Hovhälta utan synbar orsak *långt*

annalingon

Trådstartare
Det hela "började" (egentligen fel ord) för tre veckor sedan: Min häst blev friskförklarad från sina ledinflammationer VF (som hon haft i fyra mån) men i samma veva böjde veterinären fram ca 1 grads hälta lågt HB. Hon trodde att det var något tillfälligt och ordinerade hemgång och försiktig igångsättning.
(Hästen är böjd flera gånger under hösten utan reaktion HB).

En vecka senare var hästen jättehalt HB i trav. In till klinik, ohalt i skritt och 3grader halt i trav. Ingen reaktion för visitertång. Röntgade hela benet utan fynd, hem och vila i box 10 dagar och sedan åb.

På ÅB 10 dagar senare: Ohalt i skritt, 2 grader halt i trav. Ingen reaktion för visitertång. Rektalundersökning för att känna på bäcken, ultraljud av böjsenor och gaffelband, nya röntgenbilder på has och hov. Inga fynd.

Vid bedövning av hoven (ordinär, tror jag den hette) släcks hältan med typ 80 %. Tar ytterligare ca 8 bilder på hoven, inga direkta fynd men möjligen kan en yttepytteliten linje skönjas på hovbenet. Blir hemskickad med halvdos metacam, order om boxvila och ny tid om 10-14 dagar.

ÅB 12 dagar senare; Ny röntgen av hovbenet, den lilla linjen ser likadan ut som sist vilket betyder att det rimligtvis inte rör sig om en fissur. Ingen reaktion för visitertång. Hästen är betydligt mindre halt när gipset sitter på hoven -då ca 1 grad. Utan gips ca 2 grader.

En märklig sak är att under hela denna HB-historia så ställer hästen konstant (nästan iaf) in VÄNSTER bakben under magen. En solklar avlastning men av vad?! :confused:

Nu är jag hemskickad igen med order om boxvila och små skrittpromenader. Hoven har fått en sula och gips. ÅB om 3 veckor.

Vad i hoven kan stabilisera sig med hjälp av gips runt hovkapseln? Hon är ju en grad mindre halt så länge gipset sitter på.

Vad gör jag härnäst? Scint? Magnetröntgen?

Tacksam för alla funderingar och liknande erfarenheter!

Sv: Hovhälta utan synbar orsak *långt*

Eller någon som vet vad ett hovgips "låser"? Dvs vilka vävnader som smärtar mindre när hästen har gips runt hoven. (ej upp över hovkanten, och ej i sulan -bara i en ring runt själva hovväggen)

Har de inte undersökt V bak då? Hästen kanske avlastar det benet och höger får då ta mer vikt och den får ont i höger.
Ni kanske skulle röntga alla fyra?

Varför blev hästen halt på vf hade jag börjat fråga mig? Och varför kommer det efter det diagonalt bak? Har den för haft ngt obehag i hb och dörför hångt mer på vf? Har den kanske varit stel/svag/whatever i hb och därför hängt på vf? Har den nu kanske belastat annorlunda och en defekt triggats?
Kan det sitta något högre upp? Har man kollat rygg etc?

Jag hade letat vet expert på rörelsestörningar och anlitat denna. Gärna ridkunnig(på hög nivå) sådan.
Allt för många vet behandlar på måfå. Man vet att den och den behandlingen ibland funkar på saker som man trooor sitter på ett visst ställe. Men man förstår inte riktigt helt. Och man har inte alltid känslan för att se saker. Vissa veterinärer har specialkunskaper och dessutom en bättre känsla än andra.
Bor du när Stockholm/Uppsala kan jag rek en sådan.

Vad är det för häst? Hur gammal, utbildningsgrad, exteriör, ras, kön, gjort tidigare, haft hur länge, etc etc?

Hon är röntgad även VB (falanger, has och knä), och även ultraljudad böjsenor och gaffelband på detta ben.

HBs hälta var ju iaf inledningsvis lik en "frakturhälta" - 3 grader är rätt rejält, hästen kan knappt trava. Och detta alltså initialt, utan böjprov. Enligt veterinären uppkommer inte en så akut och kraftig hälta av att hästen avlastat ett annat ben eller dyl, utan bara av något "akut" dvs en spricka i hovbenet, avslitet ligament etc.

Varför hon var halt VF vet jag inte, hon hade 1/2 - 1 grads böjreaktion och detta lokaliserades till carpus och kotled. Efter två behandlingar i vardera led blev hon friskförklarad.

Ryggen är röntgad. Hon har haft muskelspänningar i ryggen, antagligen har de ett samband med vf-hältan.

Självklart funderar jag också på om det kan finnas ett samband mellan dessa hältor, det är ju så märkligt att de avlöst varandra... fast jag förstår ju veterinärens resonemang också.

Hästen är ett halvblod, 10 år som går msv dressyr, inte haft några hältor tidigare (innan vf alltså).

:(

Diagnos: sulläderinflammation båda bak. Sulor på och bovila = ohalt efter några veckor.

Ville bara avsluta tråden, är så irriterande när man sitter och läser gamla trådar där inte slutklämmen finns med.

Hej!

Hoppas din pålle blir bra från det.

Min hade det förra vintern och nåt liknande igen i höstas..

Hon har då gått med sulor hela sommaren..

Just nu har hon stått sen i höstas pga hålvägg, huruvida hon är halt fortfarande vet jag inte, eftersom hon inte får belasta hoven, så det är svårt att se.

Fast hon har aldrig varit med än 1 grad halt...

Lycka till!

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 286
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar