Ja håll koll. Hade en för några år sedan som fick in bakterier i klyftan som åt upp vita linjen när den vuxit ner en bit. Det fick skäras upp en hel del och hästen fick vila i flera månader tills det vuxit ner hyfsat.
Ganska ovanligt men det händer tydligen :crazy:
Häll i något bakteriedödande, jodopax eller nåt.

Bara du ser till att hålla det rent så bör det ordna sig. Boots kan rekommenderas om du tror det finns risk att hen kliver på sig själv och gör det större.

Hovis bör öppna upp klyftan så att det inte samlas skit i flikarna, annars är risken att det blir tryck och kan göra ont, plus att det samlas bakterier. Sen kan du bara hålla rent med borste.

Jag skulle låta en duktig hovslagare kolla och avgöra om kanterna behöver skäras bort så att det inte samlas skit i klyftan. Min häst fick liknande fast mycket mycket mindre. Höll rent efter hovslagarens rekommendation men det räckte inte utan blev efter ett tag en hålvägg som fick öppnas upp.
Hästen blev halt och då öppnades det upp direkt, innan det märktes ingenting. Mao det hann gå ganska långt innan hästen visade att det gjorde ont. Det här var ett fullblod av den känsliga varianten ;)

Jag skulle låta en duktig hovslagare kolla och avgöra om kanterna behöver skäras bort så att det inte samlas skit i klyftan. Min häst fick liknande fast mycket mycket mindre. Höll rent efter hovslagarens rekommendation men det räckte inte utan blev efter ett tag en hålvägg som fick öppnas upp.
Hästen blev halt och då öppnades det upp direkt, innan det märktes ingenting. Mao det hann gå ganska långt innan hästen visade att det gjorde ont. Det här var ett fullblod av den känsliga varianten ;)
Samma som hände med min, min hade också mycket mindre

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
34 972
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV