Hovfett/hovolja

Skreppur

Trådstartare
Har det samma inverkan på hoven? Måste man ha både hovfett och olja eller räcker bara olja? Om man har en barfotahäst. Hur ofta ska man smörja med hovolja eller med hovfett? Bara utanpå och inget på undersidan?

Sv: Hovfett/hovolja

Hovfett eller olja är utmärkt, du behöver inte ha båda. Vatten torkar ut hoven inte fett.!!!

Då kanske du ska läsa på litegranna ang om varför en hov brukar torka ut...Det är fukt en hov behöver när den är torr, inget klet som torkar ut ännu mera.

Mynta2 skrev:
Då kanske du ska läsa på litegranna ang om varför en hov brukar torka ut...Det är fukt en hov behöver när den är torr, inget klet som torkar ut ännu mera.

:bow: :bow: :bow:

Fick ett bra exempel en gång.
Inte dricker man Olja när man är törstig, hoven vill ha VATTEN när den är torr.

Så när era händer är torra så stoppar ni dom under kranen en stund så dom får fukt? För ni skulle väl aldrig smörja in er med något fett eller hur?
Vatten torkar ut så är det!!
Är du törstig, drick vatten. Är du torr, smörj in dej!

Fattar inte varför ni envisas med vatten. I uppblöt hov är porös och har inget motstånd mot slitage. Den suger upp en del vatten och den optiska effekten blir att småsprickor och dyl försvinner, den får en högra elastisitet med inget slitagemotstånd. Jag är ingen vän av fett heller, på längre sikt luckrar den upp upphovens lasyrlager (om det nu finns något som är ett lasyrlager, det kan ju också diskuteras)
Hovstärkare är det enda medel jag sett som funkar helt utan "biverkningar" om man har problem med trasiga hovar

Nej, jag tar inte händerna un der kranen, däremot ser jag till att få i mig mycket vätska så jag inte blir torr.

De gånger jag sett bäst resultat för torra hovar är när hästen fått tillgång till vatten och haft bra naturligt underlag att gå på.

Varför jämför du en människas hud med hästens horn för ? Tycker du att människa och häst är hemskt lika varandra i sin uppbyggnad ?

Du blöter ju med måtta, inte badar du hästens hov i flera timmar så den är mjuk och porös ?

Skreppur skrev:
Har det samma inverkan på hoven? Måste man ha både hovfett och olja eller räcker bara olja? Om man har en barfotahäst. Hur ofta ska man smörja med hovolja eller med hovfett? Bara utanpå och inget på undersidan?
Jag smörjer min häst kanske 3ggr per år med hovfett, jag brukar se när hoven börjar bli lite väl torr och då fräschar jag upp den helt enkelt... Jag smörjer bara på utsidan av hoven eftersom det far bort absolut direkt på undersidan.

Juli är årets blötaste och regnigaste månad. Det är konstigt att det finns så många trådar om torra hovar nu. Om vatten vore lösningen så skulle alla hästhovar vara väl "återfuktade" nu!?

Mynta2 skrev:
Ingendera, fett/olja bara torkar ut hoven.

Jag har kört med olivolja senaste halvåret och det fungerar bra!
Penslar på på hovväggen.
Får medhåll om oljan i ridsport, det var väl förra nummret??

I det långa loppet är inte olja eller fett någon lösning utan då får man bara motsatt effekt. Dock nån enstaka gång är väll ok, annars är det bästa att låta hästen stå i vatten nån kvart om dagen om man upplever att man har torra hovar.

Vatten är och kommer alltid att vara det bästa för hästen, fråga vilken hovslagare eller barfotaverkare eller veterinär som hellst så får ni samma svar.

Att vatten torkar ut hoven är ju inte logiskt nånstans. Ursäkta men jag tycker du ska ta reda på lite mer fakta om hovar.

Har man torra hovar och dåliga hovar ska man kanske ta sig en funderare över foderstaten, nått kanske fattas där.

Ja, och jag har svarat dig...vad mera vill du jag ska säga ? Vill du verkligen få igång hornproduktionen och förbättra kvaliteen ska du massera kronranden.

Min hovslagare sa att man inte ska ändvända fett, men vatten baserad olja är helt ok och hjälper bra mot torra hovar om man inte andvänder det för ofta. Han sa max en gång i veckan.

Du tog orden ur min mun :) Exakt samma sak stod i senaste Ridsport. Vatten fuktar bara ett par timmar, fuktas den för ofta med vatten blir resultatet en ännu torrare hov. Hoven fuktas INIFRÅN därför gäller det att BEHÅLLA fukten i hoven, detta gör man genom att vid behov smörja med en VEGETABILISK olja typ oliv- eller rapsolja. Allt annat är fel och gamla kunskaper som nu blivit reviderade när forskningen kommit längre!

Det finns produkter som är vetenskapligt framtagna för torra och spruckna hovar. Kentucky Hoof Oil är en olja som jag använder till mina hästar och resultatet är helt otroligt. Från att ha haft hästar med torra hovar så är skillnaden enorm. Detta har jag nu använt ca 1 gång i veckan i 3 år. Så när någon påstår att olja (läs hovolja) inte fungerar så vet jag att den personen bara har hört det dvs aldrig provat själv någon längre tid. Jag har slagit vad med folk att om dom provar i 14 dagar och ställer en hov i vattenbad 3 ggr i veckan och det andra hoven smörjs med bra olja efter att man fuktar hoven för att oljan skall fästa bättre så är 100 procent av resultatet av den ovetenskapliga undersökning helt på oljans sida. I rest my case!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA