Hovbroskförbening?!

T

TrisseB

Hjälp! Var till klinik igår med min lilla häst och fick efter många om och men diagnosen partiell hovbroskförbening. Funderar nu alltså vad detta kommer att innebära för framtiden?!

Bakgrundsfakta: Köpte hästen för ca 2 år sedan från Lettland och han är nu 4 år (2002). Vintern då han kom växte han i höjden med ca 5-8 cm på några månader och fortsatte sen växa i lite normalare takt. Nu är han ca 168 i mankhöjd. Började inrindningen följande vår och har gått väldigt försiktigt framåt. Korta skolningspass med varierande innehåll ca 2-3 ggr/vecka.

Nu hade han då alltså varit oren i ca 3 veckor (gick 2 v. i liten vinterhage) och på måndagen var veterinären. Han ansåg då att orsaken till "hältan" kan bero på överben (pga rejäl tillväxt samt ansträngning?!) och ultrade samtidigt båda frambenen för att utesluta fel på senorna. Reste sen igår iväg till kliniken för vidare undersöknignar och då hittades via röntgen dessa hovbroskförbeningar samt en eventuell spricka på karledsbenet.

Nu står hästen snällt i box i en vecka, varefter han får flytta ut i en liten hage i följande 3 veckor. Efter det blir det skrittning i lina och om ca 1,5 månader får jag sitta upp och göra lätta travlänkar.

Sv: Hovbroskförbening?!

Jag kan bara berätta att jag haft 2 hästar som hopptävlats i många år som haft rejält med hovbroskförbening. Ingen av dem har dock varit halt av det. Det hittades på dem när de skulle friröntgas.
Minst den ena lever fortfarande (född 88) och är frisk den andra vet jag inget om.

Sv: Hovbroskförbening?!

Tack för det uppmuntrande svaret. Nu då nån dag har gått (och hästen inte ännu har slått sönder hela boxen) kan man redan se lite lugnare på framtiden!

Läste ett finskt slutarbete om just hovbroskförbening samt om det är genetiskt eller inte. De hade röntgat ca 1200 hovar (varmblod, finska hästar både "döda och levande") och konstaterat olika graders förbening hos hela 80% av de undersökta!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: netschjen
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar