Hovledsinflammation

Miran

Trådstartare
Vet ni någonting om det? Vi har nu varit på klinik och lilltjejen har fått cortison och tuppkam. Vid återbesök om 14 dagar räknade veterinären att hon skulle vara bra igen.

Har aldrig haft en häst med hovledsinflammation tidigare. Brukar det gå över så snabbt? Är det något annat man ska tänka på? Tja - jag vill veta ALLT!

Jag har sett två hästar med hovledsinflammation. Den ena är friskförklarad idag men jag kan fortfarande tycka att han rör sig lite märkligt när jag ser honom under ryttare.

Den andra är tyvärr borta nu efter ett års kamp mot inflammationen. Gemensamt för båda dessa hästar var att de travade med väldigt raka framben och satte ner tån först, det var speciellt lätt att se detta på mjukt underlag. Jag vet inte om det har med problemet att göra men kan tänka mig att det är ett sätt att avlasta hovleden.

Lycka till, hoppas din häst blir frisk snart!

/My

prata med din hovslagare ..han kan titta på hästens benställning kontra hovställningen ,,din "totto"kanske behöver andra (spec)skor ett tag.

Tydligen kunde inflammationen bero på en vrickning som hon kunnat få när hon tappade en sko. (det var efter hon tappat skon i hagen som vi såg att hon haltade)

Det är inget fel på hennes hovar, steg eller benställning enligt vet och hovslagare.

Sa veterinären inget om skoningen?
Tänkte bara att det brukar underlätta för hästen om den har en kortare tå eller att man skor den med öppen tå.
Min tös har en lös benbit i hovleden och det märktes mest i uppförsbackar (de kunde vara så små att de inte syntes) men just för att det blir svårare för hästen att rulla över så gör det mera ont i backen.
Om inflamationen inte verkar så svår så borde det gå över ganska snabbt, hur har han sagt att du ska göra med din häst under tiden? Gå i hagen, stå inne, skrittas??

Hon ska verkas och gå barfota under behandlingen (2 veckor). Hon får gå i liten plan konvalecenshage utomhus eftersom hon är så lugn att hon inte springer runt. För det får hon inte göra.

Första veckan ska hon skrittas en kvart om dagen, ska ökas succesivt till en halvtimme under andra veckan. Sedan återbesök.

Barfota ? Annars brukar det ju föredras PG eller Tåriktade rinskor vid hovledsinflammation...eller nåt annat stötdämpande beslag.

Min häst skall tillbaka på sitt (förhoppningsvis) sista återbesök till kliniken nu efter sin hovledsvrickning. Är han frisk idag så har det tagit allt som allt tio veckor inklusive igångsättning *suck*. Han blev aldrig behandlad i leden då bedövning i leden inte släckte hälta utan det verkade som det mesta satt i mjukdelarna runt omkring.. På tre veckor i sjukhage så gick han från initialt engradig hälta (tregradig vid lågt böjprov) till enbart markering som inte förvärrades vid böjprov vilke tydligen förvånade veterinären därför att han hade väntat sig en betydligt längre vilotid..

HAn fick inga restriktioner vad det gällde skoning utan skulle "bara" hållas i stillhet och fick bara skritta på rakt spår och hårt underlag.

Sammanfattningsvis så sa veterinären att hovleden är ett :devil: -skit att få bekymmer med och att det kan ta rätt lång tid innan det blir bra. Gissa om jag blev lite skraj.. Fast det är nog bara att lyda restriktionerna man får av vet så noggrannt man bara kan så löser det sig säkert.

Lycka till med pållen din och jag håller tummarna för att den skall bli bra fort.

Min vilda lilla häst hade vridit till hoveden i hagen oxå (hon busar & brallar jämt) Hon behandlades 2ggr i hovleden innan hon var helt bra. Vrickningen eller va man nu ska kalla det satt så lågt att det hjälpte bra med ett hovgips som stabiliserade hoven så att det skulle bli minsta möjliga rörelse på den för läkningens skull. Hon vilade helt i drygt 2 månader och stod i boxhage i tremånader. (skrittades tredje månaden)Hovgipset hade hon första veckorna, sedan skoddes hon med skor med sidokappor. Tur hade jag dock att detta var under vinterhalvåret (oktober - januari). Nu är hon iaf helt igång och tävlas som vanligt igen (i hoppning).
Om hästen nu fått inflammationeen av en olyckshändelse, vrickat till hovleden så varierar ju läkningstiden, men men lite tur kan det bli helt bra på en behandling, om hästen nu är duktig på att stå still & vila, kan ju va ett problem annars, som med min pålla som blir helt vild när hon inte får motion. MVH /Erica

Tack för svaret!

Vår lilla tjej är tack och lov av den lugna sorten. Hon går nu i en pyttehage med min andra häst som sällskap och springer inte runt något. Vi ska skritta henne en kvart om dagen. Så vi skrittar henne en liten bit till bra bete så att hon får äta gräs i en halvtimme och sen får hon gå tillbaka igen.

Har återbesök nästa torsdag och hoppas förstås att hon ska bli bra tills dess. Väldigt nervöst!

För min häst tog det 6 månader att bli frisk från sin hovledsinflamation. Men hon behandlades enbart en gång med cortison utan framgång. Hon blev inte frisk förrän hon började skrittas under ryttare. Sen tog dte ytterligare 6 månader innan hon var fullt igång.
Nu är det ungefär 2 år sen som jag fick henne frisk men än idag tänker jag mycket på hur hon rids. Mycket varierat både när det gäller underlag och arbete. Adrig några långa vilor osv. Men hon tävlas framgångsrikt upp till 1.30 utan problem.

Min häst har också haft hovledsinflammation.
Det började förmodligen med att en snedhet i korset gjorde att hon överbelastade ena hasen och fick en inflammation där, sedan avlastade hon det genom att lägga mer vikt fram, som ledde till dubbelsidig hovledsinflammation.
Hon blev behandlad med cortison och tuppkam och var på återbesök efter 14 dagar.Hon fick stå i liten sjukhage några dar och sedan i "vanliga hagen" resten av tiden. Vid återbesöket var hon helt bra bak och på ena frambenet och 90% bra på andra frambenet. Men veterinären sa att vi skulle låta henne vila 2 veckor och sedan börja sätta i gång.Jag satt i gång henne väldigt försiktigt, nästan dubbelt så länge som veterinären rekomenderade.Hon skoddes även med PG uner några månader, men de har vi tagit bort nu. Nu har det gått ett halvår och hon är helt bra och nästan i tävlingskondition. Däremot är hon nästan ständigt sned i korset och lite spänd i bogen, detta fixas till av equiatriker och kiropraktor, men det kommer ständigt tillbaka. Någon söm vet vad det kan bero på?

Lycka till med din häst i allafall!

Min pålla hade hovledsinflammation förra året. Stod i sjukhage 3 månader, blev sprutad med tuppkam och kortison 3 ggr. Därefter skrittad för hand 1 månad, skrittad uppsutten 1 månad, 2 månader med skritt och trav. I slutet av mars började jag med korta pass i galopp. Var tvungen att vänta MINST 4 månader med att gå på böjt spår, har däremot ridit henne i form även i skritten, men på rakt spår.

Det som är svårt med hovledsinflammationer är att man måste ta det MYCKET lugnt under igångsättningen. Kommer det tillbaka så kan det beror på att man haft för bråttom.

Min pålla är i prinicp igångsatt nu, men visst, man känner efter hela tiden hur hon rör sig... :crazy:

Lycka till!

/Lizzie

Angående snedhet i korset så tror jag att det kan komma tillbaka, antingen för att hästen gått så ett långt tag så att musklerna anpassat sig, du kanske skulle kunna prova med akupunktur i samband med att man rättar till korset.

Man kan oxå ha otur, min häst var sne i bäckenet & det fick vi rätta till flera ggr innan det blev bra. Bevödes bara att hon halka omkull i hagen tex när det regnat, så gick det tillbaka igen...
Sedan finns det ju hästar som inte är skapta helt raka, precis som människor. Om spänningen finns i bogen diagonalt så kan det bero på att hästen lägger mer vikt på en bog pga problemen bak, viktigt att se till att hästen inte lägger sig på innerbogen ex. när du rider på volt. Har hästen problem att den rör sig ojämt pga att den är sne i korset, har den svårare att böja kroppen åt något håll osv...??
det var några små ideer bara... MVH

Lånar tråden för att fråga om ärftlighet och hovledsinflammation... :)

Om det hela skulle orsakas av felaktig benställning eller likande är det narurligtvis ärftligt, men annars? Någon som vet?

Inte vet jag men det måste väl till stor del bero på varför hästen fått hovledsinflammationen? Har du t ex en förändring på röntgen i strålben eller hovled eller något sånt är det väl inte lämpligt att avla på kanske. Inga förändringar men ändå upprepade hovledsinflammationer måste väl också lyfta en varningsflagga för att avla på. Jag tänker så här (kanske är helt fel men ändå) skulle jag själv vilja ha en avkomma efter ett sto med upprepade hältor eller skulle jag gå och fundera på om det skulle vara något som nedärvs? Skulle jag själv vara orolig skulle jag inte avla.

Min ponny fick hovledsinflammation när han var 22 år, det tog några behandlingar och 3-4 månader innan han blev bra men idag 2 år senare rids han som vanligt, tränar dressyr osv.
Det veterinären sa till mig var att vara försiktig med för mjukt och förhårt underlag. Sen hoppar vi inte längre förutom något enstaka litet skutt ibland bara för han tycker det är kul. Men han är lite sliten i sina framben så det är väl därför vi ska vara extra försiktiga, hovledsinflammationen behövde dock inte ha uppkommit pga av förslitningarna han kunde bara ha vrickat sig enligt veterinären.
Nu har jag en bättre hovslagare också som har kunnat korta hans tår som hade en förmåga att "flyta" ut.

Han skulle egentligen haft boxvila först och sen gått i liten hage men i och med att det var mitt i sommaren gick hästarna på bete. Provade att göra en liten sjukhage i kanten av de andra hästarnas hage men han blev bara stressad av det och gick runt runt tills han slutligen hoppade över. Då bestämde jag mig för att dela av beteshagen så han hade en hyfsat stor hage men ändå kunde gå ganska nära kompisarna. Det fungerade bra och han höll sig lugnare när han inte var så "instängd". Han springer inte och brallar i onödan så för honom gick det bra.

Tack för svaret!
Hon har nog hunnit gått med det här ganska långt tid, några månader i allafall. Akupunktur har hon blivit behandlad av. Jag är dock säker på att hon inte är byggd sne, för att hon har regelbundet blivit uppkollad equiatriker.
Hon är även lite halvgalen i hagen i bland och går omkull ofta, så det kan ju vara en anledning. När jag rider så drar hon baken till vänster och huvudetet till höger, hon vill inte så gärna ställa sig till vänster.När hon har blivit uppkollad har hon ofta varit sne i korset och varit spänd i höger bog.

Jag håller med helt. Jag kan bara inte bestämma mig om jag ska vara orolig eller ej. ;)
Det hela rör sig om en sexåring häst som säljs som avelssto. Hon är genomröntgad utan anmärkningar, men har kotledsinflammation båda fram. Om jag förstått saken rätt verkar hon vara igångsatt ganska häftigt, så det kan ju vara det som orsakat det hela. Hon har jättefin stam, så det är lite frestande, men samtidigt vill man ju inte riskera att det nedärvs.

En möjlighet skulle ju vara att köpa henne, betäcka i år och sedan försöka sätta igång henne nästa år. Funkar det då och hon kan tävla lite för att få lite meriter så skulle det ju kännas bra med fortsatt "avelskarriär", om inte så vore det ju inte lika kul... *velig*

Har hästen haft flera kotledsinflammationer eller "bara" en? Jag skulle ju inte tveka att avla på ett sto som har haft några ledinflammationer men som med förståndig träning och igångsättning ändå visat sig hålla bra mellan dem. Däremot att avla på en häst som trots att man rider och tränar förståndigt ändå får upprepade ledinflammationer skulle jag inte vilja göra. Alla hästar kan ha otur ett par gånger utan att det behöver betyda så mycket men knappast hur många gånger som helst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka