S

Sammy

Vad tycker ni om hoverna om min häst? Jag har några frågar och tänker, men vill först bara veta hur ni tänker...
(hovslagere var hos oss för en kort tid sen)

framhoverna
hoef009.jpg

hoef002.jpg

hoef008.jpg

hoef006.jpg

backhoverna
hoef010.jpg

Sv: Hoverna

är inte någon expert på hovar, men tycker att vinkeln känns fel. Hovväggen "buktar" inåt istället för att vara rak och liknar mest en skidbacke så någon ändring skulle nog behövas.
Hur längesedan var det hovslagaren var ute? Undersidan tycker jag inte ser nyverkad ut.

Av det lilla jag kan se, så skulle jag inte vilja att min hästs hovar såg ut sådär. Det ser ut som långa tår och skidbackar som sagt. Hur är trakterna, det syns inte alls? Och resten av hästen - det är ju inte bara hoven man skall ta hänsyn till när hästen verkas.

Tycker att tån ser lite lång ut men det är svårt att se när hästen står på mjukt underlag. Tror alla får en bättre överblick på hovarna om du kan fota när hästen står på ett hårt golv. Det ger nog en mer rättvis syn på det. Rent spontant - har hästen haft fång någon gång?

Några veckor sen. Har inte tagit bort mycket och jag är inte nöjd. Men här säger allihop att hovslagere är jätteduktigt. Förstå inte....
:o

Inte så vid jag vet... Men jag har hästen först sen oktober.

Några veckor sen.
Citera gärna frågan du svarar på... Trodde först du svarade på inlägget innan:
har hästen haft fång någon gång?
och tänkte: det förklarar varför hovarna ser ut så...
Men så insåg jag att det svaret var på frågan om när hovarna vekats.

Hovvinkeln tyckar jag man inte kan säga något om, då det ser ut som om trakterna sjunker ner i det mjuka underlaget. Säger som de andra: "ser inte riktigt bra ut" och "ta bilder på jämnt och hårt underlag".

Men trots det kan jag inte uttala mig om hovslagaren gjort ett bra eller dåligt jobb. För det måste man ha bättre bilder (gärna kunna se hovarna IRL) och veta utgångsläget, dvs hur hovarna såg ut innan hovslagaren började verka dem.

Jag kan inte motivera i detalj varför (mer än att tån är lång?), men det ser inte bra ut.

Tycker oxå att tån ser för lång ut....tycker även att det ser ut som typ stålröa...helt svart o gegigt..men kanske bara är lite jord?

Instämmer med övriga.
Jag skulle inte vilja att min häst såg ut sådär. Jag tycket inte det ser bra ut.

Hästen ser ut att behöva verkas rejält. Trakterna är alldeles för höga och under hoven ser man hur ojämn och lång hovväggen är utanför sulkanten.

Håller med övriga. Min shettis har haft fång och jag känner igen den konkava vinkeln på hoven, så det kan nog vara så att den haft fång. Kanske därför fötterna växer så fort? För de ser långa ut på bilderna.

tack för svar. Jag tycker också att tån ser för långt ute. Men det var förre gång detsamma, men andå har hovslagere bara tagit bort väldigt lite. Även hoverna av mina shettisar verkar så långt och flat, men utan kurve.

Hästen har inte haft fång siste åren. Inte hos mig (sen okt) och jag tror inte heller hos förre ägare, inte vad jag vet iaf.
Förre ägare har haft hästen för 6 år. Kan vara att han har haft fång inan.

Naturligvisst kan jag tar foton på hård underlag. Men de stor i skogen, så det blir helge inan jag har tid att tar de med till vägen eller något.

Best skulle nog vara om jag kan hitta en riktigt duktigt hovslagere som kan berätta mig precis vad är fel och vad men måste göra, men jag tycker att det är väldigt svårt att hitta nån i närheten och veta säkert at han eller hon är duktigt.
Jag bor här i sverige sen 3 år (hollandska) och vet inte altid vår jag kan hitta rät personar.

Jag har haft två hovslagere innan. Efter de förste började mina shettisar går helt sned. Efter hörde jag att hon saknade en bra utbildning. Andra hovslagere skulle vara duktigt, sa men här i trakten. Hon kollade hovstand iaf och verkade vara duktigt, men som sagt... tyckte jag att hoverna blev så långt efter hon bearbetade de. Och nu ser hoverna så konstigt ut och jag är osäkert om jag måste fråga samman igen eller bäst att söka en annar. (om jag vet vår)

Det är så irriterande att jag inte vet själv en lite mer om hoverna. Jag är faktist van med att lita på en hovslagere och har inte haft problemer innan. :o

Finns det en bra sått här att lera sig mer om hoverna? Kurs (helst inte jättedyrt:o) , böker eller något?

Hur kan jag bäst hitta en duktigt hovslagere i närheten (värnamo)
En som också berätta en lite mer (förre hovslagere berättar ingenting...)

Få hoverna den form som på foto i några veckor om de är verkat bra?

Hovarna ser alldeles för långa ut...byt hovslagare!
Kan du inte be henne/honom att verka mer när h*n är där?

Sv: Hovarna

Oj, det såg inte så jättebra ut. Alldeles för långa hovar, ingen bra vinkel.. :crazy:

Jag skulle ringa och klaga!

Jag är inte från dina trakter, men kanske detta register kan hjälpa: http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/sok_hovis.html

En rätt bra bok du säkert kan hitta på biblioteket är "Hovvård" av Lars-Erik Magnusson. Det skall vara den senaste upplagan, boken reviderades år 2007. Numera är det en tjej på omslagsbilden.

Tack. Jag ska köpa boken. Skulle vara bra att har mer kunskap själva. Då vet man direkt om hovarna är inte verkat bra.

Jag är ibland för osäkert för att säga något till någon som syns att veta precis van hon gör

tack. Nu vet jag iaf att det är inte bara jag som tycket att det här är inte ok.

Jag fåt en adres från en hovslager med bra rekommendera. Ska ringa honom genast.

Min valack får ett sånt där "veck" på hovvägen när vi går från skor till barfota tex.
Jag tycker att det ser ut som att hoven tidgare varit för lång, och att den nu sedan några månader är på väg ner med rakare vinkel.

Men det är helt omöjligt att se något om du inte ställer upp hästen på jämnt hårt underlag och med benen rakt och jämnt under sig.

Hur en barfotahov ser ut efter 4 veckor kan variera väldigt mycket beroende på om hästen håller på att "göra om" sina hovar, tex efter mindre bra tidigare verkning. Då kan de verkligen snabbt se förskräckliga ut fort. Hade varit bäst med bilder direkt efter verkning, om vi ska bedömma hovslagarens jobb.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 836
Senast: Capybara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka