Hovbroskförbening?

Nica2

Trådstartare
Min häst är behandlad i kot och hovled på hf och vid häsltutrednignen röntgades hon och då syntes det att hon hade hovbroskförbening, men att vet inte trodde det var problemet till hältan. Det här var i april.

Förra veckan var jag och tränade två dagar (dressyr) och dagen efter vi kom hem var hon rejält halt på båda frambenen. Vi tog av skorna och kände efter hovbölder. Hittade en liten blödning i trakten vf och så reagerade hon på visitertången i trakterna på båda frambenen. Hon stod väldigt långt under sig med frambenen, som för att avlasta trakterna. Tog ut VET efter att ha bytt skor och verkat utan större förbättring. Han trodde på fång eftersom det är så diffust. Han knackade och visiterade hovarna utan reaktion. Nu äter hon Butta och hon är bättre, men har svårt att vända och vrida på hovarna, rakt fram går hon bra.
Hon hade fång förra året och det såg inte ut såhär, då hade hon puls och temp och var mycket sämre i uttrycket.

Jag undrar om det är hovbroskförbeningen som ger dessa smärtor i hovarna. Red inte särskillt hårt på kursen, men hon stod på box i två dygn och hade avsevärt förminskad rörelsemöjlighet. Dessutom red jag i en för henne ny sadel andra dagen, som jag kan se på filmen gav henne mycket bättre rörelsefrihet i bogarna.

Någon som känner igen symptomen?

Sv: Hovbroskförbening?

Fång visar sig inte alltid på ett speciellt sätt. Bara för den reagerade på ett sätt förra gången betyder det inte att den måste göra likadant igen. Jag tycker allt tyder på fång. Hovbroskförbening ger i avancerade fall hälta, men den prosessen är ganska lång. Vanligen är avkortat och stumt steg.

Har ni slagit på specialbeslag på hästen när ni konstaterade hovbroskförbening ?

Sv: Hovbroskförbening?

Nej hon har inte fått PG, klinikveterinären tyckte inte att förbeningen var så stor att det skulle orsakat hältan och föreslog det inte. Tycker du att jag ska testa det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 466
Senast: Bison
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·
Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka