AbsolutEnsam
Trådstartare
Hej! Är det någon här som använder Hövding cykelhjälm? Är det värt det dyra priset? Kör inte bil längre och tänkte börja cykla i stället. Cykelhjälm blir så varmt med. Men tvekar pga. Priset! Tacksam för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig var inte priset problemet utan att den måste stängas av innan man kliver av cykeln. Jag som ofta har bråttom och stressar vet att jag kommer glömma det någon gång och om jag då snubblar till/går in i något osv så kan den utlösas och då får man köpa en nyHej! Är det någon här som använder Hövding cykelhjälm? Är det värt det dyra priset? Kör inte bil längre och tänkte börja cykla i stället. Cykelhjälm blir så varmt med. Men tvekar pga. Priset! Tacksam för svar!
Från TeamSportia:Kan någon klok människa förklara för mej hur en sådan hjälm funkar? Alltså hur "vet hjälmen " att cyklisten cyklar omkull??? De är en livsgåta för mej. Kanske Buke har svaret?
* Jenny * Som inte cyklat på minst 12 år....
Okey! Tack!Från TeamSportia:
Genom avancerade sensorer känner Hövding av cyklistens rörelsemönster och reagerar när cyklistens rörelsemönster avviker från det ”normala”. Airbagen blåser därmed upp sig så fort olyckan är framme. I själva kragen finns en kallgasgenerator med heliumgas.
Sist jag kollade täckte dock försäkringarna endast om hjälmen löses ut vid en olycka. Inte om man råkar glömma eller den löst ut felaktigt av annan orsak. Har det ändrats senare två åren?Jag är jättenöjd med den, cykelpendlar till jobbet och skönt att man kan sätta håret i tofs hemma utan att hjälmen ställer till det och skönt att den enkelt går ner i väskan (dock ganska tung) när man kommer fram.
Är också en glömsk typ men hittills har den inte löst ut, men om den gör det täcker de flesta hemförsäkringar och det går också att köpa till självriskreducering. Jobbigare när man glömt att ladda batteriet, men det behövs inte så ofta som tur är.
Oj det har jag missat att kolla upp, bra att du klargjorde!Sist jag kollade täckte dock försäkringarna endast om hjälmen löses ut vid en olycka. Inte om man råkar glömma eller den löst ut felaktigt av annan orsak. Har det ändrats senare två åren?
Det där med varm hals är främsta anledningen till att jag inte känner mig sugen på en Hövding. Har ju ingen frisyr som kan bli förstörd, och eventuella märken i pannan försvinner fort för min del, och lämnar alltid kvar hjälmen på cykeln när jag lämnar den (eller tar in hjälmen på jobbet/hemma).Jag har också en hövding, och är väldigt nöjd med den till vardags. Slipper gå med hjälmmärken i pannan halva dagen, slipper fixa håret när jag kommer fram, och det går att slänga ner den i väskan när man inte cyklar. Glömmer också att stänga av den ibland, och inget har hänt när jag låser cykeln, handlar, osv.
Ska jag cykla långt, framförallt på sommaren, så använder jag fortfarande en vanlig Mips-hjälm. Det är en avvägning mellan varmt huvud och varm hals, men jag måste ändå ha någon form av skärm när det är soligt ute så då kan jag lika gärna ha den lätta och luftiga hjälmen. Men det är som sagt när jag är ute för att cykla och hela klädseln är anpassad för det.
Jag är väldigt varm av mig men upplever faktiskt inte att Hövding är särskilt jobbigt ens på sommaren. Den sitter ju inte tight runt halsen och de tjockaste bitarna är i nacken, och ligger som ner mot ryggen. Personligen tyckte jag det var varmare med hjälm som ju skall sitta åt tight kring huvudet.Det där med varm hals är främsta anledningen till att jag inte känner mig sugen på en Hövding. Har ju ingen frisyr som kan bli förstörd, och eventuella märken i pannan försvinner fort för min del, och lämnar alltid kvar hjälmen på cykeln när jag lämnar den (eller tar in hjälmen på jobbet/hemma).