Hovledsinflammation - En liten solskenshistoria

M

mallan20

För 5 veckor sedan fick min häst diagnosen hovledsinflammation. Då kändes det som om mycket rasade i mitt liv. På toppen av det så hade han också skador i sidoligamenten.
Jag läste och läste här på bukefalos om hovledsinflammation, startade tråd och fick en hel del tips och råd. Det tackar jag tusen gånger för. Det jag läste om var hästar som fick behandlas om flera gånger igen eftersom de inte svarade på behandlingen och någon sa till och med att personen aldrig hade hört om någon häst som blev bra efter bara 1 behandling. En del hästar blev inte bra alls.
Så jag var till 100 % inställd på att det skulle bli en lång och jobbig rehabilitering. Idag var vi inne med honom igen efter första behandlingen och hovledsinflammationen är helt borta! Skadorna i ligamenten var inte förändrade så det blir mer vila men jag är lättad över att inflammationen gick bort så lätt.
Vad jag vill säga med det här inlägget är bara att hysterin över hovledsinflammation kanske inte behöver vara sådan som den är? Det är säkert olika för varje häst hur den svarar på behandlingen. En sak är dock säker, och det är att vila är det enda som hjälper, det är ingen idé att brådska. Då slår det bara tillbaka. ”Tiden läker alla sår”
Viktigt är också som många sa till mig, att man försöker hitta orsaken till varför hästen har fått inflammationen från börjar. Jag var orolig för snedbelastning och vi for igen för att träffa en equiterapeut. Han gick igenom honom och hittade inga fel. Det rör sig troligen om en rejäl vrickning.
Efter försök att ha min skatt i en sjukhage, så insåg jag att det funkade inte alls, så han fick gå ut i en större hage med en kompis och det har fungerat superbra. Vi har promenerat 20 min om dagen på hårt underlag och en gång i veckan har en Fysioterapeut vart ute och kört med laser. Lasern har vart jättebra och veterinären tyckte att jag skulle fortsätta behandla han med det även för ligamenten. Jag har även gett Han Cirkulafor och glukosafor i maten, det är naturmedicin som ska öka cirkulationen i leder och mjukdelar så att de ska ”lagas” och inflammationen drivs ut.

När man väl står där med diagnosen kan livet kännas en hel del roligare, men ge inte upp. Ge det tid och försök göra det bästa av situationen. Jag tipsar absolut om behandling med laser!

Lycka till!

Sv: Hovledsinflammation - En liten solskenshistoria

Vad jag vill säga med det här inlägget är bara att hysterin över hovledsinflammation kanske inte behöver vara sådan som den är? Det är säkert olika för varje häst hur den svarar på behandlingen. En sak är dock säker, och det är att vila är det enda som hjälper, det är ingen idé att brådska. Då slår det bara tillbaka. ”Tiden läker alla sår”

Vill bara påpeka också att många lågt sittande hältor, ex hovledsinflammation, beror på en dålig skoning och därför bör skoningen ses över tidigt i rehabiliteringen. En "hovledshäst" bör skos med kort tå för att ge snabb överrullning och minska belastningen på hovleden.
I övrigt kan jag bara hålla med, min egen häst hade en hovledsinflammation i våras. Receptet blev liten hage, Back on Track bandage och laser varje dag, helt frisk 2 veckor senare. Sen satte jag igång honom mycket lungt och det märks ingenting. Hovslagaren (som var på prov, 2 skoningar) slängde jag all världens väg... :devil:

Min blev också frisk på en behandling så jag håller med dig - det är lite hysteri. Min häst hade en låsning i länden som rättades till pluss att jag avskedade hovslagaren. Sedan dess har hon varit kry som en nötkärna. :idea:

Men det är nog skillnad om det är en traumatiskt orsakad hovledsinflammation i ena hoven eller överbelastning bf som ger hovledsinflammation. Min är ingen solskenshistoria - har strålbenshälta som bara försämras. Det man kan påverka är takten på försämringen. Synd på en så fin häst, min är bara 12 år och en underbar individ!:love:

Kul att höra att det finns fler som blivit bra så fort, dock tråkigt för de som inte blivit det, kan bara tänka mig hur det känns :cry:

Gud va kul att höra om en häst som blivit bra! Min nya medryttarhäst fick den tveksamma diagnsen hovledsinflammation på båda frambenen idag... Hon blev väldigt tjock på betet och hade precis börjat blivit igångsatt när hon blev halt. Tror ni att det var för att hon hade blivit så tjock som hon blev dålig? Vi tror också att hon kanske har fastnat med framhoven med gallret i boxdörren, har hänt förut... kan ju ha med det att göra:confused: btw, hon fick sin första behandling idag, återbesök om två veckor, hoppas verkligen att hon mår bättre då:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka