Hovis gjorde så att det blödde

B

Borka2008

Igår blev stallkompisens häst skodd.
Två skor hade brustit (fram), men satt dock "fint" ändå. Han hade dessutom vuxit över fast det bara gått fem veckor.

Han blödde som en gris på båda bak, samt att det kom några droppar på ena fram. Vet att det såg värre ut än det var....
Men varför blir det så? Hovis sa att han inte hade gått djupt och att han knappt kunde raspa utan att blodet sipra fram. Är det ngt man borde tänka på, ngt förebyggande så att han slipper blöda nästa gång det är dags?
Han har blödit på ena bak vid två andra tillfällen, inte i närheten så här mycket dock!

Sv: Hovis gjorde så att det blödde

En häst ska inte blöda när den skos. Byt hovslagare om det inträffar igen, 1 gång är ok men 3 ggr är det inte!. Och låt hästen gå så länge som möjligt mellan skoningarna.

slitna och tunna sulor... min ena brukar nästan alltid blöda på någon hov när vi tar av snösulorna för säsongen. hans hovar mår inte bra av dom, det kommer in små sandkorn mellan snösula och hov som ligger och skaver. inte bra alls. men är det eller risikera att bryta benen så...

vet inte vad det beror på i detta fallet, men hoven verkar iaf ha försvagats. låter ju inte som hovis hade verkat ovanligt hårt efter beskrivningen.

Min häst är fullblod och skos var 5:e vecka.
Det blödde lite förut (inte sprutade!!) för hon har så tunna sulor. Det berodde på att det var lerplask i hela hagen. Satte på sulor - blev genast mycket bättre.

Nu har hon bara sulor fram och fötterna är bra! Sulorna är för att hon inte ska trampa på sten och få hovbölder.
Har bytt stall och hagen är mycket sällan plaskig och inte i närheten av förra stallets hage!!

Att hovslagaren verkar för mycket helt enkelt. Vad som är lite respektive mycket är väldigt olika hovslagare sinsemellan. Om hästen blöder när hovslagaren verkar, så är det alla gånger för mycket!

Men det kan bero på extremt tunna sulor!
Min började som sagt blöda av att raspas lite!

Oj, det där lät lite otrevligt :(
Även om hovslagaren sa att han tagit mkt lite så låter det ju inte så om nu hästen blöder, och blöder mkt dessutom.

Jag hade iaf konsulterat med en annan hovslagare om problemet.

Även om hästen har tunna sulor så har hovslagaren tagit för mycket om hästen börjar blöda.

Även om hästen har tunna sulor så har hovslagaren tagit för mycket om hästen börjar blöda.

Ja men om det räcker att dra några tag med raspen så skriker iaf inte jag högt åt hovslagaren!
Dessutom så kan småblödningar vara mini-hovbölder...
Men sprutar det så kanske man inte är överlycklig, har dock aldrig råkat ut för det.

Om en häst har så tunn sula att den blöder när man raspar lite så är det antingen akut sjuk i hovarna(troligebn pga felverkning sen tidigare), eller extremt felverkad vid tillfället!!

Jag skulle dock konsultera en annan hovvårdare för att få second opinion på utfört arbete. En hov som har så tunn sula ska betraktas som patologisk, vilket hovslagaren borde upplyst om och anpassat sin verkning därefter.

/Migo

Du har rätt, om en häst har så tunna sulor att den inte tål ett drag med raspens fina sida, så är den högst troligt sjuk i hovarna och man bör nog konsultera någon annan än just den hovslagare som raspat bort det lilla tunna som fanns där.

Om sulorna faktiskt är så tunna, så är det något allvarligt fel på hästen/dess hovar, och det bör tas om hand på särskilt vis. Ovanför sulan, så befinner sig hovbenet. Om hästen har så tunna sulor att de inte tål ett försiktigt drag med raspen så kan man ju bara tänka sig i vilken utsatt situation hovbenet är. Hovbenet ska skyddas av en frisk sula som är ca 1 cm tjock. Ovanför sulan har hästen ett stort nät av blodförsörjning, vilket man aldrig ska nå fram till med en vanlig verkning.

Däremot anser många det normalt att verka bort flera millimetrar av frisk sula vid en omskoning/verkning. Om man då råkar ta några för många mm, så är det klart att man når fram till det blodförsörjande nätet, men då har man som sagt verkat alldeles för mycket.

ahhh...hästen går nu konstigt med ena bak. Liksom lite stötigt och stelt...
Blev å fundera på skoningen igen.
När hovis skodde bak så sköt hästen in det andra bakbenet in snett inunder sig. Har inte tänkt på hur han står annars, men när jag satt och googla på lite olika förändrade rörelsemönster kom jag in på fång.
Någon som kan förklara lite bättre vad ett dubbelslående steg är?Blir ju lätt å oroa mig, även fast det inte är min egen pålle:cry:

Hej! Med dubbelslående steg menas att trakten sätts i marken först och sist tån - detta brukar förstärkas synligt om hästen har fång. Får är däremot en sjukdom som framförallt ger symptom i frambenen, man kan då känna förstäkrt puls och värme i hovarna, och hästen har mer eller mindre svårt att röra sig beroende på graden av sjukdom. - jag tror inte att du i första hand ska oroa dig ang. detta.

Det finns hästar med otroligt tunna sulor. Jag har en halvblodsvallack som skos om ungefär var 4'de månad. Hans hornproduktion är väldigt långsam i jämförelse med det normala, och även han har en mycket tunn sula. Du borde kanske fundera på ifall din häst endast har tunna sulor, eller helt enkelt dålig tillväxt i övrigt. Problemet kan vara relaterat till foder eller annat som har stört hornproduktionen, men det kan även vara ett medfött fenomen. Fullblod och halvblod med mycket fullblod i, har ofta detta problem, då de oftast även är platthovade (vilket innebär att sulan inte är skålad, utan plan ifrån strålens botten till bärrandens början) Den enklaste åtgärden är isf att sko hästen med längre perioder, och om hästen flyter ut mycket på sidorna; raspa till formen och lägga om skon.

Det första jag tycket att man borde göra är att ställa frågor till den aktuella hovslagaren, för att se vad han ger för svar, eftersom det är han som sett och kan dra slutsatser ang hästen. därefter kan man fatta beslut om att konsultera annan hovslagare eller rent av byta.

Har ett stort och tungt (750 kg) halvblod med rätt mkt fullblod i och hon har så tunna sulor att de ger efter när man trycker med tummen på dem.

Hon har som tur är väldigt snabbväxande hovar (kan inte gå över 5 v mellan skoningarna) men det har också varit ett problem eftersom hon växer för fort i tårna. Efter en serie hovbölder och annan sjukdom fick hon gå barfota i drygt ett år då jag har raspat och verkat hovarna själv lite varje vecka. Detta har faktiskt byggt upp sulorna så att hon nu, trots att hon är högdräktig, inte är speciellt hovöm. Sulan har också blivit mkt tjockare.

Hon har också haft "intressanta" blödningar i hovarna dels efter en söm som satt en bra bit utanför vita linjen och kom ut där den skulle. Det sipprade ut en liten pöl och både jag och hovis stod frågande efter att vi tagit av skon och konstaterat att inget var fel.
Sen har vi aldrig kunnat raspa mkt i tån utan att se rosa under hornet.
Nu med raspning varje vecka har jag äntligen kunnat ändra hennes vinklar så att hon blivit kortare i tån och inte sticker in trakterna. I och med det verkar även sulan ha kunnat växa till sig så att hon nu har riktigt bra sulor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 254
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 644
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 395
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 863
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar