C

Canoó

Använder hovfett på min häst i perioder men tycker inte det gör något spec på hovarna mer än att de blir mörkare.
Har läst lite om olika hovfetter på internet och jag blir ändå inte klok på det. Får inte de svaren jag vill ha.

Är det någon här som har någon erfarenhet av hovfetts användning?
Gör det verkligen någon verkan på hovarna?
Det känns ju fruktansvärt onödigt att smörja på om det ändå inte gör någon nytta.
Jag skulle inte smörja mig själv med någon hudkräm som inte togs upp av huden...

Sv: Hovfett

Använder hovfett på min häst i perioder men tycker inte det gör något spec på hovarna mer än att de blir mörkare.
Har läst lite om olika hovfetter på internet och jag blir ändå inte klok på det. Får inte de svaren jag vill ha.

Är det någon här som har någon erfarenhet av hovfetts användning?
Gör det verkligen någon verkan på hovarna?
Det känns ju fruktansvärt onödigt att smörja på om det ändå inte gör någon nytta.
Jag skulle inte smörja mig själv med någon hudkräm som inte togs upp av huden...

Ska väll göra torra hovar.. mindre torra? Vissa hästar har väll ganska torra hovar, så det kan ju behövas..

Jag har lärt mig att om man smörjer med hovfett ofta så förstörs den naturliga fuktbalansen i hoven, så man måste smörja oftare och oftare och tillslut har inte hoven någon egen fuktbalans.

Jag spolar kallvatten på hovarna om dom är torra/sprickiga.

Jag har lärt mig att om man smörjer med hovfett ofta så förstörs den naturliga fuktbalansen i hoven, så man måste smörja oftare och oftare och tillslut har inte hoven någon egen fuktbalans.

Exakt. det lär ju vara lika för dem som med människor om man smörjer sig för ofta.
Själv har jag förstört läpparna med cerat och "måste" använda flera gånger per dag.

du kan använda vanlig matolja till hovarna, tränger in bättre samt låter hoven andas:)

Det bästa som jag har provat är hovtjära och cournucresine (stavning?).
Hovarna har i alla fall sett fuktade ut dagen efter användningen.
De flesta andra hovfetter som jag prövat har haft motsatt effekt, de har snarare torkat ut hovarna än att få dem fuktigare.

Jag använde Cornucrecine på de som behöver det, mest att jag knådar kronranden för tillväxtens skull men även i små sprickor osv. Min hovis skulle ta med sig sin "egna" hovolja nästa gång.

Det viktigtaste är ju att fundera VARFÖR hoven blir torr, sprickig eller sunkig.

Jag penslar hovarna på min "torris" med fodertran.
Luktar dock pyton!

Hmm mycket olika metoder och medel =P
Min herre har inte märkvärt torra hovar. Skulle nog säga att de är normala men det har kännts bra att fetta in de ibland. Beroende på hur lerigt det är i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 492
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 623
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025