Hovledsinflammationer

bapro

Trådstartare
Hej
Tänkte höra om det är många som har erfarenhet av hovledsinflammationer på sina hästar? Varför drabbas de av detta, det enda min vet kunde säga var "felaktig träning" av något slag, och det är ju säkert så. Men är det för att man rider på hårda/mjuka underlag, för att hästen är kort & bromsar för mkt i steget?...
Bara nyfiken att höra andras erfarenheter, då jag inte tycker att det verkar vara särskilt vanligt. (kommer det inte oftast samtidigt som tex en kotledsinflammation??)

Min häst har gått bra på hoppbanorna under våren, och har utvecklats mycket under denna tid, särskilt vad gäller styrkan, samling i galoppen osv. För en vecka sedan kändes hon lite stel & konstig, åkte ändå på en hoppträning (då hon f ö gick väldigt bra) Några dagar senare markerade hon på vä. fram. Jag kände på mig att det var något som borde behandlas (var lite orolig då hon för 8 mån sedan skadade sig i hagen & hade en reaktion i en hovbensgren på just vä fram på röntgen)& åkte in till kliniken några dgar senare.
Hästen visade där ingen hälta rakt ut & inga böjprovsreaktioner (varken högt, lågt fram eller bak)
Ej heller ngt på röntgen på något av frambenen.
Men på longeringen så är hon halt vä. fram. Vi bedövar hovleden, vilket släcker hältan, men 20-30 min senare longeras hon igen och markerar nu hö. fram. = dubbelsidig hovledsinflammation. Sprutas med cortison i hovlederna & ska äta butta.

Fråga 1: Veterinär rekommenderar att hon ska stå helt still i liten boxhage, men ska ledas ca 30 min varje dag.
Kruxet är att denna häst är hög i rang & har en sådan flockinstinkt att hon har väldigt svårt att stå still i en liten hage, när hon inte får vara med sin bästa kompis på betet. Så efter övervägande från min sida valde jag att släppa henne på bete med kompisen, och jag är övertygad om att skadan läker lika bra ändå, eftersom hon mest skrittar runt och äter. Tycker dessutom efter tidigare erfarenheter med andra hästar att de läker bäst i rörelse. Rätt eller fel?

Fråga 2: Hur förebygger man problemet med just hovledsinflammation. Veterinären sa att sko med kort tå, gärna en sko som går upp i framkant så att de lättare rullar över i steget kan vara bra. Någon med erfarenhet & andra förslag, på skoning, igångsättning och ridning??

Tacksam för alla svar
MVH

Jag har haft två hästar med hovl.inflammation, den ena svarade inte på ngn behandling (han var över 20 år)och blev sällskapshäst. Den andra hästen blev bra efter en behandling och har hållt sig fräsch sedan dess. Min vetrinär sa att det ofta kommer av en vrickning eller liknande.Bered dig på en hyfsat lång konvalecent, lycka till!

Kompisens häst har också hovledsinflammation,blev behandlad med cortison och antilammatorisk medecin.Hon resonerade som dig ang ang rekomendation av sjukhage.Han gick med en häst och det var lugnt i hagen.Efter 3v på återbesöket visade det sig att han var sämre än 1:a gången de var där.
Då blev det stränga order om sjukhage 3*3m .Ingen motion alls ,inte ens skrittpromenader.
Han har nu gått så i 3 v och nästa vecka är det dax för återbesök igen,då får vi se hur det är !
Hoppas för kompisens skull att han är ok !

Min fick hovledsinflammation av att hon vrickade sig när hon drog av sig en sko. Hon fick cortison och tuppkam i leden och fick stå i liten, plan hage tillsammans med en kompis för att hålla sig lugn.

Efter två veckor var vi på återbesök och då var hon helt bra igen.

Vi satte i gång henne väldigt försiktigt. Men efter en månad drar hon av sig en sko igen och vrickar sig på samma sätt och på samma ben! :crazy:

Den här gången har vi behandlat henne två gånger med två veckors mellanrum och nu på sista återbesöket var hon helt bra igen. Nu kör vi en extremt lugn igångsättning och hoppas att hon inte ska tappa någon mer sko ... :crazy:

Hon har alltså tappat sko TVÅ gånger i sitt liv och det var de här två gångerna. maximal otur.

Jag har varit väldigt noga med att hon ska ta det lugnt. Så det har varit en liten hage som gällt och bästa kompisen som sällskap för att hon inte ska springa fram och tillbaka.
Vi slog gräs och gav dem när gräset tog slut.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp