Hovbroskförbening

V

vigmir

Jag var och röntgade min häst i maj och det visade sig att han hade kraftig hovbroskförbening på ena fram. Enligt röntgenbilden skulle han vara ordentligt halt, vilket han inte var. Vi röntgade mest för att han har en knöl ovanför hoven och vi liksom ändå skulle till klinik. Den knölen har iof varit oförändrad i 10 år.

Förra veckan blev han 2-3 grader halt i skritt och en jättebra distriktvet kom ut och kunde inte hitta någonting, ingen värme, ingen svullnad och ingen puls. Fick metacam. Var trots det halt i skritten några dagar. Trodde att "någon" (häst alltså) hade råkat smälla till honom på "hovbroskknölen"

Nu är han typ 2 grader halt i trav och går bra i skritt.

Igår var den vetten som röntgat honom ute och satte på hakar som han skulle springa med plus bedövade bort halva hoven så det kommer alldeles säkert från hovbrosket, så han ville dömma ut honom.:cry:

Men en tanke som slog mig nu, ska man prova sko honom med equipak som ett sista försök. Jag trodde att hovbroskförbening gav en smygande hälta, inte bara från en timme till en annan, vilket även veterinärerna håller med om.

Visst jag vill inte att han ska ha ont i onödan men samtidigt som man gärna vill testa allt som går.

Sv: Hovbroskförbening

Hej,
Har en fräsch valack på 25 år som fick diagnosen hovbroskförbening som 8-åring. jag har provat massor av olika beslag och kommit fram till att vanliga skor fungerar bäst. Jag tror inte din hästs problem beror på hovbroskförbeningen, jag tror han har fått en akut skada. De flesta skador läker faktiskt ut bara hästen får rätt förutsättningar och tillräckligt med tid. Min 25 åring har haft alla möjliga skador som skulle ta för lång tid att räkna upp här men har alltid blivit frisk! Hovbroskförbeningen har aldrig orskat någon hälta och han rör sig hyfsat fortfarande. Han tävlade senast för två år sedan.

Susanne

Mitt sto visade sig ha hovbroskförbening när vi röntgade för en annan skada. Hon reds aktivt tills hon var 20. (Hos sin nya familj) Veterinären sa att hovbroskförbeningen var lurig - vissa hästar opåverkade av kraftig förbening. Så regelbunden skoning och motion och hålla tummarna.
Jag provade också lite olika beslag, men kom tillbaka till järnskon.

Hej - det är sommar.... låt hästen gå på bete & vila ett tag för att utesluta att det inte är en akut/tillfällig skada som orsakat hältan:idea:

Jag köpte för många år sedan en häst med hovbroskförbening (båda fram), vet sa att det kunde hålla allt mellan en vecka och 10 år...

Jag hade henne skodd med vanliga järnskor runt om, hon tränades & tävlades aktivt. Eftersom jag visste om "skadan" var jag alltid hyperalert & kände efter om "det var dags"... jag tror jag dömde ut henne 16 ggr (i tanken) innan det tillslut var definitivt.
Den dagen hon blev halt skulle vi hoppträna - en sista finslipning inför start.
Hon hoppade hus, men stannade upp i var landning innan hon tog ny fart igen, då förstod man att hovbrosket hade gjort sitt...
Vi fick 5 fina år tillsammans, hon var i absolut toppform när hovbrosket sa ifrån..

Me detta vill jag bara säga - ha inte för bråttom, gör inget förhastat. Ge pålle en chans att vila till sig (om det är en tillfällig skada) det behöver inte vara hovbrosket som ger sig tillkänna nu... (och skulle det vara så, så är väl pålle värd en skön sista sommar iaf)

Lycka till!

När vi köpte ny häst för ett år sedan så visade det sig på röntgen att hon hade hovbroskförbening i båda fram. Vi köpte henne ändå efter råd av vetrinär. Men innan så letade vi efter forskningar om hovbroskförbening. Vi hittade ingenting om att någon häst blivit borttagen pågrund av det. Tänk själva egentligen, det går kanske hundratusentals hästar som har det. Man kan ju aldrig veta om inte hästen blivit röntgad någongång. Jag håller med om att förhasta dig inte på något sätt. Din häst har ju ändå gått med det där i så många år redan, så det kan lika gärna vara något annat som spökar.
Hoppas allt ordnar sig!

Tack för era tankar. Han är ju betydligt mindre halt idag än för en vecka sen. Metacamkuren är slut nu så imorgon börjar jag med butta. Han är typ 1 grad halt i trav med metacam i kroppen. För en vecka sen var han 1 grad halt i skritt när han fått metacam så bättre har det blivit.

Idag när jag skulle hämta honom i hagen och vi kom till grinden pep han till och drog som en avlöning tillbaka till kompisarna:). Jag kunde ju inte bli arg på honom. Det var bara så kul att se honom busig så han borde kunna gå hela sommaren utan att lida för det vill jag ju inte att han ska.

Det är ingen tävlingshäst det är frågan om så håller han för skogspromenader och så är det ok för mig. Jag har andra och träna på.

Puttar upp lite

Är det någon som sett en häst med hälta från hovbrosket? (eller vet hur en sådan hälta borde bete sig).:confused:

Vetten ringde idag och frågade hur det var.Jag sa som det var att han är ohalt i ridhuset (10 timmar efter ha fått butta) och ca 1/2 grad på asfalt (12 timmar efter butta). Benet ser stelt ut från sidan men han nickar inte med huvudet. Han tyckte det var konstigt för en hälta från hovbrosket borde vara konstant (han var 3 grader halt i skritt enligt distriktaren förra lördagen och ordentligt halt i trav trots metacam).

Vet inte hur mycket butta det är normalt att ge. Han får 1,5 påse morgon och kväll och han väger 700 kg

Har jag tur så har han fått en stengalla.:laugh:

Enl. travgubben min häst står hos nu i sommar ser en sån hälta ut som om hästen går på glödande kol. Väldigt svår att missa mao.

Har också en häst med hovbroskförbening på båda fram (mycket ben) Frågade vet. när vi röntgade om det skulle påverka ridningen, men det skulle det inte göra.
Enda gången det var dags att oroa sig var om det skulle bli en spricka i hovbenet. Får hästen en spricka där lär den bli ordentligt halt, men för att kunna fastställa att det verkligen är det måste hästen in på röntgen igen

Min häst fick också diagnosen hovbroskförbening i oktober 08 med spricka, konstaterat med scint-rtg. Hälta ca 1 grad i trav. Blev tillsagd att ta bort hästen av veterinär. Ringde upp hovslagaren som satte på PG-beslag och hästen fungerar utmärkt. Blir ingen hoppning mer men dressyr och uteritter fungerar kanon. Just nu går han barfota i hagen och har inga besvär.

Jättekul att höra:)

Vad är det för häst? (eller snarare hur tung är den?)Hur lång tid efter h*n fick på sig PG-beslagen försvann hältan? Läkte sprickan av sig själv eller får man leva med det?

Har förstått att hovbrosket kan ta i något annat ben så att det blir ben mot ben vilket man kan förstå att det gör ont. Är det någon som har koll på vilket ben det är? Mina anatomikunskaper är inte så bra. :angel:

Har ett halvblod som väger ca 550 kg. Hovbroskförbeningen finns alltid där. Om sprickan är läkt vet jag inte. Han fick efter diagnosen vila i ca 2 månader och sattes sedan igång med promenader, lättare ridning och sedan mer avancerat. Har under denna tid varit halt ca 2 dar. Har även gett Biotin, vilket hjälpt till att göra hovväggarna tjockare. Har funderat över att röntga för att få veta hur hoven ser ut men eftersom han fungerar så avvaktar jag tills ev nya problem uppstår.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka