hovfråga,hänger dessa förändringar ihop?

S

sinner

ska ta kort med kameran senare idag.. ny pålle, märkte igår att hö fram inte hade samma siluett som vä..det är mjukt, och jag får ingen reaktinom när jag trycker på det..på yttersidan, precis över kronranden finns en svullnad, som en bula eller hur man nu ska förklara..det går inte innåt och följer benet som på den andra sidan, utan om man tittar framifrån så är det rakt från kronranden och upp till halva benet innan nedersta kotan..(supersvårt att förklara..)
detta upptäckte jag igårkväll, har inte lagt märke till det innan..

har sedan innan sett en konstig sak i hoven, det ser ut som om bärranden har tryckts in över sulan? jag har inte en aning om vad det är... tog ut hästen och stirrade noggrant på hennes framben, och den högra hoven sätter hon ner på sned, alltså med ytterkanten först??(samma ställe där de andra förändringarna finns)
enligt förra ägarna har hon haft en "låst högerbog" och hon känns överhuvudtaget stel och knepig på höger sida..
ska ha ut hovis inom kort, men vill gärna se om någon kan förklara vad det är jag ser under hoven?

bilder kommer senare i kväll..

Sv: hovfråga,hänger dessa förändringar ihop?

första jag tänker på är en hovböld som är påväg ut som en fistel.. men svårt när man inte riktigt förstår hur du menar.. ömmar han på utbuktningen i kronranden?? om det är en fistel så kommer den spricka och komma var ur den sen. men de kan ju vara nåt annat. blir bra med lite kort och kanske en bättre förklaring ;)

är utbuktningen hård?? skulle ju kunna vara hovbroskförbening.. men det är ju sktsvårt att säga vad det är utan varken bild eller utförlig förklaring och det brukar ju oftast komma på båda sidor om hoven i hovbrosket. bästa är ju om nån ser hästen IRL.

Senast ändrad:

här kommer bilder... utbuktningen är mjuk och hon ömmar inte det minsta..
tror inte på böld, då hon skulle haft fler symptom på det i sådana fall...tycker jag... kassa kort, men det var inte lätt att fota..
22260623.jpg

22260570.jpg

förresten, hur gör ni med hålvägg? jag har nu bara skrubbat och pillat och sedan spolat ur ordentligt med jodopax... funderar på om man ska försöka pilla in vadd med tjära eller nåt i hålet kanske?
nån som har nåt tips på hur jag får bort bärrands och strålrötan??(medel alltså?) vicket är bäst?

det där om hålväggar kan jag lite om iaf :p

Min ponny hade otroliga problem med hålväggar när vi köpte henne, vi skodde henne över hålväggarna (ogillades av vissa) för att det inte skulle komma in skit. Men det fungerade otroligt bra! Men vi var tyvärr tvungna att dra av henne bakskorna när hon skulle på betäckning. Då fick vi en jättebra grej av hovslagaren. Det var någon slags tjärna (linfrö något med?). Den var inte alls som hovtjära. Denna var som, deg? haha jag är jättedålig att förklara. Man tryckte iaf in det i hålväggen.

Men annars skulle jag nog dränka en bit bomull i jodopax. Vi satte in jodsprit ett tag med, mellan skoningarna. Men det är jätteviktigt att det inte kommer upp stenar o sånt.

Det finns ett ganska starkt medel mot röta som heter rengör stråle Trush Buster. Det misstänks vara cancerframkallande, men efterktivt är det iaf.

Senast ändrad:

okej...nja, jag vill inte sko henne förens jag får bukt med rötan, svårt att hålla rent med skor tycker jag..

har hört om rengör strålen, en del säger det är bra, en del att det gör mer skada än nytta... samma med tjära.. men tjäran är ju iaf uttorkande, och det är nog det som behövs... röta och dagliga regn är ingen lyckad kombination...

Vid hålvägg måste du förhindra smuts/jord att packas in. Har inte din hovslagare gjort något åt saken ? I höggradiga fall skärs väggen bort samt ersätts med plast. Man skor oftast med sko som avlastar denna del av hoven, tex ringsko. Hålvägg kan leda till hovbenssänkning.

Vid bärrandsröta måste du först verka bort rötan, därefter beroende på hur stor defekt det är, dreva.

Vid strålröta gäller, att hovmekansimen måste stimmuleras genom förbättrad hovvård, vds ökat strålarbete. Strålfårorna måste rensas upp och ev lokalbehandlas. Tjära kan användas, men inte lång tid då det torkar ut.

Så, vad har din hovslagare egentligen gjort för åtgärder ??

hästen är ny, hovis har inte träffat den ännu... kommer om två veckor, men jag ska ringa och se om han kan komma tidigare..
och nej, jag har ingen annan, det finns bara en som ställer upp på min andra häst, och jag kan inte rikera att förlora min hovis.:crazy:

ja, och inte en enda av dem vill, kan eller klarar att verka min hovslagarrädda ardenner. tro mig, jag letade i nästan sex månader efter en..
så jag håller mig till honom.

Skulle råda dig att verkligen ta det på allvar i a f - det påminner ngt om de förändringar jag noterade för snart ett år sedan på min unghäst. Han har nu varit halt i flera månader och det närmaste diagnos vi har är hovledsinflammation - inga röntgenförändringar någonstans och hästen har ej varit i arbete så det är osäkert vad som orsakar problemen. Både veterinärer och hovslagare arbetar med hästen i dag för att se om vi kan hitta orsaken och rätt behandling.

Jag har ingen aning om det hänger ihop i o f sig men en svullnad/förändring som kommer plötsligt ska man vara observant på. Jag trodde först att min hade en böld som var på väg att spricka upp i kronranden men så var det alltså inte. Har du en riktigt duktig hovis be honom titta på det, annars hade jag åkt in till vet klinik och kollat upp det.

nu kan jag ju inte vara 100 på att det kommit plötsligt, även om jag nog tycker jag borde ha sett eller känt något innan.. hon har inte ont på "bulan" och är inte halt vad jag kan se.. jag ska ha ut både hovis och vet så snart jag kan..

finns det ingen som kan tänka sig en koppling mellan den konstiga bärranden och resten av förändringarna? hur kan den tryckas ut sådär över sulan egentligen?

svarar mig själv... hålvägg...ar ännu fler... jag som ändå har skrubbat som en galning..nu ser schemat ut såhär:
1:skrubba alla fyra hovarna, fram tre gånger.
2:spola ur alla fickor och annat elände med jodopax i två omgångar med pill emellan.
3:rykt av hästen
4:spola ur hålväggarna med citron(?)
5: dreva med bommull med citron eller jodopax(varannan dag)
6: hästasalva över det hela
7:inne om natten.

ska byta till väteperoxid nu istället för jodopaxen, och dreva med tjära ett par dagar..

hovis kommer inte förens den 6:e:(

Jag har sett flera olika skador som kan ge ett utseende som detta.
- ligamentskada efter yttre våld
- hovbroskförbening
- cysta på kronben
- broskbildning, pålagring pga överbelastning
ang. bärrandsröta så behöver du nog inte vara orolig det ser inte ut att vara nån fara.
Vid djupare så brukar det synas på hovväggen som buktar ut efter att släppt i lamellerna och så ser det inte ut tycker jag ;)
Det bruna kommer säkert din hovis verka bort.

Ja förlåt nu såg jag ( tittade slarvigt första gången).
Du sa att hästen sätter ner utsidan först i landningen. ( kan tänka mej att din häst gör en nystande rörelse och då är det vanligt att utsidan tar i först.
Vad jag kan se så har lamellerna tagit en sväng in i hoven och det är för att stenar och smuts trängt upp där pga att hoven landar först på det stället?.
Jag brukar klippa upp dessa och verka bort allt överhängande horn, och hålla efter med täta verkningar på 4 veckor.
det brukar inte vara nån ko på isen.
Jag skulle nog göra rent och dreva med bomullstuss med virkon s till hovis kommer.

hon nystar inte.. går helt rakt, men tyvärr så är verkningen inte den bästa, och jag tror nog att hoven helt enkelt är sne.. hovbroskförbening kommer väl på båda sidor om hoven? så har jag fattat det iaf... ich det är väl hårt? detta är mjukt, nästan som om det var vätska innanför, dock ingen böld... hon reagerar inte med smärta på svullnaden, men den är konstant. däremot har hon ont under hovarna.. jag tror aldrig jag har längtat efter hovslagaren så mycket som jag gör nu..

hovbrosket blir hårt och stumt det stämmer. Hovbroskförbening uppkommer först på den merbelastade sidan.
Jag tog det bara som exempel på utseendet på din hov men med tanke på att din häst är mjuk på området så är det ju inte aktuellt.
Har svårt att tänka mej att det skulle ha nåt samband med hålväggen.
Hoven ser ut att vara verkad i balans men däremot om hästen vill avlasta något annat så kan den landa i obalans.

ja hon har ju ont i båda fram, och strålröta vänster bak... kanske verkade i balans, men dom är helt olika formade.. och fram är tårna långa, lite anknäbb över det helt.. ingen överrullning och hon landar på tårna när jag red henne..

Hoven är bara en avbild hur hästen belastar sej.
Som hovslagare ser man direkt hur hästen rör sej utan att ägaren behöver säga nåt`;) Vi är också oliksidiga om vi tittar och jämför likadant är det med våra hästar. Vi kan se om problemet kommer bakifrån eller framifrån, så är det faktiskt. Allt ska hamna i balans. :p

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 105
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31