Hovled & gaffelbandsskada

MejasWindy

Trådstartare
Hej hörni! :meh:

funderar på att köpa en häst för avel som har både gaffelbandsskador och hovledsproblem, men hur är det egentligen med belastning osv? Kan den gå på lösdrift? Stor kuperad hage? Ha föl? Jag har verkligen Aldrig haft häst innan med dessa problem? Kan det läka ut? Tydligen var den behandlad två ggr under två månader sedan sattes igång efter en månad... och ff halt. Men min tanke är att det borde ta iaf ett år för dessa skador att läka ut? Har man inte lite för bråttom ibland?

Men varför köpa en häst med en massa skador som du inte har en klar prognos på? Så länge den är skadad kan den ju inte gå på lösdrift i alla fall. Menar du om/när den läkt?

Jag vet mer först imorgon när jag åkt och tittat och pratat med ägaren givetvis. Jag tänkte bara om jag tänker helt fel- den säljs ju som avel/sällskap/skogsmulle häst och går på lösdrift idag. Tänker om dessa saker blir bättre eller sämre under tid/ om ett föl i magen skulle vara negativ inverkan tex...

Hej hörni! :meh:

funderar på att köpa en häst för avel som har både gaffelbandsskador och hovledsproblem, men hur är det egentligen med belastning osv? Kan den gå på lösdrift? Stor kuperad hage? Ha föl? Jag har verkligen Aldrig haft häst innan med dessa problem? Kan det läka ut? Tydligen var den behandlad två ggr under två månader sedan sattes igång efter en månad... och ff halt. Men min tanke är att det borde ta iaf ett år för dessa skador att läka ut? Har man inte lite för bråttom ibland?
Jag har haft en häst med en tidigare gaffelbandskada. Den tidigare ägaren gjorde en noggrann rehabträning, vilket innebar att jag sedan kunde träna hästen i lättare dressyr utan återfall. Att släppa hästen i en lösdrift hade jag inte rekommenderat, du har ingen koll på hur mycket hästen rör sig eller i vilken gångart. Först måste den bli frisk och sedan stärkas med träning, annars riskerar du att skadan kommer tillbaka.

Gaffelbandsskador kräver ofta lång läkning och rehab.. Hovleder har jag sämre koll på, men som sagt senskador lång rehab. Och en sådan häst mår oftast alldeles utmärkt av att röra sig men inte i några snabbare gångarter. Som du var inne på de tar tid och tålamod i många fall.

Jag har en häst som haft problem i både gaffelband och hovleder. Gaffelbanden hann läka ut innan hovlederna blev ett bekymmer. Hästen stod på box + sjukhage i båda läkningsprocesserna. Upptäckte hovledshältan för ungefär ett år sedan, det tog till mars att hitta var den var (behandlade kotlederna några varv först utan att han blev bra) sedan rehab sedan dess. Idag är hästen igång i alla gångarter och galopperar kanske 5-10 min men behöver fortfarande ridas med rehabtänket så han inte ramlar in i vanliga spår och börjar felbelasta igen. Varje läkning är unik men jag hade nog inte velat ha hästen i lösdrift med andra hästar förrän den varit helt smärtfri ett tag.

Hade inte tagit ett sto till avel med problem med hovled. Vet många som fått fortsatta problem och inget man vill stå med på ett dräktigt sto

Är den fortfarande halt kan den ju inte gå på lösdrift, då måste den utredas av veterinär igen, behandlas, kanske stå på boxvila/i sjukhage, och sedan långsamt öka motionen, och sen gå på lösdrift.
Om hästen i framtiden kan hålla för att gå som avelssto vet veterinären som utrett hästen bäst. Jag skulle inte lita på ägaren, utan prata med veterinären om hästen prognos.

Tack för svaren! Kollade på hästen i tisdags. Gaffelbanden var utläkta och UA senaste kollen. Sedan är hon UA på böjning rakt spår men visar 0,5 på böjt spår(under longering i trav). Den går på lösdrift idag och den var tydligen inte röntgad. Men den visar nån liten orenhet i traven när vi longerade den. Den går med specialskor fram för att avlasta hovlederna nu. Tyckte den i övrigt var väldigt fin i kroppen, dock alldeles för tjock. Och den hade varit igång i alla gångarter fram till för tre veckor sedan när dem hade börjat rida den i paddock igen och hältan visade sig komma tillbaka.... sååå... är det värt att ta tag i detta? Kan hovledsproblem komma från annan del av kroppen pga avlastning? Tyckte hon gick något ”trångt” med bakbenen... hon spårar alltså inte i skritten. Tänker om man ska röntga? Hästen är försäkrad med Racing i Agria alltså ingår inte ben.... så? Ska man lägga en förmögenhet på detta?... så kluven. Vill bara ta hem o ta hand om det lilla Mumintrollet! Haha <3

Tack för svaren! Kollade på hästen i tisdags. Gaffelbanden var utläkta och UA senaste kollen. Sedan är hon UA på böjning rakt spår men visar 0,5 på böjt spår(under longering i trav). Den går på lösdrift idag och den var tydligen inte röntgad. Men den visar nån liten orenhet i traven när vi longerade den. Den går med specialskor fram för att avlasta hovlederna nu. Tyckte den i övrigt var väldigt fin i kroppen, dock alldeles för tjock. Och den hade varit igång i alla gångarter fram till för tre veckor sedan när dem hade börjat rida den i paddock igen och hältan visade sig komma tillbaka.... sååå... är det värt att ta tag i detta? Kan hovledsproblem komma från annan del av kroppen pga avlastning? Tyckte hon gick något ”trångt” med bakbenen... hon spårar alltså inte i skritten. Tänker om man ska röntga? Hästen är försäkrad med Racing i Agria alltså ingår inte ben.... så? Ska man lägga en förmögenhet på detta?... så kluven. Vill bara ta hem o ta hand om det lilla Mumintrollet! Haha <3
Min häst har jag fått bra genom rehab. Det har inte varit en spikrak resa, det kräver jobb minst fem dagar i veckan gärna mer för att befästa det nya rörelsemönstret. Då är jag ändå rätt duktig på både ridning och hästutbildning (ej självutnämnd, har utbildning och diplom) men ändå blev det såhär fel. Jag har lärt mig jättemycket på den här rehabprocessen men det är tveksamt om jag hade känt att det var värt det med en häst jag inte har relation till från början. Det kräver väldigt mycket av mig, både insatsmässigt och också psykiskt att känna att hästen har en chans OM JAG ÄR SKICKLIG NOG I REHABEN. Är jag för dålig på detta kommer han bli halt igen. Det kanske han blir ändå, ingen vet, men det är lite av en psykisk stress jag haft med mig i närmare ett år i varierande grad.

Missade skriva, min häst har alltid varit mjuk och fin i ridningen men "fuskat", fallit ner mellan bogarna och på så sätt överbelastat sig till en hälta. Rider jag slarvigt eller låter honom vila för många dagar i rad ser jag skillnaden på hur han rör sig, både fritt och i arbete...

Tack för svaren! Kollade på hästen i tisdags. Gaffelbanden var utläkta och UA senaste kollen. Sedan är hon UA på böjning rakt spår men visar 0,5 på böjt spår(under longering i trav). Den går på lösdrift idag och den var tydligen inte röntgad. Men den visar nån liten orenhet i traven när vi longerade den. Den går med specialskor fram för att avlasta hovlederna nu. Tyckte den i övrigt var väldigt fin i kroppen, dock alldeles för tjock. Och den hade varit igång i alla gångarter fram till för tre veckor sedan när dem hade börjat rida den i paddock igen och hältan visade sig komma tillbaka.... sååå... är det värt att ta tag i detta? Kan hovledsproblem komma från annan del av kroppen pga avlastning? Tyckte hon gick något ”trångt” med bakbenen... hon spårar alltså inte i skritten. Tänker om man ska röntga? Hästen är försäkrad med Racing i Agria alltså ingår inte ben.... så? Ska man lägga en förmögenhet på detta?... så kluven. Vill bara ta hem o ta hand om det lilla Mumintrollet! Haha :heart
Jag säger nej, köp inte. Det låter som hästen inte är helt symptomfri och du riskerar att köpa dig en samling problem.

Nej köp inte. En dräktighet belastar ofta gaffelbanden. Vet avelsston som fått problem med gaffelbanden på äldre dagar av att ha gått dräktiga x flera.

Jag tycker det är lite oklart vad som är grundorsaken till hästen problem. Finns det något (t ex i exteriören) som gör att den är olämplig att avla på eller är det frågan om skador som kan drabba alla hästar?

Jag tycker det är lite oklart vad som är grundorsaken till hästen problem. Finns det något (t ex i exteriören) som gör att den är olämplig att avla på eller är det frågan om skador som kan drabba alla hästar?
Mitt svar var inte utifrån risken att nedärva ngt till fölet utan mer den etiska aspekten huruvida ett sto klarar av en dräktighet på ett sunt och bra sätt.

Varför betala för problem när man får dom gratis? Det finns en uppsjö av hästar som söker en ny ägare. Att få ordning på den kan bli både dyrt och tidskrävande och det finns inte några garantier på att den blir bra. Då kommer nästa fråga. Vad gör du i så fall?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info