Hovproblem/separation

AnnaKarinA

Trådstartare
Vad gör jag åt detta? Boots? Alltså, jag menar såna "stövlar", kan det vara nåt? Håller rent och försöker linda samt peta upp lite fedvadd i springan, men vet varken om det hjälper eller är rätt att göra. Hjääälp!

DSC00005.jpg

DSC00004.jpg

Sv: Hovproblem/separation

Ring din hovslagare istället! Han/hon kan ge dig bättre hjälp.

Hovslagaren har redan varit ute och gav tips att jag skulle hålla rent och ev försöka linda. Det gör jag, men det är inte helt lätt och någon annan kanske har mer tips. Hon hade heller ingen erfarenhet av barfotaboots, vilket jag vet att flera här har.

Självklart ringde jag hovis först..... :cool:

Vad gör jag åt detta? Boots? Alltså, jag menar såna "stövlar", kan det vara nåt? Håller rent och försöker linda samt peta upp lite fedvadd i springan, men vet varken om det hjälper eller är rätt att göra. Hjääälp!

Vad är det exakt du skriket hjälp åt???

Vad jag skriker på hjälp om? Kopplingsbyte på min volvo :D
Hur illa är detta? vad kan jag göra för att det skall bli bättre? Vad ska jag undvika? Jag är kass på hovar och försöker lära mig mer, samt göra det bästa för min häst.

Ring din hovslagare istället! Han/hon kan ge dig bättre hjälp.

Kan du garantera det??:confused:

Jag vet massor av ex. på när den "bättre hjäpen" inte hjälpt , även om personen i fråga är medlem i SHF och har ansvarsförsäkring, t.o.m. som företrädare för den idiella föreningen.

Vi har också nyligt fått problem med bärrandsröta på våra åringar på lösdriften. Det är en stor, helt snötäckt lösdrift så jag är rätt frågande till hur det uppstått då den enda bakteriehärden skulle kunna vara ligghallen (där de ligger ner och sover) eller runt hösilagebalen. Vi har bytt till ambulerande matplats för att se om det hjälper.

Var och varannan dag tar jag en söm och rengör. Tvättar med en virkonblandning och häller på thrustbuster (obs, cancerogent så använd handskar och gärna munskydd). Det upptäcktes rätt nyligt så jag har just börjat behandlingen men hoppas att det snart ska bli bättre.

Jag har hört att man inte ska stoppa in bomull eller vadd för att bakterierna lättare kan frodas om de blir "instängda" men vore jag i dina kläder skulle jag höra vad vetrinär eller hovslagare föreslår.

ser ut som en hålvägg?
min fick såna i början när vi tog av skorna (eller ja, alltid haft tendens med skor också men då syntes det inte). gjorde aldrig något särskilt med det, fick heller aldrig problem med det. men på min var det såklart bara längst ner, om din hästs hov är öppen till kronranden kan jag förstå din oro, men det ser inte så ut på bilden..?

barfotaboots kan ju ju använda, så det inte kommer in grus. rekommenderar boa boots.

Bärrandsröta: Detta är mitt svar av lång erfarenhet av ett sto som jag haft länge. Även hennes avkommor har haft det någon enstaka gång. Men ingen av de andra hästarna. Min vet tro att det kommer ifrån magen, kanske ngt de hästarna få i sig från betet/hagen.

Eftersom båda avkommorna haft det så tro jag själv att det har lite samband med hur hovens stuktur är uppbyggd oxå. Dessa har lätt fått fickor i lamelranden där grus och gjord har packats. Men detta är bara min egna teori:D

För många år sedan började vi med att ta bort allt det svarta, men det kom tillbaka. Vi provade med olika medel, tjärdrev osv men inget fungerade.

Jag bytte hovslagare och vi har tillsammmans testat fram och tillbaka olika metoder. Han fick tag i ett medel som hette White diseas som fungerade mkt bra. Men nu har jag köpt ett medel som heter CYKLO (sprayburk) av min vet som de använder tex på koklövar för att de inte ska få röta ( används även vid operationer) Detta medel är suveränt bra, rekommendera det varm.

Ge mina hästar även foderjäst under vintertid som jag har fått för mig hjälper till med att hålla magen i trim.

Hovvården är ju väldigt viktig. Min hovis kommer var 6:e vecka.

Lycka till!

Poly horse shoe köpte jag (från sidan Boj länkar till)till min fölunge som fick bärrandsröta med hålvägg(hovis fick klippa upp hoven) i januari. Så att han skulle kunna gå ute som vanligt.
Jag tänkte det skulle bli perfekt, satt som berget och hovis menade på att "den här får han aldrig av sig".
Tjena jo, dagen efter kom min unge glatt tultandes i hagen - utan sko.
Jag kunde inte låta bli att skratta när jag hittade skon i hagen, för visst får de fina ideér och visst lyckas de få av sig saker de inte tycker hör hemma på en liten häst. Han hade gnagt av halva skon och vips så var det bara att kliva ut den:D. 650:- åt helskotta men vad sjutton hade jag räknat med egentligen.

Har man en häst som låter de få sitta ifred är de nog dock super!

Han har varit skodd hela sitt liv men är expert på att tappa skor. Han trampar av sig dem hela tiden, haft olika hovslagare, skott med olika skor, och på olika sätt, men inte kommit till rätta med det.

Detta är alltså ett "barfotaproblem"? Hur förebygger man det?

Jag tror inte att det är så mycket att oroa sig för. Min väninna hade samma problem med sin häst när skorna först plockades av. Han hade kraftigt försvagade hovar som i stort sett ramlade i bitar i början. Han fick problem med hålrum men det enda hovverkaren gjorde var att verka upp hålrummen så att luften kunde cirkulera bättre och då avstannade också bakterietillväxten och förruttnelsen. Använde något bakteriehämmande medel de första dagarna också men jag minns inte vad det hette.

Hästens hovar är nu, drygt två år senare så starka och hårda att hovverkaren måste använda en special-kniv för att kunna verka dem. :rofl:
Givetvis hade hon en tuff övergångsperiod och använde boots när hon red eller om underlaget i lösdriften var fruset och knögligt.

Vad kan det vara för specialkniv? Månne det vara den berömda hovfräsen?

Vi har en häst hemma med samma problem. Såg till att hålla det rent, pilla bort allt med en söm. Sen när hoven var fin igen så åkte skor på och vi har inte haft några problem sen dess.

Jag slaktade ett gammalt täcke och satte yttertyget över hoven med gaffatejp nu var det visserligen mest för att skydda hoven till hovis skulle komma och slå på tappskon. Hade även tejpat kanterna på hoven vill jag minnas så att de inte skar sönder tyget.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 352
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar