Hovledsinfektion som inte vill gå över.

Csillag

Trådstartare
Min häst har en hovledsinfektion som envisas med att inte gå över. Allt började efter förra sommaren då han gick på ett bete med dålig mark (hålig och upptrampad mark) sedan dess har det kommit tillbaka ett par gånger och nu senast efter vi gick omkull. Efter olyckan har han inte blivit riktigt bra.

Hans ben är snett och tidigare har han inte blivit verkad rätt. Numera blir han verkad efter hur han ser ut och sätter hoven plant när han går. Han gick med Classic roller tidigare men det bytades ut mot vanlig sko som filats till på ena sidan och med en halv sula på andra för att kompensera hans sneda ben.

Nu är vi i mitten av en IRAP behandling. I början av behandlingen började han att halta, både jag och veterinär tyckte det var märkligt. Men efter senaste besöket trog vi av skorna och redan nästa dag markerade han knappt.

Hästen går på bete som vanligt men när han kommer in vad tror ni om att börja med BoT paddar som han får stå med över natten. Jag är lite skeptisk till BoT om det verkligen fungerar.

Hästen är en femårig hbl. vallack. Han han aldrig varit igång till 100 % Det har alltid varit någon skada på antingen mig eller hästen som satt stopp.
Han är uppvuxen i en liten hage 5*10 m. Han har gått på bete på sommaren.
Sedan jag köpte honom jan. 2009 har han fått gå i stora hagar och blivit riden regelbundet.

Men vad tror ni annars om det? Kan det vara skoningen som gjort honom så halt? Hus stor betydelse tror ni att det har för hans ben att han är uppvuxen mer eller mindre stillastående? Jag vill höra vad ni tänker och om ni har någon tidigare historia som påminner om min.

Sv: Hovledsinfektion som inte vill gå över.

Har han en infektion i leden?? Inte en inflammation??? Back on track som du lindar om benen kan väl möjligtvis hindra benen från att svullna men att de skulle kunna ha någon inverkan på hovledsproblem verkar inte troligt. Självklart kan en felaktig vinkel på hoven göra att hästen blir halt eller får ont! Att ha en ung häst som är frisk i en hage med den storlek du anger låter jättesorgligt! Dock är det så att många hästar som växer upp i t ex Holland i stort sett aldrig har gått i hagar. Jag vet flera tysklands importer som har blivit livrädda när de fått gå ut i hage p g a att de helt enkelt inte har fått varit ute på det vis som vi har hästar här! Det som låter lite illa är väl att hästen är 5 år och inte har varit särskilt mycket igång! Antar att hovleden är röntgad så att man har uteslutit pålagringar osv.

Sv: Hovledsinfektion som inte vill gå över.

Det finns inget som heter hovledsinfektion, däremot hovledsinflammation, så du har nog reagerat korrekt.

Ts: utifrån din beskrivning så fattar jag det som att hästen har en felställning på benet? då är det ju en skada som kommer av belastningen som blir, dvs hästen felbelastar och inflammation uppstår.
Jag tror, utan att jag är ute efter att göra dig ledsen,att en sån orsak är svår att komma tillrätta med. Om jag var du skulle jag ha en rak och tydlig dialog med behandlande veterinär, exakt vad prognosen för hästen är, och vad sannorlikheten är att den kommer att hålla för x,y eller z arbete - beroende på vad du kan tänka dig vara acceptabelt användarmässigt för hästens del.Ingen här kan bedöma det eller sia om framtiden, den enda som kan detta är behandlande veterinär, och det är alltid bättre att veta vart korten ligger anser jag, genom att ta den diskussionen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
868
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka