hovproblem =(

S

spindeln

längst upp på min ponnys hovar är är hovarna mjuka och jättetorra.. nån som har ngt tips på vad man kan göra?? *idétorka* :crazy:

Sv: hovproblem =(

:( :confused: ingen??

hon har haft så i kanske en månad och det blir bara värre

Massera in matolja?

Det gör iaf hoven mindre torr men om den är mjuk så kanske man ska akta sig, men det skadar ju inte att försöka!

jo, men är matolja bättre än hovolja då? för de har jag testat och de funkar inte :confused:

hoppades att nån här på buke hade nån hemlig mirakelkur att dela meds sig av...

kan föresten tilläga att dom är ljusare där också..

Okej, antar att de är olika för olika hästar! Men massage uppe vi kronranden är iaf super, det stimulerar hovtillväxten osv. min hovslagare rekommenderade det 5 min om dagen på varje hov.. dock är det rätt jobbigt eftersom det är så hårt....

keilir skrev:
Okej, antar att de är olika för olika hästar! Men massage uppe vi kronranden är iaf super, det stimulerar hovtillväxten osv. min hovslagare rekommenderade det 5 min om dagen på varje hov.. dock är det rätt jobbigt eftersom det är så hårt....

ok,, ska testa det! (dock blir ena fram lite knepigare att massera då hon har ett rejält sår där (trampat sig :crazy: )).

tar gärna emot fler tips!! :)

fodertran alternativt torskleverolja, luktar inge vidare men gör underverk för hovarna. vanliga hovfetter som man köper i ridsportsaffärer täpper ofta igen porerna. de duger bara till att göra hovarna blanka o fina.

har ju prövat alla möjliga hovoljor mm, men köpte grönt hovfett på hööks och smeta på, har haft det 2 dagar i rad nu och hovarna ser mer eller mindre normala ut nu!!! :banana:

och om några veckor byter ja stall och då kommer hon att stå på halm, istället för torv som hon gör nu, och det lär ju också förbättra hovarna en del :)

tack så mk för alla svar/tips :bow:

Biotin - tar lång tid innan man ser resultat men kan vara värt det.
Har oxå en bekant som andvänder vanlig jäst en kur på tre dagar nång gång om året (innehåller väldigt mycket B- vitamin vilket ska vara bra för hovar)
Man kan oxå andvända mjukgörande salva vid kronranden (men det är ju bäst för hovar som spricker lätt)

Kontakta någon yrkeskunnig (hovslagare, veterinär...) är det bästa enligt mig.
Kanske också kolla så att h*n får i sig dom vitaminer h*n behöver.
Och så är det förstås bra att ha hästen på halm för det torkar inte ut hovarna på samma sätt som spån och torv har en tendens att göra.
Lycka till! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 886
Senast: Missemus
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 858
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama