Hovproblem - svamp, röta..?

Liten

Trådstartare
Damens strålar har blivit aldelles ljusa, svampiga. När jag skar bort en bit (lös) luktade den konstigt. Djupa skåror, lösa bitar.
Klimatet har ju varit minst sagt fuktigt, snöigt, blött den senaste tiden... Boxen alltid väl mockad (jag är pedantisk på den punkten :p).

Hovis kommer i nästa vecka, men kastar ut en trevare här också.
Röta, svamp...?

Honey+046.jpg

Sv: Hovproblem - svamp, röta..?

Går den med brodd i hela tiden? För isf kanske det kan va så att den inte kommer ner med strålen i backen så strålen/ballarna får arbeta? Bara en liten tanke som slog mig.. Annars är ju inte röta helt ovanligt nu i all fukt!

Ja hon går broddad pga underlaget - det är snö, slask och is precis överallt och utan brodden skulle hon ha problem att ens gå i hagen :(
Hon är inte det minsta öm, det är "bara" detta. Huha.. Ser ut som att det inte är blod i strålen >_< .

Min har röta i två fötter, trodde jag. Hittade idag en röta som legat och grott inne i strålen på en tredje hov. Precis spruckit upp. Hovkratsen försvann bara ner i ett hål fyllt med uppluckrad stråle. Grävde ur, skar rent och hade på thrushbuster. Skall se om jag kan få tag i trätjära imorgon. Thrushbuster är väldigt bra men nu handlar det också om att skydda mot väta och slippa få detta om och om igen.

Fick rådet av en hovis att inte använda tjära, utan väteperoxid, för att döda baseluskerna, och det hjälpte på mitt sto iaf. Penslade i hela hovarna, försökte också komma in i håligheterna. Men det såg inte ut som på bilderna fr ts...

Alla Honeys hovar ser ut som på bilden :crazy:
Skåran är djup..och det som ser dött ut är svampigt och mjukt/segt, luktar. Det är som ett tjockt extra hudlager, eller hur jag ska förklara känslan av det.

Kan det vara hovröta?
I så fall:
Skära bort det mjuka/döda, gräva rent allt som går att gräva bort och på med tjära?

Senast ändrad:

Fick rådet av en hovis att inte använda tjära, utan väteperoxid, för att döda baseluskerna, och det hjälpte på mitt sto iaf. Penslade i hela hovarna, försökte också komma in i håligheterna. Men det såg inte ut som på bilderna fr ts...

Använde en vän i stallet, på sitt sto efter hovbölder för att få bort döda celler. Funkade finfint där med.

Känner mig lite vilsen. Hästen har inte haft några som helst problem med hovarna under det dryga året jag har haft henne. Och nu alla fyra :cool: . Och detta fuktiga klimat lär ju fortsätta några..månader till. Auwh...

Senast ändrad:

väteperoxid är bra att ha på, ja. fast jag hade inte penslat. Jag hade bara hällt på så åker det in i alla sprickor och veck.

Trätjära stänger också ute fukten. Viktigt att ha TORR hov när man ha på annars stänger man inne fukten. Fukten luckrar upp horn/stråle vilket ger grogrund för rötan.

Jag hade använt virkon! Hade jag till min unghäst när han fick bärrandsröta. Blanda i en flaska med spray funktion och spraya hela strålen så det tränger in. Om hästen kan stå i ett bad med hovarna är det ju ännu bättre...mitt sto gillar det inte alls och får halvt panik..så där hade det blivit sprayflaska för mig. Virkon finns på granngården att köpa!

Damens strålar har blivit aldelles ljusa, svampiga. När jag skar bort en bit (lös) luktade den konstigt. Djupa skåror, lösa bitar.
Klimatet har ju varit minst sagt fuktigt, snöigt, blött den senaste tiden... Boxen alltid väl mockad (jag är pedantisk på den punkten :p).

Hovis kommer i nästa vecka, men kastar ut en trevare här också.
Röta, svamp...?

Honey+046.jpg
Ser ut som den "ömsar stråle",dvs strålhornet byts ut ibland och det du ser är dött strålhorn som håller på att ramla bort,strålen bör renskäras för under strålhornet som håller på att trilla bort trivs bakterier och svamp.:crazy:
Det blir lätt röta under flikarna.
Strålen oroar jag mig inte för den blir nog fin om den renskärs ordentligt.
Det som däremot är oroande är att hästen på bilden ser ut att ha alldeles för små korta skor!:eek:
Trakten har ju inget understöd av skon alls.Inte bra.

Första gången jag såg en häst ösa stråle (och även sula) blev jag alldelest ställd. Nu reagerar jag inte alls.

Jag tyckte också det såg ut som om den ömsar stråle på bilden. Och reaherade på att trakterna såg ut att vara rejält understuckna.

Ser ut som den "ömsar stråle",dvs strålhornet byts ut ibland och det du ser är dött strålhorn som håller på att ramla bort,strålen bör renskäras för under strålhornet som håller på att trilla bort trivs bakterier och svamp.:crazy:
Det blir lätt röta under flikarna.
Strålen oroar jag mig inte för den blir nog fin om den renskärs ordentligt.
Det som däremot är oroande är att hästen på bilden ser ut att ha alldeles för små korta skor!:eek:
Trakten har ju inget understöd av skon alls.Inte bra.

Puh, skönt att höra.. Då skär jag bort vad jag kan imorn så får hovis ta det som är kvar (jag kommer säkert att skära för lite, fegis som man är :p).

Hästen är långt ifrån nyskodd och verkad, hovis kommer på tisdag och då kommer det att ordnas (både verkning och nya skor). Brukar sko och verka henne var 7e vecka, nu har det tyvärr gått lite längre (:(). Som sagt; i övermorgon får hon nya skor och en "nagelklippning" :D
Hon brukar alltså inte se ut sådär, jag lovar.

strålröta skulle jag kalla det. Sätt hovarna i ett bad med svampdödande medel ex kolloidalt silver.

Även om du sköter boxen fint så kan hästen få strålröta, strålrötan kommer från svampangrepp i strålen. När svampen dödat vävnaden kommer bakterierna och då börja det lukta illa och se konstigt ut. Svampen lever av socker i blodet, motionera hästen mer så använder han blodsockret = mindre socker till svampen i hovarna. Jag skulle ta bort onödigt socker i maten (säd, melass, äpple).

Hästen är långt ifrån nyskodd och verkad, hovis kommer på tisdag och då kommer det att ordnas (både verkning och nya skor). Brukar sko och verka henne var 7e vecka, nu har det tyvärr gått lite längre (:(). Som sagt; i övermorgon får hon nya skor och en "nagelklippning" :D
Hon brukar alltså inte se ut sådär, jag lovar.

Som jag trodde, tänkte faktiskt skriva att den ser minst sagt gammalskodd ut. Tack för att du skrev det själv.

Bara en tanke, har du tänkt på att det ger både dig och främst din hovis dålig reklam när man delger den här typen av bilder, dom enda som apploderar är "talibanerna" som snabbt påpekar att det är en typisk nyskodd hov.

Så,, det vore himla kul med en ny bild tagen direkt efter att den nu är nyskodd så kan alla se skillnaden. Även att den faktiskt inte har den minsta strålröta/svamp ex utan bara en klassisk dubbelstråle uppkommen p.g.a. eftersatt hovvård.

Jag svär på att den renskurna strålen kommer se klockren ut. (hoppas jag)

Hoppas även att skorna täcker hela trakterna på den nya bilden.;)

strålröta skulle jag kalla det. Sätt hovarna i ett bad med svampdödande medel ex kolloidalt silver.

Även om du sköter boxen fint så kan hästen få strålröta, strålrötan kommer från svampangrepp i strålen. När svampen dödat vävnaden kommer bakterierna och då börja det lukta illa och se konstigt ut. Svampen lever av socker i blodet, motionera hästen mer så använder han blodsockret = mindre socker till svampen i hovarna. Jag skulle ta bort onödigt socker i maten (säd, melass, äpple).

Konstigt att O.L. inte har lärt dig se skillnaden på strålröta och dubbelstråle.

Konstigt att O.L. inte har lärt dig se skillnaden på strålröta och dubbelstråle.

Härligt att du bara är spydig mot mig och inte resten som tror att det är röta ;)

Jag hade iaf inte varit nöjd med en sån stråle och så onormalt höga trakter på mina hästar.

Så ser mina hästar ut när de ömsar stråle, sker en gång per år för det mesta utan att för den sakens skull vara ett sjukdomstillstånd.
Har aldrig haft utvecklad strålröta, men någon liten start har väl hänt och då ser strålen helt annorlunda ut.

Bara en tanke, har du tänkt på att det ger både dig och främst din hovis dålig reklam när man delger den här typen av bilder, dom enda som apploderar är "talibanerna" som snabbt påpekar att det är en typisk nyskodd hov.

Jag svär på att den renskurna strålen kommer se klockren ut. (hoppas jag)

Hoppas även att skorna täcker hela trakterna på den nya bilden.;)

Ny bild kommer imorn :D

Nu kan vi (iaf jag :D) andas ut. Ingen röta, ingen svamp - inget fel alls på hovarna. Strålarna har helt enkelt växt, och ingen har ju skurit bort eller filat därav det lite hemska utseendet. Puh! Det enda som hittades var en liten liten grop (kan ha funnits en antydan till böld eller liknande) i ena hoven, inget att oroa sig för och nästan hela satt på den del som verkades bort.
Hovis renskar, verkade och slog på nya skor. Tror ni inte att jag glömde kameran?! Imorn imorn imorn bild.

Ett litet tips som jag fick när mina hade början till röta var att ställa de i vattenbad med äppelcider vinäger, det fungerade utmärkt :) behövde bara stå några gånger så var det borta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka