Hovcreme med aloe vera

Iser

Trådstartare
Någon som har hört talas om denna produkt? Hittade den på City Gross i går. Det står att man ska smörja in hoven med det och även massera in i kronranden, för att ge fukt och stimulera utväxten av nytt, kraftig horn. Förebygga sprickor mm.

Är det någon som har testat detta?

Jag blev ju direkt lite skeptisk då det stod att det även skulle på kronranden, man har ju alltid hört att tex hovfett inte får smörjas på kronranden. Varför skulle det då vara bra med detta i kronranden?

Vad är egentligen skälet till att man inte får smörja på kronranden?

Sv: Hovcreme med aloe vera

Skälet att man masserar kronranden, dvs behövs INGA medel till det, är att det ökar hornproduktionen i och med att det blir ökad genomblödning i kronvulsten. Smörja salvor o dyl på hoven ska man inte göra.

Skälet att man masserar kronranden, dvs behövs INGA medel till det, är att det ökar hornproduktionen i och med att det blir ökad genomblödning i kronvulsten.
Där ser man, det har jag aldrig hört innan.

Men vad är skälet egentligen till att man inte får smörja något på kronranden, så som man altid har hört om tex hovfett/-olja?

det kanske torkar ut mer än det återfuktar..

Om man vill kan man nog använda idomin el helosan för att mjuka upp
och massera.

Men nåt annat tex hovfett skulle jag inte använda.

Till och med idomin har ämnen i sig som är uttorkande men den största delen består av mjukgörande och fettgivande änmen, men man bör ha detta i åtanke. Inte kleta på för mkt. för ofta, i onödan.

Är lite skeptisk till den här fotcremen, fast aloe vera är ju välkänt bra och funkar utmärkt, men däremot vet jag inte om det är så nödvändigt att smeta in den på hoven och i kronranden. Jag har använt aloe vera till svullnader i händerna och ansiktet, men jag är å andra sidan ingen häst ;).

Fast det kanske finns nån annan här som har erfarenhet av aloe vera hos hästar?

har just en sån burk hemma, men har bara använt den en gång så kan inte komma med nått resultat alls. kanske någon annan dyker upp och har erfarenhet av den

Hi, hi, hi. Jag upptäckte att jag har flera tuber av alovera för hästar (va!). Hade glömt bort dem, måste ha köpt dem på rea för jag vet inte hur länge sedan. Aja, ska väl använda dem, kanske under manen... eller nån annanstanns ;).

Jag hade slösat mina pengar på något annat. En pizza t ex. Frisk hov kommer inifrån.

Har aldrig sagt man inte får smörja på kronranden, det är HOVEN man inte ska hålla på och gegga på en massa smörjor/oljor mm eftersom det torkar ut hornet.

Nej, jag menade inte att du har sagt det, men är det bara jag som alltid har fått höra och läsa i hästböcker m.m. att man inte får smörja fet/oljor på den sista centimetern innan kronranden?

Jag vet att det inte finns någon större idé med att smörja hovarna. Det var inte det frågan handlade om. Det jag fråger om är; om man nu ändå håller på att kleta in hovarna i sånt som ska ge fukt, varför är det då så viktigt att inte kleta på något en centimeter från kronranden?

Jag vet att det är dåligt formulerat, men lyckas inte bättre - hoppas någon förstår ändå;)

Anledningen till att ingen svarar på din fråga är för att ingen hört talas om det. vart har du själv hört det någonstans ?

Jag har heller aldrig hört det - jag har hört tvärt om; smörj inte på hoven, smörj/massera kronranden...

Jag har läst det i sånna här böcker, som man läste när man var yngre ridning och hur man sköter häster, samt hört det från andra ochså både på ridskola och där jag var medryttare när jag var yngre.

Konstigt... Det kanske är en dansk myt som aldrig kom till Sverige....
Då får ni ursäkta att jag tjatar så;)

En annan sak, som jag fick lära mig i Danmark; trivselfläckar kan betyda två saker:
1) att hästen mår bra och är i bra hull
2) att hästen är i överhull

Men alt. 2 är det tydligen inga svanskar som hört heller:grin::confused::D

Jodå, vi har hört talas om trivselfläckar, men det har faktiskt ingenting med trivsel att göra som många tror. I många fall är hästen apelkastad och att fläckarna framträder mer vid vissa situationer. Det finns misskötta hästar som även dom har sk trivselfläckar.

Jodå, vi har hört talas om trivselfläckar, men det har faktiskt ingenting med trivsel att göra som många tror. I många fall är hästen apelkastad och att fläckarna framträder mer vid vissa situationer. Det finns misskötta hästar som även dom har sk trivselfläckar.

Vilka är de "vissa situationer" som fläckarna framträder mer i?

Aldrig sett en häst som varit misskött med trvivselfläckar?

Förövrigt: Alla hästar får dem ju inte heller, hur vålmående de än är.

Liknande trådar

M
Hästvård Hej på er hästägare och andra! Vill höra lite om andras åsikter eftersom man behöver höra dem ibland också:) Har en häst med vita...
Svar
19
· Visningar
2 275
Senast: MartinaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023