Hoven trasig - vad fan göra?

ufot

Trådstartare
För en vecka sen drog hästen av sig skon + halva hoven. Hovslagaren var dit dan efter och slog på den. Han sa att det inte fanns mycket kvar att spika i, med han spikade dit den så gott det gick. Dan efter tappade hästen skon igen. Han hovömmade rejält + att hoven var varm.

Idag var hovslagaren dit igen och slog på skon. Han sa att det nästan inte fanns något att spika i vilket ledde till att han fick sätta sömmarna högre upp. Han sa att vi måste vara observanta ifall hästen börjar halta.

Till saken hör att detta inte är min häst + att ägarna är väldigt okunniga. Jag rider hästen 2-3 dagar i veckan och utbildar honom (unghäst). Resterande av dagarna rider ägarna honom. Ägarna är dock så pass okunniga att de inte kommer att känna eller märka om hästen haltar.

Jag vet att det finns något sätt att laga hoven på, men kommer inte ihåg vad det heter eller vad det innebär. Är det nån här som vet vad jag menar?

Ytterliggare ett problem är att jag inte tycker hovslagaren är så jättebra. Han skor förvisso helt okej så länge hästen inte har några problem. I detta fall tycker jag helt ärligt att han inte ens borde ha spikat dit skon utan gjort något annat.

Jag är själv inte jätteduktig om hovar, jag ser att något måste göras men jag vet inte vad. Är det någon som vet en BRA hovslagare i närheten av Lund? Är det någon som har några idéer om vad som kan göras? Vi har funderat på hovboots. Ägaren köpte hööks variant, men de satt inte bra. Jag tror att det inte är några större problem att övertala ägaren att köpa andra boots eller ta dit en annan hovslagare.

Alla idéer välkomnas.

Well, jag vet hur det är att hamna i en ond cirkel av tappskor och trasig hov/inget att sömma i.

Lösningar kan vara att plasta upp hela hoven, sömma tuffare, barfotaboots, helt barfota, andra typ av skor (ex flappsulor m sko i tådelen) ev hovtillskott men det finns ingen garanti för att det påverkar

Det tråkiga eller jobbiga är dock att det är mer än hur man fysiskt vårdar hovarna..Hela hästens miljö måste man fundera över under återhämtningstiden som innebär att noga kontrollera hagmiljö samt se till att ridningen inte innebär att den riskerar tappsko eller nöta på hovarna på annat sätt. Dvs hovarna får inte bli sämre och det måste man dagligen jobba för.

I hagen får det tex inte finnas lera eller föremål att dra av skor på, inte heller att hästen racar runt som en galning..dvs ALLT för att en tappsko inte får förekomma eller att den nöter på hovarna.
Vissa hästar får man t o m ställa i sjukhage ett tag.

En duktig hovslagare är den största nyckeln samt att man får räkna med tätare hovisbesök, kanske var tredje, fjärde vecka .

För att förhindra att unghästar i synnerhet drar av sig skorna med halva hoven på köpet kan avhjälpas med inte så hård nitning o klenare söm.Det finns stor risk att hoven blir mindre än den andra o man kan få allvarliga skadeproblem senare.

om hästen tagit av sig skon- Skydda hoven tills den kan skos igen.
Gå på tappskokurs eller be din hovis visa.
Annars kan man få detta problem o kanske en halt häst.

Precis vad som hände med min häst i mars. Jag hade en annan hovslagare och han hade verkat och skott två gånger, han fick en tappsko bak och fram, hovslagaren slog på en sko igen utan att "göra" något. han tappade den bak igen och hoven trasades sönder. Jag bad hovslagaren komma så fort som möjligt, han hörde aldrig av sig igen? Tur var väl det.
Jag fick tag på en hovslagare som jag haft tidigare och som nu har fixat hans trasiga hovar, bakhoven var mycket smalare än de andra och sömmarna fick han sätta väldigt högt upp och han lyckades med det. Inga sömtryck. Superkoll på om han blev varm eller ömmade. Hovslagaren la på tjärkluttar som skydd under skon och verkade var sjätte vecka. Jag har smörjt hovar och kronranden, spolat hovar under hela sommaren samt givit mineraler. Bytte till spån i boxen. Nu för en vecka sedan vid verkning ser det mycket mycket bättre ut och hovslagaren var nöjd!
Skaffa en bra hovslagare. Samt se över miljö och foder, ge tillskott, bra mineraler, biotin.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 227
Senast: fruxolisa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025