Hovens tillväxttid

palle

Trådstartare
Hur lång tid tar det på ett ungefär innan allt i hoven har vuxit från översta kanten tills den kommit ner så långt att man verkar bort den :confused:

Någon som förstår hur jag menar???

Tar det 1 år, 2 år eller mer :confused:

Sv: Hovens tillväxttid

Man brukar säga 1år men det är ju självklart individuellt.

8 - 12 månader är väl det generella. Vanligare med det senare än det förra, men har de rejäl fart på hovtillväxten så.

Jag undrar därför att Lippans ena bakfot hade en jättetsor lodrät spricka i hovväggen som hade "gipsats"...

Hon har aldrig varit halt eller så, men borde den inte ha "vuxit" ner efter ca 10 månader som jag har ägt henne?

Och hon var definitivt INTE nyskodd när vi hämtade henne, troligtvis hade hon inte blivit omskodd under ca 7 månader, och jag vet inte om "gipset" lagts på när hon mej veterligen skoddes då eller tidigare skoning...

Sprickor är luriga och svåra att bli av med. Har man väl fått en så spricker de gärna upp vartefter...

SÄger som Miss Interpreted, det kan ju varit så att sprickan spruckit upp lite mer undan för undan, dvs i samma takt som det vuxit så har sprickan blivit lite större?

Vad säger hovslagaren?

Nu är jag förskonad från sprickor som du beskriver, men jag har haft lite kronrandsskador som växt ner, och då blir det ett käckt litet 'hål' på hovytan, olika stort beroende på ev röta etc. I alla fall så det brukar ta i runda slängar 7 - 8 månader innan det där hålet nått ner så att det riskerar att störa sömmarna, och skoningen efter (dvs efter totalt ca 9 - 10 månader) när det kan verkas bort (eller snarare följer med bortverkat horn).

Men det är ju då en typ av skada som inte påverkas mer sen det växt ner från kronranden. Inte förrän det är nere i nedre delarna av hoven dock då det KAN ställa till problem igen (men jag har varit förskonad än, jag brukar ha i snitt en sådan där per år att kika på)

Hovslagaren har inte sagt något mer än att det var "proffsigt"gjort när han skodde henne första gången....

Men jag ska fråga honom igen då han ska komma i nästa vecka.

Ska se om jag kan få till några bilder också...

Jag tycker att enklaste sättet att verkligen bli av med en sådan spricka är att dels göra en avlastning nertill genom att verka bort belastningen i nederkant och sedan skruva en plåt som håller ihop översta kanten av sprickan, då brukar de inte spricka uppåt mer och efter ett tag är man av med dem. Framförallt bak tycker jag de är mariga med att de håller på och spricker vidare och aldrig vill försvinna helt.

En frisk hov med bra tillväxt växer oftast med ca 1cm / månad
Men det kan gå både långsammare och snabbare.

Åtgärdar man inte orsaken till en spricka kan den dock fortsätta spricka upp.

Min gamling har alltid haft en hovspricka, hovisarna har försökt det mesta, utan resultat. I försäkringen är restiktion på "hovspricka md komplikation". Så här såg den ut hösten 2005, jag fick in hela mitt finger i sprickan (på bilden var han inte nyskodd, utan det var skoning den dag jag tog fotot)
P1010024.jpg

Nu har jag fått en stallägaren och sko och han sa i höstas att den där sprickan skulle vara borta innan våren om han fick sko. Han har fått sko!
Så här ser den ut nu: Kanonjobb! Den har försvunnit genom att ta bort i underkant så att hovväggen inte går ner mot skon på den bakre delen.
Bild098.jpg

En avlastning eller en sk. floating heel brukar ta hand om de flesta sprickor. Det är mycket sällan man behöver nita eller plasta.
Men när man ser bilden på din hästs hov så ser det ut att vara rena vanvården. Gjorde han inget alls åt sprickan?

Joodå, det är provat med att limma, nita, slipa, avlasta mm men allt utan resultat. Jag tror att det är en fd skada (alltså innan jag köpte han) eftersom att det finns restriktion mot hovspricka med komplikation i försäkringen.

putteliputt

Snälla P-L eller någon annan....ska det verkligen se ut så här efter drygt 1½ år???

Nej, det skall inte se ut så.
OM det inte beror på att själva tillväxtzonen skadats så illa att det saknas. Svårt att säga på en bild.

palle skrev:
Äntligen har jag lyckats ta en bild på hur hoven ser ut...bilden är tagen idag och sprickan "limmades/gipsades" troligtvis i månadsskiftet augusti/september-04.

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1713147.html
Svårt att se på bilden hur hoven verkligen ser ut..men det ser ut som om det går att verka bort halva hoven typ:eek:
Ser ju inte alls kul ut,ser för jäkligt ut faktiskt.:crazy:
Kan du inte ta en bild på hoven inomhus,från sidan sett ,från olika vinklar?
Hur ofta skos hästen?

palle skrev:
Jag undrar därför att Lippans ena bakfot hade en jättetsor lodrät spricka i hovväggen som hade "gipsats"...

Hon har aldrig varit halt eller så, men borde den inte ha "vuxit" ner efter ca 10 månader som jag har ägt henne?

Och hon var definitivt INTE nyskodd när vi hämtade henne, troligtvis hade hon inte blivit omskodd under ca 7 månader, och jag vet inte om "gipset" lagts på när hon mej veterligen skoddes då eller tidigare skoning...

Se om hovslagaren kan nita ihop den, så kanske den skall låta bli att gå upp. Annars kan det ju vara så att skadan är i kronranden, ärrbildning som gör att det inte bildas horn just där.

Hälsning Maja

Varannan gång jag får min sjukpension, alltså med ca 8-9 veckors mellanrum.

Sko + lädersula måste det vara då sulorna är supertunna och blöder bara man råkar ta ett litet lätt tag med raspen...

Idag var hovis ute och skodde om hästarna, och då "tvingade" jag honom att titta extra noga....

Och mycket riktigt... det har blivit en ärrbildning..så det kommer tydligen alltid att SE ut som om det är en jättespricka men det är det alltså inte...

Tusen tack för all era svar..annars kanske jag fortfarande inte hade tagit tag i saken utan gått och undrat länge länge...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar