Hovledsinflammation

C

Clintan

Någon här som har erfarenhet om hästar som haft hovledsinflammation, har det blivit helt återställda? Jag känner till 2 st och den ena fick avlivas och den andra verkar gå samma öde tillmötes. Fick i fredags konstaterat att min häst hade hovledsinflammation hf. Detta var sorgligt :( nog inte det enda utan han hade också knäledsinflammation bb + hf och kotledsinflammation i bf. De senaste åren har han haft återkommande problem med kotledsinflammation :( och det varierar alltid vilket ben det sitter på. Första gången var det hf, nästa gång bb och för ca ett år sedan hf och hb. Inga förändringar syns på röntgen. Är noga med min ridning, rider varierat och enligt en mycket kunning person bär sig min häst väl och går mycket balanserat under ryttare. Exteriört kunde man väl önska mer då han hänger i framknäna, är lite inåttåad hf och skruvar hb. Någon som varit eller känner till någon som varit med om liknande. Hur har resultatet blivit? Det är framförallt hovledsinflammationen som jag är orolig för. Hästen är 9 år.

Sv: Hovledsinflammation

Min valack hade kotledinflammation BF och VB och hovledsinflammation HF och VB 2001 pga erlichios. Gått med det obehandlat minst i ett halvår (dock INTE ridits under den perioden, men gått obehandlat medan vi åkte jojo in och ut på kliniken medan veterinärerna kliade sig i huvudet). Behandlades tillslut (efter tilltvingat B/E-prov och sen klinikbyte för att få behandling) i oktober 2001, en vecka inlagd på klinik med tetracyklin intravenöst. var en helt annan häste fetråt, lite stel med fick kortisontabletter en vecka och var sen fit for fight igen. Vet var orolig om han skulle bli återställd eftersom han haft så mycket ledreaktioner och gått med dem ivf ett halvår utan behandling, men han blev helt återställd som sagt, och de var imponerade när han i augusti 02 kom in och vetbesiktades UA, de trodde i ärlighetens namn inte att han skulle bli bra i benen med =)

Sen, det var pga erlichios, i ditt fall är det som det låter av överansträngning, och där kan det ju skilja sig. Men min herre klarade iaf två hovledsinflammationer.

Säg inte sådär!

Min häst fick konstaterat hovledsinflammation i onsdags, och jag är så lättad över att det inte är spatt som vet först misstänkte!

Syntes det något på röntgen på de hästar du vet som fick tas bort? Hade de haft upprepade inflmmationer?
Min egen häst var ren på röntgen, och hon har aldrig haft hovledsinflammation tidigare, men kotledsinflammation på samma ben för 1,5 år sen.

Nu blir jag orolig igen :crazy:

Den ena vet jag hade en förändring i kotan, samt att när de öppnade honom för att kolla närmare visade det sig att han hade problem med ledbrosket. Det värsta var att de såg ingen förändring vid första röntgen tillfället, men vid andra som gjordes ca 9 v senare. Denna häst var 6 år och hade aldrig tidigare varit halt. Från det att vi upptäckt att han var halt till han avlivades gick det ca 12 veckor. Den andra hästen vet jag tyvärr inte om den hade förändringar vid röntgen, men ägaren sa att de hållit på med hästens hovledsinflammation sedan augusti och än så länge hade hon inte blivit bra.

En av våra hästar vrickade sig i hagen i våras när hon drog av sig en framsko. Vi åkte till klinik och röntgade och böjde och hovledsinflammation konstaterades.

Hon sprutades med tuppkam och kortison och fick vila två veckor. Vid återbesök var hon helt ua efter böjprov och vi fick sätta igång henne långsamt.

Det gjorde vu under en månad och allt gick superbra tills hon drog av en sko till på samma ben och vrickade sig igen ... :crazy:

Samma behandling gjordes och den här gången tog det tre veckor innan vi började skritta henne. Detta var i juli och sedan dess har vi tagit det lugnt med henne och ökat på träningen efter hand.

Nu tränas hon som innan skadan. Så jag hoppas verkligen att den här persen är över nu.

Min häst blev helt bra efter en hovledsinflammation fram för ett par tre år sen. En behandling med cortison hjälpte.

Om hästen blir helt återställd, utan fortsätta hovledsinflammationer (och/ eller kot & knäledsinflammationer) beror nog på VAD inflammationen beror på. Det gäller ju att hitta orsaken till varför din häst får hovledsinflammation, ofta kommer ju problemen nån annan stans ifrån - rygg - bakknän- bogar etc. (Jag skulle be en equiterapeut kolla hästen om du inte redan gjort det, samt kanske även kolla med värmekamera)
När jag frågade veterinären varför dom får hovledsinflammation sa han "-oftast felaktig träning"... och just DET går ju rätta till & ändra hästens träning :) :idea: .
Sedan har jag hört att det oftast drabbar hästar som är lite korta och stumma i steget (eller "bromsar" i steget), det tar mer på hovlederna då, särskilt på hårt underlag. Jag fick tips att sko hästen med så kort tå som möjligt, så att de rullar över lättare i stegen, samt låta trakterna växa ut lite mer om det gick. (min häst hade ganska låg trakt då)
(tips av min veterinär, som sa att det brukar vara bra på hästar med hovledsinflammationer)

Det kanske oxå går sko med ringsko & sula= svikt & stöd, (men "fastnar" ej i marken & bromsar upp lika mkt som PG-skor), det hade jag ett tag. - kolla med hovslagaren.

Så det finns mycket man kan göra om man hör sig för...

Min häst har oxå haft hovledsinflammation, och det pga en skada i hovbenet (som vi inte upptäckte först...) Vi behandlade hovleden & framförallt "låste fast" hoven med hovgips, så att den skulle läka snabbare. Hoven fick läka ut, sedan kom hon igång & var fräsch, tävlades osv.. sedan, efter 7 månader var det dags igen. Hovledsinflammation, visade sig när vi behandlat bort smärtan i hovleden att det årterigen var ett sekundärt problem. Det är hoven som "spökar" fortfarande... *suck*
Hon har gått med PG, men det funkar inte, så nu ska hon få en avlastningssko som inte belastar det onda området på hoven (trakten), och då blir hon förhoppningsvis bra... och hovledsinflammationen kommer troligen ej tillbaka då hon inte behöver spänna sig för smärtan i hoven. :idea:

Jag tycker inte att man ska bli så orolig såhär på en gång, tror inte att det är nån sämre prognos för hovledsinflammation än kotledsinflammation...
Risken minskar ju däremot att det ska komma tillbaka om du försöker göra en ändring i din hästs träning.. eller kanske andra skor?? Prata med din veterinär (och även din hovslagare)!
Lycka till med din häst!

Ska prata med min tränare, om hur vi ska kunna göra det bästa möjliga av det hela. Problemet är lite att jag tyvärr inte kan rida ut själv på min häst, så varannan vecka (jobbar 2-skift) har jag ingen att rida ut med, så då blir det paddocken. Försöker även skritta honom lite fram och tillbaks längs vägen utanför gården under den veckan. Kanske ska jag variera underlaget lite, då jag har tillgång till en jätte fin gräsäng, där jag får rida under vinter halvåret. Har tömkört honom en del för, ska kanske börja med det igen. Min häst har ingen kort gång utan tvärtom. Pratade med vet om varför hästar fick kotledsinflammationer och han sa att det nödvändigtvis inte behöver vara ridningen som gör det. Han berättade att det gjorts en studie på vildhästar och nästan alla de undersökte hade kotledsinflammation. Nu är det första gången som min häst har hovledsinflammation. Det är ju värre med alla kotledsinflammationer han haft. Ska på återbesök den 10 dec och då får vi se om det blivit någon förbättring. Ska kanske prova med equiteapeut om han inte visar någon förbättring.

Hej, hovledsinflammation kan vara besvärligt att komma till rätta med.Jag har själv ett hbl som det konstaterades hovledsinflammation på i feb, efter tre behandlingar med cortison och tuppkam ingen förbättring. Betesgång hela sommaren, ingen förändring. Efter veterinär byte så konstaterades en gammal griffelbensfraktur som ändrar hästens sätt att sätta ner och belasta benet. Det är var jag fått höra, hovledsinflammation kan ofta vara ett sekundär symptom. Hovledsinflammation kan också komma vid strålbenshälta, då hästen också ändrar sin isättning av hoven i marken. Hästen kan hjälpas med egg bar skor som ska sättas snävare fram än bak. Spången bak ska läggas utanför hoven för att stödja bakre delen av hoven, och man ska kunna sätta en penna rakt ned från ballarna, så mycket ska spången ligga utanför hoven. Det kan behövas att man riktar tån, så att hästen rullar över snabbare för att den inte ska trampa av sig med bakhovarna. Detta är bara vad jag fått höra, vet inte om det finns något vetenskapligt bevisat att ägg skor hjälper hovledshästar.
Prata med din hovslagare. Lycka till.

Ska höra med min hovslagare när han kommer nästa vecka. Han känner hästen utan och innan då han är uppfödare till honom. Ingen annan har skott hästen och han är som sagt 9 år nu.

Hmmmm, konstigt vad olika det är...hovledsinflammation för mig är lika med= lätt att åtgärda..spruta eller blistra, rid inte i djupa underlag eller där hästen inte får ordentligt fäste..korta tår...o simsalabim...hästen är bra.

martha skrev:
Hmmmm, konstigt vad olika det är...hovledsinflammation för mig är lika med= lätt att åtgärda..spruta eller blistra, rid inte i djupa underlag eller där hästen inte får ordentligt fäste..korta tår...o simsalabim...hästen är bra.

Med risk att starta ett krig. Så Martha, travarna kommer generellt sett under veterinärvård snabbare än ridhästarna. Däremed inte sagt att ridhästägarna tar sämre hand om eller bryr sig mindre om sina hästar, men travarna är dels inkomstbringande (förhoppningsvis) och om inte annat kostar de (i ridhästfolkets ögon) astronomiska summor att hålla i träning. Så en travare som inte presterar det den ska sätts åtgärder in direkt. Sen så går travarna i helt andra tempon och ofta på en helt anna nivå (arbetsintensitetsmässigt sett) än ridhästarna och små ofräscheter syns betydligt snabbare än hos ridhästen. Bland annat (ska nog inte ge mer ex, då jag startar det där kriget och får 25 upprörda ridhästmänniskor i nacken *s*) Och - inte att förglömma - travarna går generellt sett (undantag finns alltid) på bättre underlag än ridhästarna.

Håller med dig Alexandra om att travhästarna som regel får vård tidigare. Är "ridhästmänniska " själv, men har lite insyn i trav världen.Det finns naturligtvis undantag även där, men jag tycker det verkar precis som du skrev, felen märks snabbare och man tar sin häst för att få vård snabbare. Det är mindre "vänta och se".

**sparkar liv i en gammal tråd**
Som lycklig fd. ägare till friska hästar och på väg ut i hästlivet igen efter lång paus har jag en del att lära.
Om en häst haft hovledsinflammation och det varit förändringar på röntgen, vad är det då för förändringar? Kan dessa förändringar försvinna igen?
Ulrika

Dessa förändringar är oftast pålagringar eller förslitningar de får man leva med.

Hästen jag tänker på var inte ens halt, men de kom tillslut fram till att det var kotledsinflamation, och den blev behandlad och vilat länge. Verkar fullt frisk nu. Tydligen ska det vara förändringar på röntgen, kan det vara att hästen kan vara symptomfri resten av livet om man sköter den efter alla konstens regler? Eller ska man räkna med att det kommer tillbaka?
U

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 595
Senast: mackan
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Hästvård Undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite. Min häst blev för cirka 3,5 veckor sedan halt. Det enda symptomet jag kunde hitta var en...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: vafsen12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka