Hovbroskförbening...Köpa??

Sv: Hovbroskförbening...Köpa??

Jag vet ju inget om vilken typ av förbening just din häst hade, eller om den var kraftig eller lindrig osv. Har ingen aning om vad du fick göra för åtgärder med den. (Det är ju heller inte din häst som TS vill ha råd om.)

Jag ville bara delge färsk information om hur vissa veterinärer idag ser på hovbroskförbening. Att man inte behöver vara så kategorisk när det gäller det.

Att hästen ifråga är 9 år och använd till en viss nivå har väl visst betydelse om veterinären ska göra en bedömning av röntgenfynd?

Jag får en film på den på tisdag, så då vet jag mer. Vi får se hur jag gör..
Ska ringa agria veterinärerna på måndag.

Den bedömningen måste man nog faktiskt blunda för om det inte är en garanti. Det är ju den som köper som står risken.

Rent krasst är det ju praktiskt att ha livförsäkring utan reservation, men det är ju mycket pengar som INTE går in, och om hästen då håller två månader blir det en DYR häst, särskilt om det tar 9 månader att få den utdömd (inte ovanligt då man måste försöka allt innan bolaget godkänner utdömning)

Men garanti kan du väl aldrig få av en veterinär, eller säljare heller för den delen?
Jag förstår inte hur du menar riktigt.

Jag menar att vissa veterinärer är väldigt generösa med att göra bedömningen att det inte har någon betydelse för användbarheten. Och i många fall har de blivit bevisade fel, men det är ju bara en bedömning, och köparen står risken.

Snacka går ju... (för veterinären) är vad jag menar.

Jaha du menar så.
Det gäller att ta råd från en veterinär som man har förtroende för helt klart.
Det var därför jag tyckte att TS ska söka sig till en påläst veterinär som är van att kolla plåtar.

Min veterinär som höll typ föreläsning för mig om det här med hovbroskförbeningen, gav ju mig lite hopp om den fina unghästen.
Jag hann precis hetsa upp mig lite när hon fick upp plåtarna på sin dator och direkt sa "jaha ok, det här ser inte bra ut, det är för mycket för att man ska våga chansa tycker jag."
Så vill man ju att det ska gå till.

Det var därför jag tyckte att TS ska söka sig till en påläst veterinär som är van att kolla plåtar.

Absolut är en duktig och pålitlig veterinär A & O. Har själv begärt plåtar på hästar jag varit spekulant på, kört till min egen veterinär som hittat 3-4 fynd utöver de behandlande vetrinär angett i journal. Och dessa fel var var för sig diskvalificerande för köp.

Då känns det verkligen som en viktig punkt att ha en veterinär som kan och vill diskutera och vara ärlig.

Hugger sista knappen.

Döm om min förvåning när hon förklarade att nuförtiden så skiljer man på förbening av typen som varit vanligt på bla kallblod, då hela brosket förbenas i större utsträckning, och på den typen som är vanlig på halvblod, dvs förbeningar på sidorna av brosket.

Detta beror, enligt henne, på att många halvblod idag är inåttåade fram, och förbeningen på sidorna är en slags kompensation. Ungefär som klassiska överben på skenorna vid parallellförskjutning.
Den här typen av förbening är tydligen väldigt vanlig, och också vanligt att hästen inte har några men från eftersom när kompensationen är klar så blir förbeningen oaktiv.
(Men om man har otur och hästen får ett trauma precis där förbeningen sitter så kan den dock bli väldigt aktiv igen.)

Vidare hade hon en klar uppfattning om vad som räknades som obetydlig, måttlig och kraftig förbening, och förklarade också att det på en häst över 8år är ovanligt att förbeningen utvecklas vidare om det handlar om den här typen av förbening.
Den är heller inte ärftlig annat än som följd av inåttå, vilket ju kan vara ärftligt men också möjligt att åtgärda till stor del.
QUOTE]

En sådan häst har jag, dvs intåad med lindrig till måttlig hbf på sidorna. Hon har haft karpit ett par ggr under drygt fyra år, vilket kan t ex bero på intåigheten eller hbf eller något helt annat. Hon skos med omväxlande PG och Classic Roller med kil, vilket fungerar fint. JAG skulle INTE köpa en till sådan häst, även om den hade goda chanser att vara problemfri, för dels är det dyrt att specialsko den och dels finns en konstant oro att problemen ska blossa upp och det ska vara kört så fort minsta lilla stelhet/ojämnhet dyker upp (ja, jag känner efter VÄLDIGT noga hela tiden...). Men som någon annan skrev; om man inte är så blödig kan man ju chansa på att det går bra!

Jag deltog i den studien under min tid på hovslagarskolan. Hur menar du onyanserad? Den gjordes på vetenskapliga grunder så vitt jag kunde bedöma.

(om det var O.W´s studie vill säga)

vet du om det finns att läsa mer om studien nånstans?

Jag skulle ha köpt den.....:o

För 40.000 kr tycker jag nog att det är värt att chansa förutsatt att du inte får reservatoner i försäkringen.

Om du främst ska rida dressyr så tror jag att risken är mindre för framtida problem. Dessutom vet du ju om att det finns där och kan vara uppmärksam på framtida eventuella symptom.

Är hästen inte halt nu, går igenom en besiktning och är i gång så tycker jag att du ska slå till om det här verkligen är hästen med stort H.

Den här hästen har ju dessutom vissat att den fungerar i träning/tävling och inte haft problem.

Risken du tar är ju att du någon gång i framtiden får ta bort hästen pga av det här men det kan ju vara om 10 år, vem vet?! men det kan du ju få göra när som helst av vilken anledning som helst......

Du kanske gör ditt livs kap, givetvis en chansning, men det är ALLA hästköp..

Har numera bestämt mig för att INTE köpa...
Vågar inte chansa
Har hittat ett sto på 8 år ist. Kommer att stå hos mig imorgon!
Stor som ett hus men jätte snäll. Bara grundriden då hon har haft 3 st föl...
Vi får se hur detta går *nervös*

Lycka till med nya hästen! Det var nog ett klokt beslut du fattade. Min veterinär har sagt till mig de gånger jag funderat med att köpa hästar som inte kan uppvisa ett "ua-intyg": Varför köpa en häst med anmärkning när det finns gott om hästar som inte har det?

Har hittat en häst som stämmer överens men alla mina krav. Problemet är bara att han har just hovbroskförbening.
Han är 9 år och utbildad LA dressyr och 110 hopp.
Han skulle säljas tidigt i våras för 150.000 men vid röntgen fann man en lös benbit i kotan (bort opererad nu) och hovbroskförbening som ej är aktiv el. under utveckling. Hästen har aldrig haft problem eller ont av detta.

Måste bara skriva in att min ponny, min nu 26 åriga farbror som haft ett hårt arbetande liv ( tävlat hoppning på hyfsad nivå, tävlat gymkhana samt ridskolearbete i 11 år ) har haft hovbroskförbening sedan han var 6 år och kom till Sverige.

Han har under alla dessa 20 år jag känt honom inte vart halt en endaste gång(bortser här från en gång öm av lite hård verkning och en nervsmäll som gjorde honom mycket halt i en kort stund, men det gick snabbt över)

Han är fortfarande en pigg och fräsch pensionär och har aldrig haft problem av sin hovbroskförbening.

Så bara för att hästen har det så behöver det inte allsorsaka problem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 115
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
3 070
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat