Hovkunniga se hit !!

krullidutt

Trådstartare
Kan man få på skor utan att behöva spika ?
Har en pålla som är otroligt känslig och ömsulad.
Någon som har tips på lösning ?
Är smått desperat :eek:

Sv: Hovkunniga se hit !!

Det finns s.k Glue on skor som man limmar på. Mustad har en sort.(Se deras hemsida)
Man kan även limma på vanliga skor, eller snarare plasta med Vettec
superfast. Det har fungerat bra på min fånghäst under sommaren. Man får dock räkna med att inte skorna sitter mer än ca 4 veckor.
Fungerar nog bäst om hästen bara går i hagen.
Ett annat alternativ är ju att använda någon typ av boots. Det under förutsättning att hästen har bra hovväggar och inte har Platt tunn sula. Finns t ex Boa boots, Easy boots mm. Går även att brodda.

MVH Quinn

Det finns ju såna där skor med plastflärpar på sidorna. Jag tror inte att man spikar där. KOmmer ej ihåg vad de heter...

Har hon ingenting att spika i eller? Om så är fallet så går det att "limma" sulorna. Det gör dom på travet när hästar ska gå lopp barfota men inte har hovkvalitén för det:)
Men det är väldans dyrt tror jag:crazy:
Hoppas det löser sig iaf:)
//C

Hon har fått puls i ca 5.7 dagar efter varje skoning.
Jag har diskuterat ditt förslag från tidigare att fila skorna så de ej ligger emot sulan men hovis tyckte inte det behövdes
När han var här sist kortade han henne lite mer och la på en storlek mindre sko pga hon drar av dem lätt.
Hon reagerade direkt och ville inte sätta ner fossen när han var färdig men han trodde bara det var lite trams.
Hon hade mer puls v fram de följande dagarna (puls i alla de andra också). 6 dagar efter skoningen var hon uppenbart halt v fram och jag ringde ut hovis igen.
Han drog av skorna och raspade lite i randen i hoven och hon blödde lite. Han misstänkte fång igen och jag misstänker att han tagit lite väl mycket på henne, hon har väääldigt korta tår och alla som ser det påpekar det plus att man kanske inte alls ska röra hennes sula, han har kanske inte tagit så mycket men den ser "ny" ut varje gång han har tagit henne och hon kanske inte klarar det ens :confused:
Hon kanske inte heller klara att ha så korta tår det blir väl som när vi själva klipper naglarna för kort.
Sömmarna låg flera innanför randen.
Nu ska det komma en äldre rutinerad hovis i vecka och se om det går att ändra något, jag är desperat och inte tillräckligt påläst för att ge mig in i en disskution och vet inte vilket som är bäst för min madam. Vill bara att det ska funka så hon kan gå i hagen utan att ha ont HJÄLP !!
Mvh Rosenlund

BYT HOVSLAGARE!

En häst som inte är halt före skoning ska inte behöva vara det efter skoning heller.
Fånghästar är dock känsliga och det är därför viktigt att man är noggrann och tänker på alla små detaljer!
Vad jag förstår så har din häst knappt roterat något efter fånganfallet. Varför ska hon då ha så extremt kort tå? Ju kortare tå desto större risk att skon ligger an mot sulan och desto viktigare att skon skålas ur ordentligt! Allså inte alls onödigt. Det går att göra med vinkelslip om inte hovslagaren har mobil ässja med sig.
Sulan på en fånghäst ska inte heller verkas framför strålen mer än att löst horn tas bort.
Annat att tänka på är att inte använda för grova söm och att i vissa fall kanske inte spika i söm längst fram i tån.
Det är svårt att få tag i bra hovslagare som kan sko fånghästar. Hitta någon som går att föra en dialog med och som är villig att prova sig fram.
Det kan vara väldigt olika vad som fungerar från häst till häst och blir de halta och får puls så långt efter fånganfallet som din så har man gjort något fel. Jag tippar på sultryck!

Att sätta på en för liten sko låter ju inte heller så bra.

Har själv haft problem med halt fånghäst efter varje skoning och en envis hovslagare som vägrat ändra på något. Nu har jag bytt och hästen har hittils aldrig varit halt efter skoning på 1 år.

MVH QUINN

Nu i veckan kommer en äldre rutinerad hovis ut och ska titta på henne och hjälpa min vanliga hovis. Hoppas på att jag ska kunna ha kvar honom och han är öppen för förslag nu när hans egna är slut.
Mitt stora problem är och har varit att jag inte är så kunnig på fötter och inte kunnat argumentera och vet inte själv vad som är rätt.
Tack för att du förklarar enkelt och bra.
Du hjälpte mig tidigare i somras och du hjälper mig nu :bow: Tack!!
Hoppas jag ska få rätsida på detta nu och detta är lösningen.

Ps. min hovis gör så gott han kan och känner sig själv bekymrad över detta, han har rådfrågat runt själv och gjort som han blivit tillsagd. Han är en guldklimp på "vanlig" skoning och har bra inställning, får vi bara ihop detta på bästa sätt kommer han nog greja detta med.

Mvh Rosenlund

Jag skulle i ditt fall kolla upp boots till din häst och lata henne vila ifran skor och spikar ett tag. Da kan du lata hennes hovar stärka sig igen och sedan prova igen med smed el. varför inte barfota?!
www.ironfreehoof.com

Kolla inn det i alla fall!!

Hoppas allt går bra. Det verkar ju ändå som din hovslagare är intresserad och vill lösa problemet. Det är ju bra!
Du kan väl fråga honom om han kan tänka sig limma på en sko nästa gång, man måste naturligtvis vara noga att inte få sultryck även då.
Skriv och berätta hur det går!

Idag har den andre hovisen varit här.:)
Han sa att det kommer ordna sig, tack och lov.
Hans förslag är att slipa ner skorna i ytterkant så att sömmarna kommer längre ut. Fasa insidan (precis som du sa) och lägga i någon sorts tjärlera som håller väck stenarna som annars kryper imellan. Helst med sula men han sa att det kanske är svårt för min vanliga hovis att träffa rätt med sömmen. Hon har knappt någon hovvägg att fästa i. Det var så skönt att höra att mina farhågor stämde in:smirk: .
Funderar på att köpa ett par easyboots att kunna lägga på henne om hon drar av sig skorna (i väntan på hovslagaren), hon har varit ganska flitig på det....
Tycker du att de är bra ?

Tack för du vill bolla ideèr med mig :)
Mvh Rosenlund

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
123
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 068
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar