E

Erikan

var ut och kollade på min valack som är ute på foder och hittade något jag blev orolig över.
jag har tyvärr ingen bild ännu, men jag får försöka förklara...

han hade under hoven som mellan sko,balle och stråle en klump.
den var som gulaktig och lite hårt och svampaktig.2,5 cm i diameter kanske.

han ömmade lite på den också. dock inte halt.

förstår att det inte är lätt att förstå...men är det någon som har någon aning?

tacksam för alla svar.

Sv: Hovhjälp

jag förstår att det är svårt...men är det ingen som har någon liten ide´?

jag var lite inne på någon sån teori själv... men då borde det alltså vara typ var som är där? kan var bli svampigt och lite hårt? nästan lite "gummiaktigt".

kanske dålig jämförelse...men jag tänkte cancersvulst eller liknande när jag såg den.

Har ingen aning om vad det är, men har hovslagaren tittat på den? Har den uppkommit sedan senaste skoningen, eller hur länge har hästen haft den?

hästen är skodd den 7e juli.

fodervärden var lite diffus angående den. hon hade inte riktigt sett den (eller märkt den) bara att hon tyckte att det verkade "trångt" däremellan.och att han hade varit lite öm just där.
jag har inte varit ut till hästen på 4 veckor ,men då hade han det inte.

jag hade tagit ut en vet att titta på det.
sen hade jag förlitat mig på att vet hade sagt åt mig vad jag sen skulle göra, om det var ett jobb för hovslagarn eller inte.
mitt råd är ju då att ta ut vet innan det blir för sent, det kan ju vara allvarligt...

så klart är veterinär kontaktad ,kommer imorgon.

men jag är otålig och orolig och hade gärna velat veta om någon här kunde veta vad det var.

men tack för att du påpekade vart man kan få tag i en veterinär...det hade jag aldrig vetat annars...:cool:

hej!

det var en inflammation, kan ev ha uppkommit på grund av ett litet tramp, och en hovslagare som inte rensat strålen ordentligt. ska tvättas två gånger om dagen med jodopax.

tänk vad något litet kan ställa till det för dessa stora djur.

har även haft ut min hovslagare som har fått "fixa till" det.
ser mycket bättre ut redan nu. peppar peppar...

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 401
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 217
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 721
Senast: Saeta
·
Hästvård När jag skulle natta hästarna ikväll såg jag att ponnyn var halt. Tog in henne och kollade igenom henne och märkte att hon ömmade i...
Svar
4
· Visningar
2 727
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10