Hovledsinflammation pga lång tå och låga trakter

Millanberg

Trådstartare
Önskar få er syn på vidare behandling. Sto som tävlar MSV dressyr som har råkat ut för dålig hovslagare. Nu skodd var 5 vecka på klinik med ringskor och platta för att få upp trakterna. Är med andra ord rätt skodd i ca 12 veckor. För ca 12 veckor sedan rörelsestörning på mjuk ridhusbotten. Till vetrinär där böjprov inte visade något men 1,5 grad hälta vä fram och 0,5 höger fram vid longering på hårt underlag. Behandlades då hovleder BF. Vila och skritt för hand i 3 veckor. Vid återbesök ingen förbättring. Blev behandlad igen samt peroral metacam i 10 dagar. Ytterligare återbesök efter 3 veckor visade ingen förbättring. Gjorde då MRT som inte visade på några skador mer än allvarlig synovit VF samt lindrig synovit HF (hovlederna). Vetrinären vill ej behandla mer utan rekomenderar vila till Augusti och om hästen inte är bra då finns inget ätt göra. Vet pratade om IRAP behandling som vi kunde prova med.
Min fråga är skall jag prova ännu en behandling eller gå på IRAP?
Hur många ggr har ni behandlat hovledsinflammation? Råd att ge. (förrutom allt som har med hovslageri att göra för det har vi full koll på) Hästen får massage; kiropraktik regelbundet utan anmärkning. Hästen går på MSV nivå men har vilat i 6 månader pga andra orsaker än hältan. (Infektion i luftfören)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej. Köpte en ny häst i december förra året född 2014. Varit igång sen jag fick henne och gick på bete hela sommaren. Började...
2
Svar
30
· Visningar
5 577
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar