Hovledsinflammation?

G

Gifted

Hallå där alla kloka!
Har i två dagar tyckt att fröken varit diffust halt i fram. Ringde idag en "Travkarl" som jag har stort förtroende för angående ben och problem runt dessa.
Han kom ut och kollade, böjde benen och gissade på 0,5 -1 grad hälta på vänster fram och 2 grader hälta på höger fram, hans troliga gissning är hovledsinflammation.
SKA RINGA KLINIKEN PÅ MÅNDAG MORGON
Hon går på bete och går kvar där tills annat ordineras. så, hur ser prognoserna ut? har förstått att hon sprutas (efter utredning så klart) och sen blir det återbesök osv.
Blir hon helt återställd? vad beror det på?
har sökt här i forumet men hittar inga vettiga svar. Vet ni någon tråd som allt jag vill veta står i så får ni gärna länka :)

//A

Sv: Hovledsinflammation?

hade hon de här hältorna utan böjprov? då är hon ju mycket halt.

min hade om jag inte minns fel 1 grads hälta EFTER böjprov. visade sig sitta i båda kotorna fram och i höger hovled fram. Det var ett tag sedan och jag skämms för att jag inte minns, men jag tror vi spurade totalt tre gånger innan han blev bra. Det var en jävla resa i sjukhagar mitt under betet.
Hon kan bli bra, behöver inte bli det. Det beror ju på vad det uppkommit av och det kan ju vi här omöjligt svara på. Det kan bero på ridningen, det kan bero på underlag, skoning osv osv osv. Min fick det av största sannorlikhet av värdelös skoning.

finns tyvärr inte så mycket att säga förens du vart på kliniken och dom kollat på hästen. och då får du ju så klart de bästa svaren av dem.

ledinflamationer är ofta sekundära skador. Jag vet flera hästar som blivit bra efter en eller många behandlingar. Vet dessvärre flertalet som fått tagits bort också. Min ena togs bort i våras efter upprepande inflamationer i flera ben + lite annat diffust som troligtvis orsakat inflamationen.

Du gör helt rätt i att åka in till kliniken!

hon har alltså detta efter böjprov. innan var det mycket diffust, många skulle nog inte ens se det som att hon var halt, mera som en liten ojämnhet i steget. Dessvärre vet jag av erfarenhet att hon inte visar att hon har ont förrän hon verkligen lider av det.

Så med bra behandling och rätt rehabilitering så borde hon kunna bli frisk alltså?

incognito: om det är en sekundär skada vad brukar vanligen vara den primära? är det som Apollo 13 säger, underlaget/skoning/ridning? eller är det en fysisk skada? vart borde jag isf börja leta? Eftersom jag kommer att åka till kliniken så kan det ju vara bra att veta om man ska kolla något mer när man "ändå är där".
Fast det vet dom säkert där :idea:

//A

Senast ändrad av en moderator:

enligt min erfarenhet så kommer framskadorna från ryggen eller från bakbenen. Kan även vara för enformig ridning på fel underlag samt för snabb igångsättning osv.

Flera av de hästar jag känner till som fått hov eller kotledsinflamation har blivit behanlad, blivit bra och hållt någon månad innan det varit dags igen. På någon av hästarna har det varit bakknänen som spökat och en var sne i ländryggen.

Fråga på kliniken efter en kiropraktor som kan gå igenom hästen. vissa kliniker sammarbetar med bra folk! Men gör detta efter hästen är genomgången på klinik ifall det uppkommer något mer i samband med undersökningen!

Jag har haft en häst som blev behandlad i båda hovlederna fram. Efter en behandling + vila blev den bra igen. (Dock visade den bara knappt 0,5 grad i ena fram efter böjprov, innan böjprov ingenting som direkt var synligt för ögat).

okej, jag förstår. jag har regelbundet en kiropraktor/massör/ET som kommer till oss och kollar igenom henne. Det blir mer och mer sällan som han faktiskt rättar till något.
Hon drar ofta till korset på ngt vis så hon är sned där ibland. Från att ha varit flera cm i skillnad förr om åren så har det sakta blivit bättre. numera är det knappt märkbart och dyker upp ganska sällan 2ggr/år typ.

så förmodligen kommer det att komma tillbaka om det beror på ryggen.

break_a_leg.
Vad skönt att höra att det går bra för några. :)

Hallå där alla kloka!
Har i två dagar tyckt att fröken varit diffust halt i fram. Ringde idag en "Travkarl" som jag har stort förtroende för angående ben och problem runt dessa.
Han kom ut och kollade, böjde benen och gissade på 0,5 -1 grad hälta på vänster fram och 2 grader hälta på höger fram, hans troliga gissning är hovledsinflammation.
//A

Det måste ha varit en väldigt vild gissning eftersom hovledsinflammation inte kan diagnostiseras vid endast böjprov.

Hoppas du får en snabb tid på kliniken.

Det måste ha varit en väldigt vild gissning eftersom hovledsinflammation inte kan diagnostiseras vid endast böjprov.

Hoppas du får en snabb tid på kliniken.

antar att en sådan gissning har o göra med att det mesta diagnostiseras som inflammationer? eller är jag bara fördomsfull då?

dessutom så undrar jag... på en travhäst så sägs det ju att inflammationerna syns i ett tidigare stadie eftersom travarna utför ett betydligt hårdare arbete än en ridhäst. jag har ju hört "vår travare fick inflammationer, sprutades, vilade i tio dagar sen var det fullt ös" samtidigt som min ridhäst fick en helt annan rehablitering. om rehabliteringen är så olika, och inflammationerna oftast hittas i olika stadier.... borde de inte yttra sig på olika sätt då?

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 935
Senast: zooii
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024