Hoven flyter ut - varför?

L

Lazza

Hej! Min inneboende stallgäst har de sista två skoningarna fått bekymmer med att hoven flyter ut på främst vb, men även delvis på hb. Hovslagaren är bekymrad och skyller på dålig tillväxt, och rekommenderar fodertran att smörja kronranden med.
Men jag undrar om det inte kan ligga annat bakom? Någon som har erfarenhet av detta problem?
Ägaren funderar på att ta ut kiropraktor eller massör för att känna igenom hästen ordentligt. Kan tillägga att hästen var skadad för ett år sedan (skar upp frambenet in till senan, och fick lappas ihop och sedan vila under ca två månader innan långsam igångsättning). Kan detta ha orsakat problemet?

Sv: Hoven flyter ut - varför?

Antagligen är hästen obalanserad. Jag hade det också så innan, jag slängde av skorna och skaffade en bättre hovslagare. Men att ta ut en kiropraktor är inte heller fel.

Mitt råd är att byta hovslagare. När min häst var utlånad till en ridskola under ett år hade hans hovar också flytit ut. Alla hästar på den ridskolan som hade samma hovslagare såg likadana ut. "Min" hovslagare fixade till min hästs hovar och nu har han jättefina hovar igen. "Min" hovslagare påstod att det i allafall i min hästs fall berodde på okunskap från hovslagaren och att det är vanligt att det ser ut så när inte fullt så utbildade personer kallar sig hovslagare.
Kanske ska du kolla om det är fler med samma hovslagare som har samma problem?
Lycka till!

Jo, jag har funderat på hovslagaren. Dock är han utbildad, och väldigt noggrann. Och jag har bara fått goda referenser från andra kunder. Dessutom hade jag veterinär ute i annat ärende, som kommenterade att hovarna såg mycket bra ut på min häst och att jag hade en bra hovslagare. (Kan tillägga att det är en mycket duktig veterinär som jag har fullt förtroende för). Nu behöver det ju inte innebära att han skor den andra hästen bra, men det är ju ändå ett mått på att han vet vad han gör.

Kan också tillägga att den nuvarande hovslagaren haft kontakt med min förre hovis i "flyt-ut-hovsfrågan".

Men det kanske är dags att ta en funderare till över hovslagaren. Tycker det är så svårt att veta om en hovis gör ett bra jobb. En bra sak med min nya hovis, är att han alltid går igenom väldigt noga allt han gör med hovarna för att jag ska kunna veta varför och hur han gör.

Hoven brukar ju flyta ut på den sidan av hoven som belastas mindre än den andra sidan (om jag fattat det hela rätt). Alltså har antagligen inte hovisen kolla på att hästen kanske har knepiga vinklar bak.

För ett par år sedan anlitade jag en utbildad hovis, efter ett par skonigar så hade min pållas hovar (fram) flytit ut på ena sidan. När jag kommenterade detta för hovis och frågade vad hon tänkte göra åt det och det faktum att pållan både är inåttåad och lite lätt parallellinskelad. Ja, då såg hovis ut som ett levande frågetecken.

Jag bytte raskt till en anna hovis. Han muttrar och svär, varje gång han skor, över pållans knepiga vinklar, både fram och bak. Men det blir bra och hon landar rakt med hoven = skorna jämnt slitna.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)