Hovbroskförbening - några förslag?

Zebra

Trådstartare
Har en häst med konstaterad hovbroskförbening i båda hovarna, mest i vänster. Det är 9-årig korsning Tinker/Nordsvensk, men jag misstänker att det kan vara nåt mer i henne eftersom hon inte har mycket hovskägg eller man. Hon har också ganska små hovar och smala ben till sin storlek/tyngd.

Iallafall så har hon haft plastsulor utan förbättring. Nu har hon ringskor sen 1 månad tillbaka och vi har försökt sätta igång henne lite. Det gick väl ok några dar sen blev hon jättehalt! Fick vila en vecka och nu kör vi igen. Rider henne 5-10 min i hagen, och kanske 100-200 m på grusväg. Hon söker hela tiden gräs att gå på, verkar stummare av att gå på grus eller asfalt. Hon är också väldigt svår att få att skritta lugnt på lång tygel, hon taktar mest och stressar lite känns det som. Kanske ett sätt att komma undan smärtan?

När hon inte rids går hon för det mesta normalt i hagen, utom när hon reser sig upp, då haltar hon några steg innan det blir bra. Hon ligger också ganska mycket i hagen, säkert dubbelt så mycket som våran Shettis...

Nu undrar jag förstås om det finns mer att göra? Några andra specialskor eller annat jag inte tänkt på eller vet om? Känns inte som hon nånsin kommer bli nån ridhäst, vem vill rida runt i en hage jämt och ständigt...
Sen är ju frågan av hur ont hon har av att bara gå som sällskap? Vill ju inte att hon ska gå lida i ett antal år. Just nu funkar det ju, jag ska snart ha barn och tänker inte rida på x antal månader, men sen kanske jag vill ha nåt att rida på. Vi har inte plats för 3 hästar... Hästen är ju inte säljbar direkt...

Sv: Hovbroskförbening - några förslag?

Jag tycker INTE det låter lovande. Hästen söker sig till gräskant, och den haltar när den rest sig. Det innebär i min värld att den är smärtpåverkad. Också detta att hästen ligger ner mycket tycker jag - sett i den totala bilden - låter olycksbådande.

Hade det varit min häst hade jag låtit henne somna in.

Har en häst med konstaterad hovbroskförbening i båda hovarna, mest i vänster. Det är 9-årig korsning Tinker/Nordsvensk, men jag misstänker att det kan vara nåt mer i henne eftersom hon inte har mycket hovskägg eller man. Hon har också ganska små hovar och smala ben till sin storlek/tyngd.

Iallafall så har hon haft plastsulor utan förbättring. Nu har hon ringskor sen 1 månad tillbaka och vi har försökt sätta igång henne lite. Det gick väl ok några dar sen blev hon jättehalt! Fick vila en vecka och nu kör vi igen. Rider henne 5-10 min i hagen, och kanske 100-200 m på grusväg. Hon söker hela tiden gräs att gå på, verkar stummare av att gå på grus eller asfalt. Hon är också väldigt svår att få att skritta lugnt på lång tygel, hon taktar mest och stressar lite känns det som. Kanske ett sätt att komma undan smärtan?

När hon inte rids går hon för det mesta normalt i hagen, utom när hon reser sig upp, då haltar hon några steg innan det blir bra. Hon ligger också ganska mycket i hagen, säkert dubbelt så mycket som våran Shettis...

Nu undrar jag förstås om det finns mer att göra? Några andra specialskor eller annat jag inte tänkt på eller vet om? Känns inte som hon nånsin kommer bli nån ridhäst, vem vill rida runt i en hage jämt och ständigt...
Sen är ju frågan av hur ont hon har av att bara gå som sällskap? Vill ju inte att hon ska gå lida i ett antal år. Just nu funkar det ju, jag ska snart ha barn och tänker inte rida på x antal månader, men sen kanske jag vill ha nåt att rida på. Vi har inte plats för 3 hästar... Hästen är ju inte säljbar direkt...

Det framgår inte om/när du varit inne på en klinik för en hältutredning och vad deras uppfattning är om individens framtida välbefinnande.

Tyvärr vill jag påstå att det som du skrivit och framkommit så är min spontana uppfattning att hästen faller under djurskyddslagen.

Nu har hon ringskor sen 1 månad tillbaka och vi har försökt sätta igång henne lite.

Kan verkligen vanliga ringskor kompensera hästens sämre stötdämpande förmåga i hoven undrar jag ? Syftet med sjukbeslag på en sådan häst är ju för att kompensera hovens sämre stötdämpande förmåga och för att underlätta överrullningen. En ringsko är ju bara en helt vanlig sko egentligen. MAn brukar i regel använda sig av PG, tvärtåat eller tåriktat.

Det gick väl ok några dar sen blev hon jättehalt! Fick vila en vecka och nu kör vi igen.
Rider henne 5-10 min i hagen, och kanske 100-200 m på grusväg. Hon söker hela tiden gräs att gå på, verkar stummare av att gå på grus eller asfalt.

I avancerade fall vad det gällr hovbroskförbening så får hästen hälta, den får dessutom avkortat och stumt steg.

Håller med de andra om att låta henne somna in.

Det är klart jag vart inne och röntgat på klinik, annars hade jag ju inte vetat att det var just hovbroskförbening. Vet. tyckte väl bara sätt igång henne ungefär, hon behöver banta... hmmm...
Ok, ingen tycker jag ska testa PG-beslag innan jag ger upp?
Hon är kort och stum i steget ja...

Fy, vad trist det är.... Hästen är så trevlig och go, men jag vill ju naturligtvis inte att hon lider...

Till vårt sto med hovbroskförbening (en masse, som veterinären sa) fick vi ringsko med sula när vi skodde på kliniken.

Det är klart jag vart inne och röntgat på klinik, annars hade jag ju inte vetat att det var just hovbroskförbening. Vet. tyckte väl bara sätt igång henne ungefär, hon behöver banta... hmmm...
Ok, ingen tycker jag ska testa PG-beslag innan jag ger upp?
Hon är kort och stum i steget ja...

Fy, vad trist det är.... Hästen är så trevlig och go, men jag vill ju naturligtvis inte att hon lider...

På en "normal" hov så är hovbrosket mjukt och bidrar till en god hovmekanism. När en häst får eller fått hovbroskförbening så innebär det att hovbrosket av en eller annan orsak utsatts för en sådan stor påfrestning att kroppens naturliga försvarsmekanik säger till det överbelastade broskområdet att detta håller inte om strukturen inte blir mer motståndskraftig genom att en förbening sker.

Grundorsaken till att hovbroskförbening uppstår kan vara ärftligt, bero på ensidig träning, felaktiga belastningsförhållanden i hoven antingen beroende på felaktig hovvård eller långvarig barfotagång med så låga trakter att den primära belastningen tagits upp över hovens bakre mjukdelar i stället för hovens bärande strukturer.

Naturligtvis så är ett så optimalt stötdämpande att föredra i detta fall, det tråkiga är att hoven fått en onaturligt sämmre hovmekanism och det gäller som yrkesutförare att för all framtid försöka sko individen med så hämmad hovmekanism som möjligt.. Kort sagt man ska utgå ifrån allt vad fysiologisk skoning innebär och försöka tänka helt tvärt om.

Många hästar har inte dött av detta utan av andra orsaker och kan under lång tid med rätt omvårdnad/bruk och hantering fungera alldeles utmärkt men jag vill påstå att det är punkt 21 som gäller vid detta trauma.

PG skon kan vara ett perfect beslag och är/har varit i många andra sammanhang, jag vill dock framföra min bestämda åsikt om att PG skon inte är ett läkande beslag utan enbart ett beslag som på obestämd framtid flyttar fram själva grundproblemet.

Kort sagt,, hämma hovmekanismen maximalt, utsätt inte hovens belastning för yttre påfrestningar som aktiverar hovmekanismen och försök åstakomma det mest stötupptagande individuella beslaget.

Lycka till.

Sök på Friska hovar på nätet. Det kan vara något att prova..
Har en suverän hovis som kör deras metod och jag är mer än nöjd!
http://www.wibergs-nh.se/

Gillar helhetssynen på hästarna avseende foder-hovar, vilket jag själv märkt hos mina hästar.:)

Vet du vad hovbroskförbening är egentligen ? En sjukdom som aldrig kan bli bättre, bara sämre.

Ja, jag vet att hovbroskförbening är kroniskt och att det bara går att hjälpa till så hästen kan leva med det. Eftersom hästen är inriden jan-08, och riden väldigt lite sen dess så är det knappast felbelastning det gäller. Säkert ärftligt om det nu inte har vart felverkat nån gång i tiden. Jag har haft henne knappt 1år och hon har väl bara blivit sämre egentligen.

Jag tror jag ska testa med PG-beslag, annars får hon somna in...

Fast om du kollar så ser du att mitt inlägg inte var riktat till dig, utan till Ann-Sophie.

Sök på Friska hovar på nätet. Det kan vara något att prova..
Har en suverän hovis som kör deras metod och jag är mer än nöjd!
http://www.wibergs-nh.se/

Gillar helhetssynen på hästarna avseende foder-hovar, vilket jag själv märkt hos mina hästar.:)

Glömde nämda att antalet hästar med hovbroskförbening är oroväckande många från främst friska hovar som i senare läge kommer inom traditionell hovvård.

Orsak och anledning är att hovens bakre naturligt vikbärande strukturer försköras och nerverkas så pass att detta secundärt leder till en överbelastning på själva hovbrosket som i försvarmetod då påbörjar en förbeningsprocess.

Alla som har en helhetssyn förstår oxå denna enkla försvarsmekanik för individen eftersom det är en helt naturlig överlevnadsprocess.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 881
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 325
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna