Sv: Hovledsinflammation
Om hästen blir helt återställd, utan fortsätta hovledsinflammationer (och/ eller kot & knäledsinflammationer) beror nog på VAD inflammationen beror på. Det gäller ju att hitta orsaken till varför din häst får hovledsinflammation, ofta kommer ju problemen nån annan stans ifrån - rygg - bakknän- bogar etc. (Jag skulle be en equiterapeut kolla hästen om du inte redan gjort det, samt kanske även kolla med värmekamera)
När jag frågade veterinären varför dom får hovledsinflammation sa han "-oftast felaktig träning"... och just DET går ju rätta till & ändra hästens träning
.
Sedan har jag hört att det oftast drabbar hästar som är lite korta och stumma i steget (eller "bromsar" i steget), det tar mer på hovlederna då, särskilt på hårt underlag. Jag fick tips att sko hästen med så kort tå som möjligt, så att de rullar över lättare i stegen, samt låta trakterna växa ut lite mer om det gick. (min häst hade ganska låg trakt då)
(tips av min veterinär, som sa att det brukar vara bra på hästar med hovledsinflammationer)
Det kanske oxå går sko med ringsko & sula= svikt & stöd, (men "fastnar" ej i marken & bromsar upp lika mkt som PG-skor), det hade jag ett tag. - kolla med hovslagaren.
Så det finns mycket man kan göra om man hör sig för...
Min häst har oxå haft hovledsinflammation, och det pga en skada i hovbenet (som vi inte upptäckte först...) Vi behandlade hovleden & framförallt "låste fast" hoven med hovgips, så att den skulle läka snabbare. Hoven fick läka ut, sedan kom hon igång & var fräsch, tävlades osv.. sedan, efter 7 månader var det dags igen. Hovledsinflammation, visade sig när vi behandlat bort smärtan i hovleden att det årterigen var ett sekundärt problem. Det är hoven som "spökar" fortfarande... *suck*
Hon har gått med PG, men det funkar inte, så nu ska hon få en avlastningssko som inte belastar det onda området på hoven (trakten), och då blir hon förhoppningsvis bra... och hovledsinflammationen kommer troligen ej tillbaka då hon inte behöver spänna sig för smärtan i hoven.
Jag tycker inte att man ska bli så orolig såhär på en gång, tror inte att det är nån sämre prognos för hovledsinflammation än kotledsinflammation...
Risken minskar ju däremot att det ska komma tillbaka om du försöker göra en ändring i din hästs träning.. eller kanske andra skor?? Prata med din veterinär (och även din hovslagare)!
Lycka till med din häst!