Hovproblem.

B

Bug

Okej.. Nu är det så att två hovslagare har sagt olika. Så jag vet inte vem jag ska tro på. Båda är utbildade, nr 1 är nyutbildad och nr 2 har lägre erfarenhet.
Hästen har lite ankfötter och låga trakter.

Hovslagare 1 - Vill behålla storleken i hovarna och sätta kilsulor för att höja trakterna och fixa till hovvinklarna.

Hovslagare 2 - Vill minska hovarna med en storlek för att få bukt med "ankfötterna". Ta bort kilsulan då det enligt denne gör mer skada på trakterna än bygger upp.

Jag tror jag vet vilken av hovslagarna jag håller med mest, men det kan ju vara intressant att höra fler åsikter.
Föredrar ni kompakta hovar framför utflutna?
Kilsulor eller inte?

Edit: Har letat lite i gamla trådar, men inte riktigt hittat det jag sökt.

Sv: Hovproblem.

Beror på hur gammal hästen är.
Är det en äldre häst så tycker jag inte ni ska laborera med fötterna.
Det gör mer skada än nytta.
Ingen mening med att börja bryta i hovvinklarna på en äldre häst.
Har den inte hälta så lider den inte av sina ank-fötter.
Se till att förändringarna sker extremt långsamt för att undvika hältor om ni nu ska göra förändringar.
Hade helt klart gått på nummer 2. kilsulor förändrar benställningen vilket jag personligen inte hade vågat. bättre då att låta förändringen ta sin tid istället.
Är hästen skodd? Är den det så kommer ju trakterna att växa ut i sinom tid.

Hästen är 9 år. Och ja, hon är skodd runt om och har så vitt jag vet inte haft sulor innan. Är också lite skeptisk till det där med sulor och hastiga/lustiga förändringar.
Vet ju själv att det minsann inte är så skönt för benen om man inte gått med klackskor på länge. Kanske inte kan jämföra så egentligen.. Menmen, nu gjorde jag det ändå.

Hade liknanade problem med en fd kallblodstravare.
Ankfötter och inga trakter och inga tår pga av länge felverkade fötter. Öven ordentliga hovsprickor.
Hovslagare 1 verkade hästen och försökte bryta rätt hovvinkeln, vilket resulterade i hälta :( litade på hennes kunskap och erfarenhet) dumt gjort. Sa att sprickorna måste få växas ut av sig själva.
Bytte sen hovslagare pga av att vi var oense om hur hon skulle verkas.
Hovslagare 2 sa "herregud" hästen är 13 år det är för sent att göra något åt hovformen" verkade hästen och hon blev mkt bättre, han började även behandla hennes ideliga hovsprickor med ngn ny typ av tjärkladd och desinfektionsmedel. de växte ut och började försvinna inom 6 mån. Han hade svar på det mesta.
Hästen togs tyvärr bort i höstas pga av strålbenshälta..
Men min erfarenhet säger att man ska lia på sin intuition, är man tveksam ska man rådfråga någon mer. Även hovslagare kan ha fel..

Skulle aldrig sätta på kilsulor på en häst utan att ha en sjukdom eller diagnos som kräver det, och det isåfall i samråd med hovis/veterinär.

Kilsulor ändrar hela belastningen och vinkeln på hoven så det skulle jag passa mig för.

Vet inte vem jag hade valt, förmodligen nr 2 då om han är engagerad, -inte om han är gammal och trött...

Nej, nr 2 är inte gammal och trött. Mycket engagerad, rolig och betydligt trevligare än nr 1.. Betydligt dyrare också. Men, det spelar ingen roll i detta fallet. Vill att hon ska ha fina och friska fötter.

Nej, nr 2 är inte gammal och trött. Mycket engagerad, rolig och betydligt trevligare än nr 1.. Betydligt dyrare också. Men, det spelar ingen roll i detta fallet. Vill att hon ska ha fina och friska fötter.

Då är det ju solklart vem du skall välja! :)
Det blir nog ändå billigare i längden att ta den dyrare....

Vilken av sakerna ska jag kolla upp? Hänger inte med riktigt..

Liknande trådar

Hästvård Har en liten fråga ang ändring av hovarna på en 7 årig häst. Hästen i fråga blev inköpt för 2 årsen från Holland. Den var då mycket...
Svar
6
· Visningar
1 261
Senast: Behati
·
  • Låst
Hästvård Såg en tråd tidigare om hovslagare och de flesta verkade väldigt nöjda med sina hovslagare, jättebra!! Men varför finns det ingen vettig...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 911
B
Dressyr Min häst (5-årigt sto) slår i framskon med bakskon så att det "klonkar" i. Detta sker när hon är avslappnad och jobbar på med bakbenen...
Svar
14
· Visningar
1 406
Senast: Vica
·
Hästvård Bakgrunden är denna: spiktramp, vet verkar ur, sätter gipspropp/bandage. Dagen efter är hästen svullen runt kotan, detta blir värre...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka