hovkunniga - hitåt!!!

panzy

Trådstartare
Har upptäckt det mest märkliga jag varit med om.

2 av våra 3 hästar som går i en hage tillsammans har båda samma hovproblem. Deras hörnstöd är "borta". alltså det ser ut som bärrandsröta som vi har problem med sen tidigare på en av dem Men det är bara vid hörnsstöden som typ försvunnit.

Nån som har varit med om detta??? eller har en teori om vad det kan va???

Sv: hovkunniga - hitåt!!!

Det är nog White Line ... :( Alltså bärrandsröta. Min tvååring fick det innan sommaren och hovslagaren trodde att vi skulle vara tvugna att sko honom med specialbeslag (kommer inte ihåg vilken typ) Men som tur var så behövdes det inte! *glad* Har kratsat bort det "lösa" och penslat på med tjära. Tjäran dödar bakterierna...
det kan också bero på svamp...så då kan man smörja på pevaryl-salva i "randen". Prova!

Sv: hovkunniga - hitåt!!!

bilder? Det är svårt att säga vad det kan vara utan att se...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka