Hovproblem.....

Charlotte1975

Trådstartare
Har ett halvblod som alltid haft lite halvdåliga hovar. I framhovarna är han extremt låg i trakterna. Var har testat med lite upphöjda sulor och de såg ju bättre ut men blev ingen större skillnad. Nu sist så skodde vi med en ringsko för att få bättre stöd. Han hade då börjat få en ordentlig spricka som går uppe ifrån kronranden. Han är också väldigt känslig i sulan och gillar inte att gå på hårda underlag och känner av minsta lila sten.
Nu har han sprickor på båda fram hovarna på utsidan av hoven som går uppe ifrån kronranden och börjar gå neråt. Tror inte att detta beror på att hovarna är torra (klart att det är torra men inte extremt) Jag är verkligen inte bra på hovar men har fått för mig att det är belastningssprickor. Vad tror ni och vad kan man göra ? Nu smörjer jag hovarna och har på Skillingaryds salva på själva sprickorna. Han har gått Biotin i över ett år.

Sv: Hovproblem.....

Jag tycker det låter som hästen är plattfot. Har själv haft en plattfotad häst. Det jag gjorde var att hålla skoperioderna korta. MAX 4 veckor. Längre perioder så får hovarna chans att flyta ut och sprickorna kommer. Sedan ska man ha bred sko för gott understöd till platta hästar. Jag var även tvungen använda sulor pga sulömhet. Men detta funkade bra för oss.

Han är en riktig plattfot ! Men det har blivit bättre efter att vi börjat sko med sidokappor så att hovarna inte kan flyta ut så mkt. Sulor har jag haft i omgångar och det får nog bli det nästa gång.

HUr lång skoperiod har du då ? Man kan inte ha standard typ 8 veckor på platta hästar.

Ca 6-7 veckor. Har tyvärr en häst med shivering så det är ingen rolig historia att sko. Får ta ett snack med hovis. Han kommer ut i dag och ska sko en annan häst, så då ska han få ta sig en titt. För nu är de 3 veckor kvar till nästa skoning, och de ser inte så kul ut.

Det låter som om våra hästar är släkt!

Min är också något plattfotad, har tunna sulor och låga trakter, flyter ut mkt och har shivering :crazy:

Värst är det fram. Bak är ganska okej och nu provar jag att ha barfota bak då hon ändå ska ta det lugnt en period nu.

Det enda som gäller är korta skointervaller. Vid 6 veckor ser det ut som att det har gått 10 veckor. Jag försöker hålla 5 veckor men då hon har så tunna sulor är det svårt att verka henne utan att hon blir öm när man har så kort skoperiod.

Men hästen får alltid beröm av alla hovisar som tittar på hennes hovar för de har en perfekt form (sett underifrån) och hon har tydligen riktigt fina strålar så något bra finns det i alla fall ;)

Jag tror inte på att det lönar sig i längden att använda sig av sidokappor för att förhindra att hoven flyter ut. Blir nog något knas av det istället är jag rädd...
Jag har vanliga skor men har provat både ringssko och tåkappelösa skor fram.

Är problemen på både fram- och bakhovarna?

På min är det som sagt bara fram jag har problem med utflytning och plattfot. Där är 5 veckor max tid mellan skoningarna. På bakhovarna skulle jag dock kunna klara mig 7-8 veckor.

Jag föreslog för min hovslagare att vi skulle ha kort period på framhovarna och längre bak. Men då var jag hans enda kund i mitt stall var det svårt att få ihop det hela.
Men om din hovslagare skor flera i ditt stall kan det kanske vara en idé, att ha olika skoperiod på fram och bak?

Låter verligen som våra hästar i besläktade.;) Problemen är endast på framhovarna. Bak är han jättefin. Jag är också lite skeptisk mot sidokappar. Ska snacka med hovis i dag och se vad han säger om att sko fram lite oftare. Men det finns liksom inte så mkt att ta av....

Nej, det brukar inte finnas mycket att ta på min heller.
Men slarvar vi så drar hoven iväg i tån och hoven flyter ut. Förra sommaren var hemsk. På nolltid fick hon anknäbbsfötter trots max 6 veckor och resultatet av det blev bakåtbruten tåvinkel och hovledsinflammation :crazy:

Så hellre ta det lilla som går än att det brakar iväg åt fel håll!

Får smöra mkt i dag för hovis. Pga shiveringen är min häst inte favorit objektet. Men fram brukar ju inte vara några större problem.

Har oxå (tyvärr) en platfotad häst, bara fram som tur är.

Nu skor vi henne med hodens kilsula, dels för att komma upp i trakten och för att fördela trycket bättre. (Spricker i trakten annars)
Detta är tips från veterinär och hovslagare med Gesällbrev. Dom tyckte oxå att vi skulle brova med att spruta in silikon under sula, men jag kände ingen större skillnad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 537
Senast: Speedway
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 551
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka