Apollo 13

Trådstartare
Plasten man plastar hovarna med... när man öppnat en förpackning/tub, går det inte att spara den (med kork på) för att använda den vid ett senare tillfälle?

Sv: Hovplast

Hej!

Plasten som hovis använder till min häst är i alla fall en tvåkomponents-historia som blandas först i pipen den trycks ut i. Det är det som gör att den stelnar så himla snabbt...
Hovis förklarade att om han slutar att trycka med jämnt tryck efter att tuben är öppnad så härdar plasten i pipen redan och han måste byta pip.
Så ja och nej, använder din hovslagare samma plast som min gör till min hästs hovar så går den förmodligen att spara i tuberna (det är två som sitter ihop) men pipen kommer att bli oanvändbar så du lär se till att ha en reserv....

Hej!

Plasten som hovis använder till min häst är i alla fall en tvåkomponents-historia som blandas först i pipen den trycks ut i. Det är det som gör att den stelnar så himla snabbt...
Hovis förklarade att om han slutar att trycka med jämnt tryck efter att tuben är öppnad så härdar plasten i pipen redan och han måste byta pip.
Så ja och nej, använder din hovslagare samma plast som min gör till min hästs hovar så går den förmodligen att spara i tuberna (det är två som sitter ihop) men pipen kommer att bli oanvändbar så du lär se till att ha en reserv....

Det finns kork till de med, fast det verkar som de flesta tycker det är enklast låta pipen sitta på, låta det härda i pipen och sen låta den sitta kvar som kork, och sen byta pip.

Vet ingen variant på rak arm som inte går att spara med kork, men finns ju så många olika.

suck....
tack för svaret...
då hag ja blivit "lurad" hovis hade inte med sig någon pip, han sa att det skulle funnits i paketet men det gjorde det inte... nu ligger det över ½ tub i sopen hemma helt i inödan!! han sa att det torkade på en gång :( jag fick ändå betala fullt pris

Vad var det för medel, minns du vad det hette?

De som har lös pip, där 'måste' man ha pipen (eller, teoretiskt kan man handblanda, men det blir sämre resultat) för att blanda de två komponenterna inför appliceringen? Dvs utan pip så kan man inte/det blir väldigt svårt att använda det?

Så vad var det för medel?

det var den utan pip... vi provade ändå eftersom hovarna verkligen behövde plastas, trots att hovis inte hade med nån pip.. det verkar sitta fortfarande trotts det. jag e skepptisk.

Man köper piperna vid sidan av plasten, Bond´n flex, Vettc eller vilken man då använder. Jag låter pipen sitta kvar efter användande och byter sen. Man kan ta en söm och trycka ner i hålen innan man byter så man är säker på att det kommer ut ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
882
Senast: Lejd
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka