Hövding eller vanlig cykelhjälm?

Tack för alla svar! Har tyvärr inte hunnit läsa igenom tråden helt men är mkt tacksam för era svar och diskussionen för/emot Hövding :).
 
Jag har en hövding och en mips-hjälm (occano, en av de topptestade modellerna i Folksams test och dessutom en av de billigare).

Hövdingen använder jag till och från jobbet och vid allmän stadscykling (och oftast när jag använder hyrcyklar och liknande). Fördelar: jag slipper släppa ut håret för att få på den, kan ha mössa eller keps, lätt att bära med sig i väskan, säker. Nackdelar: varm vid längre användning på sommaren, dyr, går inte att använda med ryggsäck eller luvor som inte går att platta till under hövdingen. Jag har elcykel och cyklar i väldigt trafikerade områden, så varje dag innebär tvärbromsningar eller undanmanövrar. Jag glömmer även att stänga av den innan jag låser cykeln minst nån gång i veckan. Den har aldrig löst ut, och gör den det täcker min vanliga drulleförsäkring det. (Jag har tex bytt tre ridhjälmar på den tiden jag haft hövdingen:angel:)

Den vanliga hjälmen använder jag när det är väldigt varmt, när jag träningscyklar och vid de ytterst få tillfällen det kan vara rimligt att lämna hjälmen vid cykeln (det är så gott som aldrig, jag parkerar nästan alltid i stan). Fördel: lätt, hyfsat billig, den sitter ovanligt bra på mig och ser helt okej ut för att vara en hjälm. Funkar ihop med ryggsäck. Ventilerar hyggligt. Nackdel: inte lika säker, helt inkompatibel med min frisyr, lämnar märken i pannan (alla hjälmar, ibland även mössor, gör det), otymplig att packa i väska.

Med tanke på hur mycket extra tid det tar att cykla till jobbet (låsa upp tre lås, meckla sig ut ur cykelrum, komma överlevande genom Brunnsparken utan att ha kört på någon, meckla sig ner i garage och cykelrum på jobbet, hitta nånstans att ställa cykeln, låsa tre lås, ta sig upp till kontoret...) skulle det nog kännas orimligt om jag dessutom måste ha marginal nog att fixa håret och vänta på att de tydligaste märkena i pannan lagt sig innan jag kan stå på möten med respekten i behåll.:angel::o
 
Ja det var bland annat alla kommentarer och svar på den sidan som fick mig att börja fundera och sedan komma fram till att den tyvärr inte är något för mig då jag lätt blir glömsk i sådana situationer. Annars tycker jag verkligen om att den skyddar hela huvudet på ett sätt som ingen hjälm kan.
En kollega råkade nämligen ut för en cykelolycka med käkfraktur och massa tandskador. Hon har än idag 2 år senare jätteproblem med sina tänder som behöver rotfyllas, dras ut etc. Så visst tänker jag fortfarande på en hövding för att få det där ”allround”-skyddet.
Men just nu är jag nöjd med den hjälm jag har.
Finns det verkligen inga andra hjälmar som har hak- och käkskydd?
 
Det jag tycker verkar mindre bra med hövding efter vad jag läst (förutom att den kan utlösas vid fel tillfälle) är att den tydligen bara skyddar bra om man slår huvudet i något platt. Det var något tyskt test (minns inte var) när jag letade hjälm där de skrev att den i stort sett inte ger något skydd alls om man råkar slå huvudet i en stenkant eller något annat utstickande. Jag valde, delvis pga det, en vanlig hjälm tillslut.
 
Det jag tycker verkar mindre bra med hövding efter vad jag läst (förutom att den kan utlösas vid fel tillfälle) är att den tydligen bara skyddar bra om man slår huvudet i något platt. Det var något tyskt test (minns inte var) när jag letade hjälm där de skrev att den i stort sett inte ger något skydd alls om man råkar slå huvudet i en stenkant eller något annat utstickande. Jag valde, delvis pga det, en vanlig hjälm tillslut.

Fast nog skyddar den mot en stenkant med när den är uppblåst.

Däremot inte om du cyklar in i en gren eller får en tegelsten i huvudet, du måste ju falla/hövding tro att du faller för den ska blåsa upp

Den var överlägset bäst i folksams hjälm test.
 
Fast nog skyddar den mot en stenkant med när den är uppblåst.

Däremot inte om du cyklar in i en gren eller får en tegelsten i huvudet, du måste ju falla/hövding tro att du faller för den ska blåsa upp

Den var överlägset bäst i folksams hjälm test.
Nu vet jag ju inte, men jag tror mig ha sett att Folksams test enbart testar mot plana ytor. För mig verkar det helt logiskt att något uppblåsbart fungerar sämre just vid ”punkttryck”.
 
Nu vet jag ju inte, men jag tror mig ha sett att Folksams test enbart testar mot plana ytor. För mig verkar det helt logiskt att något uppblåsbart fungerar sämre just vid ”punkttryck”.

Folksam har testat hjälmar mot sneda islag i många år. Och var först med det.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp