Hovledsinflammation

AnneSofie

Trådstartare
Nu är det dags för återbesök på ultuna på torsdag för att se om det var hovledsinflammation som vet trodde eller om vi måste fortsätta utreda:crazy:

Ni som har goda erfarenheter av beh. av hovledsinflammation, märkte ni ngn skillnad innan ni åkte på återbesöket, typ torrare ben efter behandlingen eller piggare häst eller ngt som helst tecken på att beh. fungerat?

Hon har stått i sjukhage och blivit promenerad och ätit antinflammatoriska tabletter. jag har dock inte vågat springa med henne för att se om hon e halt fortfarande och är otroligt spänd inför återbesöket.

Inflammationen beror antagligen på en vrickning eller att hon fått fel ben vinkel vid skoning..

Det som talar för en förbättring i benen är att hon blivit betydligt torrare och finare i benen (stor skillnad)

Så SNÄLLA ni som fått positiva besked vid återbesök berätta om ni själva såg nån skillnad innan :bump:

Mycket mycket tacksam för svar!!:)

/Anne-Sofie

Sv: Hovledsinflammation

På min märr märktes ingen skillnad i benet från frisk-hovledsinflammation-frisk igen, just förutom hältan. Inte svullen, varm eller nåt sånt alls.
Blev bra efter en sprutning och lite vila. Lycka till! :)

Samma här, märktes ingen skillnad på benet alls. Iofs har mitt sto aldrig några gallor eller annat.
Däremot kan jag tipsa om en bra behandling för hovledsinflammation som min vet. behandlade mitt sto med för 4 år sedan. Hon fick hovledsinfl. på ena fram av en vrickning och skoddes med "platåskor" (kommer inte på något bättre ord), en fasad järnring svetsades fast under skon för att avlasta hela strålbenspaketet och för att underlätta för hovens överrullning. Det är en specialskoning som har utvecklats av hovslagaren på kliniken på Strömsholm.
Mitt sto blev frisk och har inte haft problem av sina hovleder sedan dess.

Jag har haft en häst som vi konstaterade hovledsinflamation på, efter mycket om och men.
Vila och medicinering lugn igångsättning, sen funkade han bra.
Märkte inget på hästen, men den va knappt märkbart halt när vi hittade felet heller.
Jag håller en tumme för att din häst är frisk nu.

Vår häst vrickade sig i hagen och fick hovledinflamation.
Han behandlades men när han kom tillbaka på kontroll efter två veckor var han fortfarande halt, det berode nog på att han inte kunde stå still i sjukhagen utan brallade och höll på. Han blev behandlad en andra gång fick därefter stå i boxvila i två veckor, på återbesöket sedan var han inte halt. Därefter stod han i sjukhage i några veckor sedan en liten hage två veckor innan han fick gå ut till sina kompisar igen. Det har tagit nästan fyra månader innan han nu är i full gång igen.

Nej, jag märkte ingen direkt skillnad. Min häst var i o för sig "bara lite halt " i traven när han fick diagnosen hovledsinflammation. Eftersom han gick i sjukhage o bara gick från boxen o in i sjukhagen så var det svårt att märka någon skillnad.
Men allt var ok när vi kom till återbesöket. Och då hade min medryttare tappat honom så han hade galopperat o brallat loss :( , så jag var verkligen nervös inför återbesöket

Min ponny vrickade sig i hagen, det märktes ingen direkt skillnad¨på benet vad jag minns.
Han skoddes med pg-beslag för att avlasta (hovis ide) och behandlades inte först, sattes enbart på boxvila några veckor men blev inte bra.
Han behandlades. när han äntligen blev bra så fläkte han upp skadan igen :crazy:
Behandling i leden direkt den gången.

Det tog drygt ett halvår innan han var tillbaka igen, men då ska jag säga att efter att han drog upp skadan igen var jag väldigt mesig med igångsättningen för att det inte skulle gå upp ännu en gång.
Dryga året efter såldes han och vetrinären tittade extra noga på det benet då (longering på 5-6m volt på stenhårt grusunderlag), han klarade det jättebra och var kärnfrisk. :)

tack för alla svar! :)

Det där med "platå skor" lät som en bra ide, ska fråga hovis!

Min pålla hade oxå en knappt märkbar hälta i traven, hemskt att nåt så "obetydligt" kan visa sig va så illa...:crazy: (dock visade hon mkt vid låga böjprovet väl hos vet.)

Ullis, tack! Håller tummarna för (sat)maran:D för fullt! Ska rapportera!

Känner mig lite lugnare efter alla historier om lyckade behandlingar :bow:

Pg-beslag är en typ av "platåsko" som avlastar hovleden (även kotan har jag för mig?) och underlättar överrullning.
Tror att det är den skoningen föl2005 syftar på?

Så vet du vad du ska säga för att hovis ska fatta vad du menar lite lättare.

*puhh!* Nu har jag vart in på klinik med tanten, och det ser mkt lovande ut :banana:

Hon var mkt mkt bättre, dock inte helt bra än, men vet. tyckte att hon skulle få mer tid på sig att läka och behövde inte mer behandling förutom ngt läkemedel han skrev ut.
Passade på å kolla bakbenen som var ua vid böjprov samt att han klämde lite på ryggen och även där var hon ok! sen "tvingade" jag honom att kolla upp så att det inte var nåt tjafs med strålbenen, men det verkar vara ok där med :D

Så maran fick åka hem lika snabbt som hon kommit in på kliniken nästan (matte hade räknat med heldag=)

Nu återstår bara rehab. och att hålla tummarna för att hon håller när jag väl får igång henne som vanligt..

/Glad och otroooligt lättad annesofie :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30