M

majy

.. överhuvudtaget? vad tycker ni? ska ta hand om en barfoting (han har stått ett par månader, så om han inte klarar sig utan skor får han självklart det) men är det bra att olja hovarna ofta om hästen går barfota? stärker det hovarna, eller gör det ingen skillnad mot om han haft skor (fattar ni?)? hur ofta ska man olja (har ju hört att man inte ska olja för ofta, men hur ofta isåfall?) och vilken sort är bäst?

jag skulle nog inte olja alls..tycker att det bara förstör hovarna mer :(
Däremot sa en hovslagare en gång att om hästen har spruckna hovar så kan man lägga på sirap där det spuckit har inte testat men helt klart värt ett försök!

Jag använder olivolja på hovarna .. dom blir jätte fina .. inga sprickor osv. Väldigt många jag känner använder oxå olivolja elle rliknande. Hovslagaren har gett mig rådet att gör det ;D

Min medryttarhäst har väldigt dåliga hovar som blir väldigt torra på somrarna, så på hovslagarens rekommendation smörjer vi dem med olja.

//Frida

Hovarna kan bli beroende av hovolja om man använder det för ofta eftersom det kan då förstöra hovens naturliga skydd (galsyr)
jag hade nog helst undvikit det och provat med vatten om det är torra hovar

När det är torrt ute kan du använda ex olivolja eller majsolja på hoverna. Det gör att hovväggen inte blir så torr vilket kan göra att den lättare flisar upp sig.

Vatten är nog generellt bättre men på sommaren är det svårt att fukta i tillräcklig mängd och då kan man ta hjälp av olja.

Blöt gärna hovarna i vatten först (hovbad) och sen olja utanpå det så hålls fukten kvar i hoven och avdunstar inte lika fort.

Använd inte mineraloljor utan välj en olja som du själv skulle kunna använda i maten.

I mitt stall är det många som använder blöta filtboots över natten på sina hästar. Då återfuktas hovarna utan att man behöver smörja på olja.

Tänk själv hur fett fungerar - du underredsbehandlar bilen för att vatten INTE ska komma åt plåten så att den rostar, olja på en torr hov måste väl ge ungefär samma effekt - fukten stängs ute istället för inne?

Resonerar du på samma sätt när det gäller dig själv? Inga fuktkrämer eller handbalsam om du är torr?

Det jag har fått lära mig, o vilket jag själv tycker låter ganska logiskt; är att om man nu ska använda hovolja eller liknande, så gäller det bara på kronranden; smörjer man hela hoven så lurar man hoven o den slutar själv att producera eget fett..

själv föredrar jag tillskott eller liknande i foder om det är möjligt.
jag ger en av mina hästar Enzion; toppen!!

Anledningen till att man använder olja är ju för att hovarna torkar ut pga att det inte finns någon fukt på utsidan som kan tränga in... Då måste man ju se till den fukt som finns inte avdunstar.

Filtboots är bra men man kanske inte vill ha dem på dygnet runt och man kanske inte har möjlighet att ordna så att man själv eller nån annan tar av dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp