Hovledsvrickning -symptom?

annalingon

Trådstartare
Ni med hästar som vrickat hovleden -vad hade de för symptom? Hur ställdes diagnosen?

Funderar över min häst som blev 3 grader halt. Efter en vecka var det två grader och nu efter fyra veckor är hon fortfarande ca 1 1/2 grad. Inget på röntgen. Hältan är lokaliserad till hoven via "ordinär" bedövning.

Veterinären pratar nu om att det kan vara en rejäl vrickning. Men borde hon inte vara svullen och varm i kronranden (där hovleden "kommer upp") då?

Är i valet och kvalet att göra en MR, men vet tycker vi ska vänta lite till.

Det märkliga är att hältan är mindre när hästen har gips runt hoven (alltså bara hoven, inte upp över kronranden). Talar inte det emot hovledsvrickning?

Vid nästa klinikbesök hoppas jag vi kan lägga med riktade bedövningar, i hovled osv.

Tacksam för alla erfarenheter! :)

Sv: Hovledsvrickning -symptom?

MIn var bara halt, inga andra symptom. Konstaterads med bedövning och röntgen där inga fynd kom fram. Blev bra efter 2 cortisonsprutor och 3 omgångar metacam , i skritt ska sägas. Nu har han vilat 6 månader så jag tänkte börja trava, få se hur det går.

Symtom för att enbart hovleden ska vara involverad i en vrickning eller ledinflamation är otroligt svårt att exakt diagnostisera eftersom det finns så många olika ligament/senapparatur och övriga strukturer som kan vara involverade.

Tack å lov börjar det för dagen sprida sig inom veterinärkåren att man kanske inte ska vara för snabb med att se själva hovleden som boven i dramat och behandla med cortison (ofta med återkommande behandlingar) innan man konstaterat att det primära traumat inte är behäftat utanför själva leden.

Cortison och främast´upprepade behandlingar när det gäller hovleden kan få katastrofala secundära kroniska skadeproblem om den primära skadan nu inte är i själva hovleden.

Men om man lägger bedövningen i hovleden, bedövar man inte bara just leden då? Eller sprider det sig till ligament etc?

Korven -hur halt var din häst och hur länge satt hältan i? Var den halt i skritt eller bara i trav?

Men om man lägger bedövningen i hovleden, bedövar man inte bara just leden då? Eller sprider det sig till ligament etc?

Korven -hur halt var din häst och hur länge satt hältan i? Var den halt i skritt eller bara i trav?

Han blev tvärhalt kanske 3gradigt i skogen där det hände, i skritten. Sen dagen efter fick han metacam men det räckte inte så efter en vecka var vi på klinik och fick sprutorna. Han var fortfarande halt i traven men inte i skritten efter den kuren, sen gick det nån vecka till och han markerade fortfarande i traven så mera metacam och en spruta till. Då har 3 månader gått och en kur till och nu ser det bra ut i skritten.
Jag har bara skrittat och haft honom i hagen senaste 3 månaderna men jag ska sätta igång bara det blir mildare. Nu har det gått 6 månader så jag hoppas han är ok, veterinären sa i början att det kan ta så pass länge innan det blir bra.:crazy:. men nu har det gått så lång tid och han ser mycket aktivare ut. Han är 23 så jag får ta det för vad det är.

Diagnos: sulläderinflammation båda bak. Sulor på och bovila = ohalt efter några veckor.

Ville bara avsluta tråden, är så irriterande när man sitter och läser gamla trådar där inte slutklämmen finns med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 791
Senast: Ajda
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka