charmant
Trådstartare
I går tog jag ut en ny hovslagare till min pålle för jag tyckte att hans ben/hovställning inte såg bra ut.Hovisen drog bort ena fram skon och bara stod och gapade.....hela utsidan av lamellranden var DÖD!!Hoven mycket högre på insidan än utsidan....han tog traktbrodden som satt på utsidan av den hoven och satte i tån på insidan så att pålle hade broddar på trakt och tå på insidan(hoppas ni fattar)...........då stod han plant......snacka om höjd skillnad.Han var nu tvungen att ta bort alldeles för mycket på alla hovarna för att för att han skulle få dom att börja leva igen...han pulade ner bomull med kopparsulfat i lamell randen för att förhindra en hov vägg som var på väg....Nu måste min pålle skos var 5 vecka många gånger framåt för att detta ska bli bra och nu står han på hag vila i minst 2 veckor innan jag får börja promenera elelr kanske skritta honom.Hovarna var så fel riktade så att senor och ligament nu också komemr att ställas om så risken finns att han blir halt Han som är så känsligt kommer säkert att bli det.
Blir så ledsen.Här har man setat och betalat 1125 för en rundskoning!!!Och trott att förra hovisen vetat vad han gjort men icke sa nicke....Dumma gubbe säger jag bara.Man förväntar sig ju ett bra jobb när man anställer dom ju.Nya hoviser ritade och berättade på vår whiteboard och förklarade varför han gjorde si och så i går.....det är servise tycker jag och han kostade bara 650 kr med för den delen.Känner mig som en dålig matte som inte sett detta och tagit ut den gamla hovisen flera gånger.....Nya hovisen trodde att jag kanske blivit lite "blind"då min pålle haft 4 brodd i varje sko och inte stått riktigt plant men nu har jag garanterat lärt mig att kolla pålles hovar på ett helt annat sätt.Funderar bara på hur den gamla hovisen tänkt...om han tänkt alls eller bara bankat på nya dojjor utan att tänka.Så se upp med hovisar...lär er kolla lite själva så er häst inte behöver gå igenom samma sak som min nu.
Blir så ledsen.Här har man setat och betalat 1125 för en rundskoning!!!Och trott att förra hovisen vetat vad han gjort men icke sa nicke....Dumma gubbe säger jag bara.Man förväntar sig ju ett bra jobb när man anställer dom ju.Nya hoviser ritade och berättade på vår whiteboard och förklarade varför han gjorde si och så i går.....det är servise tycker jag och han kostade bara 650 kr med för den delen.Känner mig som en dålig matte som inte sett detta och tagit ut den gamla hovisen flera gånger.....Nya hovisen trodde att jag kanske blivit lite "blind"då min pålle haft 4 brodd i varje sko och inte stått riktigt plant men nu har jag garanterat lärt mig att kolla pålles hovar på ett helt annat sätt.Funderar bara på hur den gamla hovisen tänkt...om han tänkt alls eller bara bankat på nya dojjor utan att tänka.Så se upp med hovisar...lär er kolla lite själva så er häst inte behöver gå igenom samma sak som min nu.