Hovfuktare?

Sv: Hovfuktare?

Jag tänkte precis starta en tråd om samma sak! :D

Jag har funderat på vanliga, billiga neopreneboots, typ Hööks för 89:-, men de lär ju inte hålla så mycket vatten. Vad är det för material i dessa Water Boots?

Allra helst hade jag velat ha gammeldags filtboots, men de är lite svåra att få tag i.

En annan tanke jag hade var att de kanske inte behöver hålla så mycket vatten egentligen, bara de sitter på och skyddar mot den värsta solvärmen? Någon som har provat?

Jag hade filtboots till min förra häst. De köpte jag i en hästaffär vid en stor travbana i Stockholm :angel:

De på bilden verkar ju ha samma funktion. Bra pris :)

Jag tänkte precis starta en tråd om samma sak! :D

Jag har funderat på vanliga, billiga neopreneboots, typ Hööks för 89:-, men de lär ju inte hålla så mycket vatten. Vad är det för material i dessa Water Boots?

Allra helst hade jag velat ha gammeldags filtboots, men de är lite svåra att få tag i.

En annan tanke jag hade var att de kanske inte behöver hålla så mycket vatten egentligen, bara de sitter på och skyddar mot den värsta solvärmen? Någon som har provat?

Jag har haft boots på min innan i hagen men inte för fukten utan för tappskor. Men kan tänka mig att dessa boots är gjorda i ett sådant material som skall hålla kvar vattnet längre än vanliga. De vanliga i neoprene torkar ju på 1 timme å då e det inte så stor idé å ha dessa på.

Men jag tror nog att det är värt att testa. Tror dock ej att solen i sig spelar så stor roll i om hovarna e f ör torra eller ej. Utan om marken e torr elller blöt spelar nog större roll.

1 h är ju bättre än inget fukt alls...

*kl*

Borde man kanske fukta först och olja sen
istället för bara olja eller vatten?

Behåller hoven fukten längre då?

/ L

*kl igen*

Ylle då?
Skulle man kunna sy boots själv av det för att använda till detta?

Tänkte för att ylle tar ju lite tid på sig att torka..

bara en tanke..

/ L

*kl*

Borde man kanske fukta först och olja sen
istället för bara olja eller vatten?

Behåller hoven fukten längre då?

/ L[/QUOTE]

Jag kör på den idén, vet inte om det stämmer rent tekniskt, men jag tycker det verkar mest logiskt.

Ger detta så mycket då? Man håller väl i princip bara kronranden blöt? Är det inte sulan som står för i princip allt upptag (eller typ 90 % eller något)?

Vi kör mer torsklevertran 1 gg/vecka. I torkan oftare, typ varannan dag. Märkte STOR skillnad på våra hästar och ett stall utan denna behandling när jag började rida där. STENHÅRDA och torra hovar.

*kl*

Jag köpte boots som jag trodde skulle suga upp vatten på Eko. Men det var visst en tjock gummigrej med bara lite neopren på in- och utsida såg jag när jag redan blött dom. Så jag satte fast en dubbelvikt wettex duk på varje på insidan. Nu funkar dom superbra! Wettexduken håller sig blöt länge (suger upp mkt vatten) och dom tjocka bootsen gör att det torkar mycket långsammare. :)

Jag gjorde hål i bootsen och wettexduken med en sån tång man gör hål i läder med. Och satte fast wettexduken med en sång grej kan sätter ihop kablar med (kommer inte på vad dom heter).

Jag brukar spola med vatten, smörja med olja och sen sätta på bootsen över natten.

*kl igen*

Ylle då?
Skulle man kunna sy boots själv av det för att använda till detta?

Tänkte för att ylle tar ju lite tid på sig att torka..

bara en tanke..

/ L

Jag har sytt ett par i ull och läder. Har inte provad dem med vatten, men de lär hålla i sig vatten länge. Ullfilten jag använt i bootsen sydde jag även en gjordtunnel av, och när jag har tvättat den tar den två dagar att torka. :crazy:

Men jag tror nog som the_connemara sa... mestadelen av fukten sugs upp underifrån hoven, från sulan så ett fotbad i tre timmar skulle göra susen! Ytterst på hoven sitter ju glasyrlagret som håller fukten inne, om det är skadat (som på min) så hjälper säkert bootsen glasyrlagret med jobbet!

Jag har fått tips att pensla på var tredje dag med fleromättat fett på en ren hov, typ olivolja, om glasyrlagret är skadat/nerslitet. Fodertran är väl eg det bästa, men svårt att få tag i tycker jag.

(Ni får hålla tillgodo med lite reflexer med...:angel: hade bara denna bilden upplagd o orkade inte redigera en ny med bara boots.
reflex-boots.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Utrustning Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara...
Svar
16
· Visningar
3 913
Senast: ch791022
·
Utrustning Tyckte mycket av barfotabootstrådarna handlade om ridning/hållbarhet (men mycket bra läsning ändå för en helt oinsatt :bow:) så därför...
Svar
6
· Visningar
1 985
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka