Hovolja eller inte?

F

FTW

Hovslagaren sa att hovarna inte mår så bra av att vara för blöta för länge, dvs de blir lite sämre när det regnar mycket.

Kan och bör man smörja in hovarna med något som förhindrar att de "suger upp" vatten? Olja? Fett av annat slag?
Eller är enda tricket att ta in dem så att fötterna får torka upp?

Sv: Hovolja eller inte?

Ta in fungerar ju alltid. Om hästens hovar blir svampiga kan man ta hovtjära på undersidan av hoven för att förhindra röta men utsidan finns det nog inget bra att smörja på. Hovfett hindrar ju hoven från att andas och även fast man inte vill att vattnet ska komma in så måste ju porerna vara öppna. Jag skulle nog tagit in min häst iaf.

Mirage har varit ute dygnet runt men fick komma in över natten from måndag. Jisses vilken skillnad det blev på benen och hovarna direkt! Allt torkade upp! Jag tar tjära på och runt strålen på inrådan från hovslagaren eftersom han tyckte att den var som grevéost och skulle vara lite mer elastisk... :crazy:

Jag brukar smörja med fodertran, funkar görbra på mina pållar. :banana:

När jag gick skötarkurs fick jag lära mig att hovolja var "hovens fiende". Varför då?

Jag tror att det har samma funktion som cerat på läpparna.
Om man anväder tillsatser så slutar/minskar kroppen själv att producera så i längden är det inte bra att olja ner hovarna utan låta det egna prodecerande fettet göra sin verkan.

Vanlig matolja har jag blivit rekommenderad av min hovslagare, smörj kronranden för att stimulera tillväxt.

Min hovslagare rekommenderar olivolja, fungerar superbra på min häst som har torra fullblodshovar

Det måste ju vara det. Är det bättre med olivolja än hovolja då?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Trädgård & Växter Monsteran jag köpt till jobbet i somras mår pyton! Jobbar halvtid och varje vecka då jag kommer till jobbet har den fått fler gula blad...
Svar
9
· Visningar
2 536
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka