Hovbroskförbening

K

knickedick

Har ett fyraårigt kallblod som jag försökt ha barfota så länge det gick. Han har alltid velat undvika grusvägar och sökt sig till kanter, och vi har mest gått våra promenader i skogsterräng. Nu i somras kände jag att jag var tvungen att sko honom fram eftersom vi började rida på honom lite smått. Hans tendenser att söka sig ut i vägkanterna fortsatte och därför skodde vi honom nu förra veckan runt om på alla fyra. Trots det vill han helst inte gå på grusvägarna. Men när han märker att han måste gå där ett visst avstånd så ger han direkt upp och lufsar på som om han alltid gärna går där. Jag pendlar nu mellan att han gör så av inlärt beteende (lättare snappa åt sig lite mat när man går i vägkanter...) eller om han möjligen har ont av annan anledning än ömma sulor. Finns det någon som har erfarenhet av hovbroskförbening på så pass ung häst? Eller annat som kan göra ont som inte har med ömma sulor att göra? Han är inte alls halt och har inte ont nån annanstans.

Tacksam för råd!

Sv: Hovbroskförbening

Tror att även unga hästar kan lida av hovbroskförbening även om det är mindre vanligt. Särskilt tunga stora kallblod om jag är rätt informerad. Säkert svar kan du bara få genom röntgen. För övrigt tror jag inte man kan göra så mycket mer än att försöka hålla sig till underlag där hästen trivs och inte har ont. Finns tydligen en hel del hästar med hovbroskförbening som lever ett långt gott liv.

Låter inte som hovbroskförbening. Ett problem med att röntga är att även om man skulle hitta hovbroskförbening så är det inte säkert att hästens problem kommer därifrån.
PL

Vid hovbroskförbening brukar man märka avkortat, stumt steg...i avvancerade fall uppstår hälta. Trycker man med fingrarna på hovbrosken känns dom hårda och oeftergivliga...men diagnosen ställs genom röntgen. Men som sagt..låter inte riktigt som din häst har det...många hästar *drar* ut i kanterna och oftast pga av mat :-). Annars är hovbroskförbening vanligt på tunga kallblodsraser...

Låter inte som hovbroskförbening, snarare invant beteende, ungefär som att ridhästar i ridhus gärna går längs sargen som "stöd".

Verkar hästen vara ömfotad på vägen, men inte på kanten får du väl sko med sula då.

Jag hade nog röntgat, bara för att vara på den säkra sidan. Det kostar inte SÅ mycket och jag tycker själv att det är skönt att kunna utesluta ett problem.
Jag är ingen expert på ämnet, men även så pass unga kallblod kan ha problem med hovbroskförbening enligt min vet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 386
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 084
Hästvård Jag har ett fyraårigt warlandersto som gått barfota i hela hennes liv, hon har en superbra kvalité på sina hovar och har aldrig ömmat...
2
Svar
22
· Visningar
2 928
Senast: troxel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka