hovbroskfördelning

B

bugger

jag märker att inta en enda människa kan eller vågar ha en kommentar eller synpunkt på en skada som enligt veterinärerna ej är orsak till hälta. Jag har en som för tillfället är halt av just denna åkomma och behandlas. Enligt min hovslagare lika med utdömmning. Kan någon vara så snäll och komentera, ha synpunkter eller erfarenhet. :(

Förra året vrickade min new forestponny sig. På kliniken togs plåtar och då upptäcktes hovbroskförbening. Min veterinär sa inte så mycket om det, bara att ponnyn haft det i många herrans år. Hon tyckte att hans kroniska bronkit var värre. Min ponny ska skos med kort tå och PG-beslag, jag ska undvika hårt och stumt underlag.
Det beror på hur mycket som är förbenat. Jag har hört mycket negativt om hovbroskförbening, att många fått tagit bort sina hästar. Jag har ju specialbeslag på min, anpassar ridningen och tar en dag i taget. Ofta blir inte hästarna halta av det, utan de kan bli halta för att ligamenten, ledkapslar etc får störningar. På min ponny var det endast ett "bifynd" vid kotledsinflammation.

hej! det jag hör från dig och av veterinärerna är lika. Man skall inte bli halt av denna åkomma, det är inte så att säga hältutlösande. Din beskrivning överstämmer med min, dålig skoning mm. Varför är min häst då halt av dette, samt din av så kallade sidåkommor? Kort tå samt beslag är sjukdoms beslag. ( en sjukdom som ej är hältrelaterad)

Ja,det är inte lätt det här. Om det inte vore för att jag red när han vrickade sig så hade jag trott att kotledsinflammationen berodde på förbeningen. Undrar varför din är halt. Vet de att det verkligen är hovbroskförbeningen som gör det? Mystiskt.

Hej!

Det finns många hästar som fungerar alldeles utmärkt med sin hovbroskförbening, vet flera travare och även hopphästar som alltså är aktiva tävlingshästar i många år. Men så finns det förstås dom som blir halta av det också. Det beror väl helt på hur kraftig hovbroskförbening hästen har och vilken grad av träning som ska utföras. Ofta förorsakar det som sagt inga problem vid vanlig motionsridning/lätt tävling. Kan ju även klara hård träning bra som jag skrev tidigare. Men en hovbroskförbening ger ju sämre stötdämpning, så ser man inte upp med skoning, underlag och träning så klart det kan ge problem, du kommer ju fortare till en ledinflammation än om du har en häst utan detta problem. Det är bara nonsens att det inte kan leda till hälta, men hältan är sekundär. Hästen är inte halt i hoven sas, utan resultatet kommer i en kota/knä. Men det är inte så svårt att överträna en frisk häst heller. Utdömning leder det inte till i första hand, det är dom svåra fallen. Om vet. påstår att hovbroskförbeningen inte kan orsaka hältan i ditt fall, så är det nog så att du har en mild variant av förbening, som därmed inte ska försämra hästens hovfunktion nämnvärt, då är det kanske så att du ska se över din träning istället?

Hovbroskförbening innebär att två broskskivor, ovala/runda ca 5-7 cm i diameter, som sitter längsgående mellan hovbenet och hovväggen på in resp. utsida (man kan känna den övre delen av dem precis ovanför kronranden på sidan, baktill på hoven) ombildas till ben istället.

Dessa brosk är följsamma och medverkar i hästens hovmekanism när hoven vidgar sig i varje nedsättning. När brosken istället blir ben kan de inte lägre medverka i utvidgningen då de är hårda och stumma vilket gör att hela hovmekanismen påverkas och kan inte fungera på ett riktigt sätt och ta stötdämpningen. Istället får en större del av stötdämpningen tas upp i resten av benet och ger en ökad påfrestning på leder, senor och ligament som i sin tur kan leda till överansträgning och hälta.

Hovmekanismen gör naturligtvis mest jobb och är stötdämpande på hårt underlag därav att man ska undvika det vid hovbroskförbening.

Så själv hovbroskförbeningen i sig ger ingen hälta men de mekanismer som den medverkar i störs och ger ökad påfrestning på andra delar som kan ge hälta.

Klarare? :)

tack för svaret. jag vet att många hästar fungerar alldeles uttmärkt med dette problem. Travare blir inte utdömda av denna åkomma av försäkringsskäl(träningsrelaterat) Nordsvenskar var, vad jag vet ej godkännda för avel pågrund av denna åkomma. Varför säger då veterinärer att det inte är hältutlösande?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: KLilja
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar