Hovolja på hovar eller inte?

W

Warmblood

tänkte höra vad ni har för åsikter om hovolja på hovarna! praktiserade förut på 2 olika travstall, och i ena stallet sa de åt mig att smörja in hela hovarna för, men på det andra stallet sa det åt mig att bara smörja kronranden och om jag smörjde på hela hovarna tog jag bor dess naturliga skydd!
HUR GÖR NI???:confused:

Sv: Hovolja på hovar eller inte?

Jag smörjer kronranden med levertran ibland på sommaren, om hovarna börjar bli torra.
Aldrig smörja på hela hoven har jag en gång fått lära mig.

Smörjer aldrig med olja, fått lära mig att hovarna kan bli "beroende" av oljan och torkas lätt ur om man sedan slutar med olja. Blir hovarna torra så tjärar jag dom istället runt kronranden.

Jag använder matolja på hela hovarna men inte dagligen.. beror på väder och underlag.

Jag smörjer kronranden med levertran ibland på sommaren, om hovarna börjar bli torra.
Aldrig smörja på hela hoven har jag en gång fått lära mig.

Det där är gammalt. Nya undersökningar visar på motsatsen.
Vid all torr väderlek bör man smörja ibland- minst lika viktigt vintertid- kyla ger frystorkade hovar- som sen spricker på sommaren.

Jag smörjer 1 g/ v. sommartid även i sulan.

Fast jag läste senast igår, i ett nya numret av "Sveriges ledande livstilsmagasin för ryttare" att det är uttorkande att använda för ofta.
Nu stod det förvisso ingen källa, men man tycker ju att de borde ha gjort research.

Själv lägger jag endast på olja när jag ska tävla, för att få snygga hovar.

Fast jag läste senast igår, i ett nya numret av "Sveriges ledande livstilsmagasin för ryttare" att det är uttorkande att använda för ofta.
Nu stod det förvisso ingen källa, men man tycker ju att de borde ha gjort research.

Själv lägger jag endast på olja när jag ska tävla, för att få snygga hovar.

Allt som är snyggt kanske inte är till hästens bästa..

Orkar jag en sista gång????

OK då så här är det.. Olja tillför inte hovarna fuktighet utan oljan förhindrar att hovens egen fuktighet tränger ut ur hoven.

En vattenmättad hov blir ännu mjukare om den oljas in. En vatten "avdunstad" hov bibehåller sin inre naturliga fuktighet bättre om den vid torra perioder oljas in. För att göra det optimals ska hela yttre hovväggen oljas in samt hela sulan..

OBS!! Det måste vara en olja som är fleromättad, sedan vilken olja man använder är helt ointressant, fodertran eller olivolja är klart billigare och mera effektivt än alla dessa burkar man kan finna i ridsportsbutiker som innehåller 50 ml och kostar 100:- med låvord om mirakeleffekt.

jag använder endast keratex hoof hardener, aldrig olja. mina hästars hovar har blivit mkt hårdare och tåligare sen jag började med den. ömma barfotingar blir oömma på en vecka. min hovis undrade vad jag gjort med hovarna eftersom dom blivit så hårda! en av få produkter som faktisk håller det den lovar!

det är sällan något problem i det här klimatet att hovarna är för torra, det gäller endast hästar som står på sand under sommaren. annars får hoven den fukt den behöver från gräset/marken. har hästen torra hovar så är det bästa vattenband, med ev olja efteråt.

Produkter med mineralolja torkar ut hud och gör att den inte producerar eget fett. Hovar producerar väl inget fett :confused: så det är väl mer att skydda så inte fukten försvinner och mjuka upp torra spruckna hovar.

Hovolja utan kära kan vara bra på hela hoven men det är från häst till häst. Själv använder jag helst hovbalsam på hela hovarna och jag tycker det har givit bäst resultat då.

T ex Grangårdens Hovbalsam

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 870
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA