Hövding eller vanlig cykelhjälm?

Jag har inga förutfattade meningar alls. Jag är bara intresserad av risken att stå utan hjälm när man behöver den. Den risken verkar vara större för Hövding, om det sen har någon betydelse för valet är helt upp till var och en.
Ja det är helt upp till var och en. Som jag skrev i mitt första inlägg var mina prioritet säkerheten och att jag kommer använda den, inte börja slarva. Hade jag cyklat mycket i vinterväglag (kanske utan vinterdäck) eller inte haft alternativet att gå till/från jobbet om jag är med i en olycka, ja då hade jag nog inte kunnat välja Hövding. Each to their own.
 
Har man försäkringen får man en ny utan extra kostnad om den löser ut, och hade du krockat med din vanliga hjälm på väg till jobbet hade du inte kunnat använda den på hemvägen heller.

Vid en krock kasserar jag givetvis den vanliga hjälmen. Men jag talar inte om krock här, jag talar om en mindre vurpa där jag inte slår i huvudet men det blir en tydlig hastighetsförändring. Händer mig i princip varje vinter.
 
En kollegas hövding låstes ut vid en hastig inbromsning. Hellre att den löser ut i onödan än inte alls såklart, men det blir ändå bökigt att behöva köpa en ny.
Man får väga för- och nackdelar med alla alternativ och se vad som passar en själv bäst helt enkelt 😊
 
Fick reklam i mitt flöde från Hövding nu, säkert för att jag skrivit namnet flera gånger inom några timmar :D De kör en drive med gratis försäkring 1 år nu och att man får testa den med fri återlämning i 3 månader om man inte är nöjd av vilken anledning som helst. Så vill man se om det är något för en själv eller inte är det bara att testa.
 
Hann ha min hövding typ 1 månad innan den löstes ut av att jag tappade en barnvante ur cykelkorgen o böjde mig och plockade upp den utan att avaktivera.. dyr vante (även om hemförsäkringen tog allt utan självrisken).
Funderar ändå på att köpa ny, för jag tycker verkligen det är skönt att slippa hjälm på huvudet. Men har tills vidare köpt vanlig hjälm som hur som helst känns bra att ha som backup om jag löser ut hjälmen igen..

Även min syster löste ut sin ganska snabbt när hon gjorde något liknande. Men vi kanske är en ovanligt tankspridd familj..
 
Hann ha min hövding typ 1 månad innan den löstes ut av att jag tappade en barnvante ur cykelkorgen o böjde mig och plockade upp den utan att avaktivera.. dyr vante (även om hemförsäkringen tog allt utan självrisken).
Funderar ändå på att köpa ny, för jag tycker verkligen det är skönt att slippa hjälm på huvudet. Men har tills vidare köpt vanlig hjälm som hur som helst känns bra att ha som backup om jag löser ut hjälmen igen..

Även min syster löste ut sin ganska snabbt när hon gjorde något liknande. Men vi kanske är en ovanligt tankspridd familj..

Föreställer mig att något liknande skulle kunna hända mig, som ofta cyklar med två barn i cykelvagn. Händer att jag närmast kastar mig av cykeln för barnen bråkar så vagnen gungar. De skulle i och för sig garanterat sluta bråka om en hövding löste ut. Kan vara ett kul test.:p
 
Vafan. Jag har funderat på en hövding men inte insett den är förbrukad efter att ha löst ut. Då kan jag antagligen glömma en sån, kommer bli sjukt dyrt i längden ju. Inte för jag cyklar omkull ofta utan för alla gånger man måste tvärstanna osv och gör häftiga oplanerade manövrar.

Det står iofs nya modellen ska klara man böjer sig och tar upp något man tappat. Men låter ju inte när man googlar eller här I tråden som att man kan lita på det?
 
Jag kollade deras recensioner och svar på trustpilot. Där skriver hövding upprepat art hjälmen INTE ska vara aktiverad när man böjer sig för att ta upp något. Om den blåser upp då är det inte att betrakta som fel.

En annans blåste upp när personen stod i sin hall och aktiverade den. Det ansåg hövding vara handhavandefel, den är enbart gjord för cykling och man ska ha gränslat cykeln innan man aktiverar den, annars är det handhavandefel

Jag blev helt avskräckt av att läsa hövdings svar..
 
Jag kollade deras recensioner och svar på trustpilot. Där skriver hövding upprepat art hjälmen INTE ska vara aktiverad när man böjer sig för att ta upp något. Om den blåser upp då är det inte att betrakta som fel.

En annans blåste upp när personen stod i sin hall och aktiverade den. Det ansåg hövding vara handhavandefel, den är enbart gjord för cykling och man ska ha gränslat cykeln innan man aktiverar den, annars är det handhavandefel

Jag blev helt avskräckt av att läsa hövdings svar..
Min var senaste versionen, och ja den löste ut första gången jag böjde mig fram utan att avaktivera. Hövding var på inget sett villig att ersätta den, vilket jag är helt med på. Det står tydligt att den måste avaktiveras när man inte cyklar...
För att inte låta allt för negativ, den är grymt skön att cykla med. Är som sagt rätt inne på att köpa en ny trots att jag förbrukade min första snabbt..Hoppas jag kan komma ihåg i framtiden :)
 
Min var senaste versionen, och ja den löste ut första gången jag böjde mig fram utan att avaktivera. Hövding var på inget sett villig att ersätta den, vilket jag är helt med på. Det står tydligt att den måste avaktiveras när man inte cyklar...
För att inte låta allt för negativ, den är grymt skön att cykla med. Är som sagt rätt inne på att köpa en ny trots att jag förbrukade min första snabbt..Hoppas jag kan komma ihåg i framtiden :)

Jag skulle tyvärr tveklöst glömma. Garanterat om jag tappar något, och sannolikt de sträckor jag behöver leda cykeln. Så känns som det skulle vara bara en tidsfråga innan den felutlöste. Och lite för mycket pengar för det. Synd, för jag är sämst på att använda vanliga hjälmen.
 
Jag skulle tyvärr tveklöst glömma. Garanterat om jag tappar något, och sannolikt de sträckor jag behöver leda cykeln. Så känns som det skulle vara bara en tidsfråga innan den felutlöste. Och lite för mycket pengar för det. Synd, för jag är sämst på att använda vanliga hjälmen.
Med försäkringen får du en ny utan extra kostnader :) Jag trodde jag skulle lösa ut den av misstag innan jag började använda den men det har gått jättebra!
 
Med försäkringen får du en ny utan extra kostnader :) Jag trodde jag skulle lösa ut den av misstag innan jag började använda den men det har gått jättebra!

Fast får man det även vid handhavandefel?

Jag är dock lite rädd den ska lösa ut av misstag när jag cyklar - så jag cyklat omkull av det? *har läst skräckhistorier halva kvällen*
 
I samband med olycka står det?
Att de då eliminerar självrisken i din hemförsäkring

Screenshot_20200825_202151_com.android.chrome.jpg
 
Jag kollade deras recensioner och svar på trustpilot. Där skriver hövding upprepat art hjälmen INTE ska vara aktiverad när man böjer sig för att ta upp något. Om den blåser upp då är det inte att betrakta som fel.

En annans blåste upp när personen stod i sin hall och aktiverade den. Det ansåg hövding vara handhavandefel, den är enbart gjord för cykling och man ska ha gränslat cykeln innan man aktiverar den, annars är det handhavandefel

Jag blev helt avskräckt av att läsa hövdings svar..

Ja det var bland annat alla kommentarer och svar på den sidan som fick mig att börja fundera och sedan komma fram till att den tyvärr inte är något för mig då jag lätt blir glömsk i sådana situationer. Annars tycker jag verkligen om att den skyddar hela huvudet på ett sätt som ingen hjälm kan.
En kollega råkade nämligen ut för en cykelolycka med käkfraktur och massa tandskador. Hon har än idag 2 år senare jätteproblem med sina tänder som behöver rotfyllas, dras ut etc. Så visst tänker jag fortfarande på en hövding för att få det där ”allround”-skyddet.
Men just nu är jag nöjd med den hjälm jag har.
 
I samband med olycka står det?
Att de då eliminerar självrisken i din hemförsäkring

Visa bifogad fil 56289
Hm, det kanske inte var Solid jag hade, eller så har de ändrat. Det som vägde över när jag bytte ut min traditionella cykelhjälm var att försäkringen skulle täcka även om jag klantade mig och löste ut den i trapphuset, utan olycka, det kollade jag upp noga pga klantig 🙋🏻‍♀️. Kan det varit min vanliga hemförsäkring/drulle men Solid tog självrisken sålänge mitt försäkringsbolag täckte klantigheten.
 
Hm, det kanske inte var Solid jag hade, eller så har de ändrat. Det som vägde över när jag bytte ut min traditionella cykelhjälm var att försäkringen skulle täcka även om jag klantade mig och löste ut den i trapphuset, utan olycka, det kollade jag upp noga pga klantig 🙋🏻‍♀️. Kan det varit min vanliga hemförsäkring/drulle men Solid tog självrisken sålänge mitt försäkringsbolag täckte klantigheten.
I sådana fall har jag skrivit fel i tråden om försäkringen! Man behöver kolla upp vad hemförsäkringen/drulle täcker noga också :o I Solids som postades nu står det ju tydligt olycka.

I alla fall har varken jag eller någon av mina vänner råkat lösa ut den av misstag, trots att åtminstone jag var helt säker på att jag skulle råka göra precis det.
 
Det står iofs nya modellen ska klara man böjer sig och tar upp något man tappat. Men låter ju inte när man googlar eller här I tråden som att man kan lita på det?
Jag har den äldre modellen och den har klarat flera gånger att jag nöjt mig och tagit upp saker jag tappat. Min sambo har den nya och även hans har klarat det, inklusive promenader i trapphus och böjning för att ta av /knyta upp skor.
 
Jag har den äldre modellen och den har klarat flera gånger att jag nöjt mig och tagit upp saker jag tappat. Min sambo har den nya och även hans har klarat det, inklusive promenader i trapphus och böjning för att ta av /knyta upp skor.

Samtidigt så säger tillverkaren nu att de inte kan rekommendera det. Och flera vittnar om den löst ut. Och tillverkaren anser det är handhavandefel om man har på den i trapphus osv. Samt att stillastående inomhus aktivera den är handhavandefel och rimligt den blåser upp då.

Dvs OM man har otur och den är en av de som smäller ut. Då är det 3000 kr som bokstavligen exploderar. Tyvärr.
 
I sådana fall har jag skrivit fel i tråden om försäkringen! Man behöver kolla upp vad hemförsäkringen/drulle täcker noga också :o I Solids som postades nu står det ju tydligt olycka.

I alla fall har varken jag eller någon av mina vänner råkat lösa ut den av misstag, trots att åtminstone jag var helt säker på att jag skulle råka göra precis det.

De kan ju haft andra villkor innan. Nu skriver de tom cykelolycka specifikt. Men man kan inte få fullständiga villkor utan att maila solid

Synd annars kunde försäkring plus de 3 månaderna prova på kunnat vara en idé

Screenshot_20200825_213521_com.google.android.apps.docs.jpg
 
De borde ha en drullevariant också. Det skulle nog finnas kundunderlag ;)

Lite förbryllad dock. När jag var i en ridolycka så täckte min olycksfallsförsäkring. Fick ny ridhjälm helt utan självrisk.

Hemförsäkringen skulle jag däremot använt (har drulle) om jag tappat hjälmen I backen eller råkat backa över den med bilen..

Men utan drulle/all risk - täcks en skadad hjälm i en cykelolycka alls av hemförsäkringen då?

Känns knepigt om solid kräver olycka men hemförsäkringen ersätter (via drulle) allt förutom om ett djur haft sönder den?

Å andra sidan är min syn på Solids alla möjliga och omöjliga försäkringar inte så bra. Det låter bra i butik men det finstilta i villkoren för inte sällan att det är ett extremt begränsat skydd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp