Hovproblem

A

Aztec

Hej!
Min häst är väldigt trång i trakten och får därför lätt strålröta. Min hovslagare säger att man inte ska göra något åt det eftersom att han är skapt så, men jag undrar om man kunde göra något för att förbättra situtionen för min häst?
Han har även en glipa mellan ballarna som inte kommer att växa igen. Kommer det in smuts och grus där så kan det ju bli problem eftersom att han kan få skavsår i och med att ballarna gnids emot varandra när han sätter ner hoven.
Kan man använda ringsko för att "förhindra" friktionen? Eller finns det något annat man kan göra (förutom att hålla rent såklart :p )?
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Hovproblem

Du kan prova sätta på honom/henne flappskor. Det är en mycket bra sko för bla trakttrånga hästar. Den gynnar hovmekanismen och är hälsosam för hoven.

Hu...byt hovslagare!!! Det går visst att ändra men det ska ske i långsam takt och utföras av någon som kan det. Lycka till!

Min hovslagare håller på att rätta till hästens hovar som var 2 storlekar för små när han började sko honom...(förra ägaren) nästa gång kommer han förmodligen kunna ha den storlek som han skulle haft från början, har haft jätte djupa sidostrålfåror men nu är det inte så farligt längre...så viss kan man ändra det...det handlar om att ha en hovslagare som inte är bekväm av si utan vill verkligen få hästens hovar att må så bra som möjligt:bow:

Aztec skrev:
Hej!
Min häst är väldigt trång i trakten och får därför lätt strålröta. Min hovslagare säger att man inte ska göra något åt det eftersom att han är skapt så, men jag undrar om man kunde göra något för att förbättra situtionen för min häst?
Han har även en glipa mellan ballarna som inte kommer att växa igen. Kommer det in smuts och grus där så kan det ju bli problem eftersom att han kan få skavsår i och med att ballarna gnids emot varandra när han sätter ner hoven.
Kan man använda ringsko för att "förhindra" friktionen? Eller finns det något annat man kan göra (förutom att hålla rent såklart :p )?
Tacksam för svar! :bow:

Märkligt att du har en sådan hovslagare i dessa trakter. Kluven misstrålfåra mellan ballarna brukar läka väldigt snabbt om man förs rengör genom att dra en bit av gasbinda försiktigt fram o tebax i sprickan så hågt upp det går så det blir rent. Sedan tar man ich spritar in lite Streptocilin(receptbelagt)
i sprickan, går det så är det väldigt bra om man sedan kan trycka upp en liten bomullstuss så att det kommer in luft i själva sprickan. Går om detta i tre till fyra dagar så brukar det ha läkt ut. O.B.S. Detta under förutsättning att den övriga närmiljön är av god hygien.

Ringsko skulle inte jag använda då den har en förmåga att låsa hovmekanismen vilket knappast kan vara bra på denna typ av problem.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 028
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 529
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar