Hovbroskförbening...Köpa??

S

Solve85

Har hittat en häst som stämmer överens men alla mina krav. Problemet är bara att han har just hovbroskförbening.
Han är 9 år och utbildad LA dressyr och 110 hopp.
Han skulle säljas tidigt i våras för 150.000 men vid röntgen fann man en lös benbit i kotan (bort opererad nu) och hovbroskförbening som ej är aktiv el. under utveckling. Hästen har aldrig haft problem eller ont av detta.
Ägaren bestämmde sig då för att sänka priset till 70.000:- men efter som hon inte har tid för honom och hon inte fått sålt honom än är hon villig att sälja honom till mig för 40.000:- :eek:
Enligt veterinär kommer han antagligen aldrig få några problem om man skor honom med tex. flappsulor för att få stötdämpning.
Jag kommer främst att använda hästen till dressyr och bara hoppa lite för att variera och gymnastisera hästen.

Är detta värt att satsa på?? :confused:
Jag tar över befintlig försäkring utan reservationer.

Känns ändå som en chans man inte för missa... Kanon fin häst med bra stam

Hjälp

Sv: Hovbroskförbening...Köpa??

Om du vill betala 40000 för hovbroskförbening så varsågod.

Är han val? då har du ingen nytta av stammen.

Dessutom opererad i kotan.

Nja..

Men visst.

Vadå aldrig få problem..klart hästen kan få det oavsett vad man skor med. Ger Flapsulor verkligen stötdämpning ? flapsula är ju bara en tåsko med sula.

Jepp, flappsulor ger stöt dämpning, hade det på min förra häst.
Hästen kan bli stum i steget med åren och då utveckla ledinflammationer, men detta kan avhjälpas med just stötdämpande "beslag" tex. sulor

Det är så himla svårt när vet. säger att det inte ska va några problem...
Ska jag inte lita på dem?

Hovbroskförbening är ett tämligen vanligt "problem". Somliga hästar springer ett helt liv utan att någon ens noterar det öh. Jag skulle inte ta så allvarligt på det. Flapp ger som sagt lite stötdämpning. Jag hade själv en häst med lite förbening som aldrig var halt eller hade några problem med det.

Lite mer på veterinär än andra förståsigpåare på ett internetforum. Jag är hovslagare om min åsikt räknas.

Jag skulle aldrig våga chansa... Jag tror nästan du hittar friska hästar som är utb LA dressyr och 110 hopp för 40,000. Tycker 150,000 för en 9 val med den utb nivån låter hutlöst,även om den varit kärnfrisk.
Lycka till med hur du än gör! :laugh:

Nej, jag skulle inte chansa. Särskilt inte med tanke på att jag för mindre än två månader sedan tog bort häst med just hovbroskförbening. Symtomfri i 17 år, efter en skoning (som det inte var något särskilt med alls) blockhalt och sedan spikrakt utför. Provade tre olika skolösningar inne på klinik utan mer än marginell skillnad.

Hästen kan gå längre eller kortare tid utan problem, men varje gång det är någon fnurra på tråden kan jag lova dig att du kommer undra om det är hovbrosket som börjar ge sig till känna. Det är inte värt oron.

Om veterinären är beredd att garantera att hästen aldrig har känning av det, då vill jag gärna prata med den veterinären...

Är detta värt att satsa på?? :confused:
Jag tar över befintlig försäkring utan reservationer.

Känns ändå som en chans man inte för missa... Kanon fin häst med bra stam

Hjälp

Mitt svar är NEJ !!

Förvånadsvärt är dock att en häst med hovbroskförbening inte i försäkringen har reservation för denna kroniska skada.

Hovbroskförbening är ett tämligen vanligt "problem". Somliga hästar springer ett helt liv utan att någon ens noterar det öh. Jag skulle inte ta så allvarligt på det. Flapp ger som sagt lite stötdämpning. Jag hade själv en häst med lite förbening som aldrig var halt eller hade några problem med det.

Lite mer på veterinär än andra förståsigpåare på ett internetforum. Jag är hovslagare om min åsikt räknas.

Hoppsan!!! Du som är hovslagare "å allt" vad säger läran om hur en häst med hovbroskförbening ska skos??? Ska beslaget ge en ökad hovmekanism så som främst "flappisen" gör eller en mer låst hovmekanism med ett fast totalt understöd för att inte provisera det förbenade hovbrosket så det även leder till avsprängningar??

Jag håller med dig, man ska inte lita på förståsigpåare på ett internetforum.

Mitt svar är NEJ !!

Förvånadsvärt är dock att en häst med hovbroskförbening inte i försäkringen har reservation för denna kroniska skada.

:confused:Varför skulle han ha reservation om han nu varit försäkrad i samma summa hela tiden ?!?

Till Ts är det verkligen en så bra rörlig häst med mycket bra gångarter ? Som priset var innan ?

Är det en riktigt fin häst och jag tycker om den och får en knut i magen när den rör sig ,så skulle jag chansa :-)

Mia

Senast ändrad:

Hoppsan!!!

Jag håller med dig, man ska inte lita på förståsigpåare på ett internetforum.

Ja...frågan är vem som är förståsigpåaren av oss och veterinären;-)
Jag hade inte funderat så väldigt mycket i frågan.

Hovbroskförbeningar visades inte vara kopplat till hälta eller nedsatt prestation (enligt lärare på vet. programmet) efter en studie av kallblodstravare som drabbas vanligare än andra mer ädla hästraser.

Hovbroskförbeningar visades inte vara kopplat till hälta eller nedsatt prestation (enligt lärare på vet. programmet) efter en studie av kallblodstravare som drabbas vanligare än andra mer ädla hästraser.

Ja ha och det är väll inte ärftligt heller !!!

Har tagit bort 2 hästar med detta och du dom led kan jag säga :crazy:

Och vad för studie är detta grundat på ?

Mvh Mia

Det beror på hur blödig du är, tycker jag. Det finns ju goda chanser att hästen aldrig får problem, för som jag förstod det hade den inte haft det alls, utan allt upptäcktes p g a besiktningsröntgen. Om du då kan riskera att bli ledsen om du trots allt får ta bort hästen p g a detta så varför inte? Du riskerar ju inget ekonomiskt eftersom du får ta över befintlig och fullständig försäkring som teckandes innan dessa fynd gjordes. Det finns ju faktiskt goda chanser att du får väldigt mycket häst för ganska lite pengar. Dock lät 150" i utgångspris mycket - 70 verkar väl rimligare tycker jag.

SJÄLV hade jag nog backar, för jag är så blödig att alla mina häster lever så länge de mår bra och kan leva hagliv, jag skulle alltså inte kunna med att ta bort en häst som var kroniskt lite oren i vänster varv och fick onte om man red för hårt, och eftersom jag vet hur jag är försöker jag att på alla sätt inte sätta mig i situationen med en glad och pgg häst med med skavanker som gör att man inte kan använda den fullt ut. Sådant kan ju hända ändå.

Lycka till!

Som ajg skrev i inlägget ovan deltog jag i studien och vi röntgade en kallblodstravare som då sprang löp under proffstränare som hade kraftig hovbriskförbening som inte visade någon hälta alls.

Hugger sista knappen.

(Ursäkta längden på inlägget.)
Jag var intresserad av en unghäst som visade sig ha hovbroskförbening på ena fram.
När detta kom fram vid bes. med röntgen tackade jag nej till den, men kunde inte låta bli att konferera med min egen veterinär efteråt för hästen var så fin. :angel:

Döm om min förvåning när hon förklarade att nuförtiden så skiljer man på förbening av typen som varit vanligt på bla kallblod, då hela brosket förbenas i större utsträckning, och på den typen som är vanlig på halvblod, dvs förbeningar på sidorna av brosket.

Detta beror, enligt henne, på att många halvblod idag är inåttåade fram, och förbeningen på sidorna är en slags kompensation. Ungefär som klassiska överben på skenorna vid parallellförskjutning.
Den här typen av förbening är tydligen väldigt vanlig, och också vanligt att hästen inte har några men från eftersom när kompensationen är klar så blir förbeningen oaktiv.
(Men om man har otur och hästen får ett trauma precis där förbeningen sitter så kan den dock bli väldigt aktiv igen.)

Hon förklarade detta (för mig) nya rön med att man får fram annan statistik och data eftersom man ser så mycket mer på hästarna nuförtiden när man dels röntgar mer, och dels har bättre teknik på röntgen.

Vidare hade hon en klar uppfattning om vad som räknades som obetydlig, måttlig och kraftig förbening, och förklarade också att det på en häst över 8år är ovanligt att förbeningen utvecklas vidare om det handlar om den här typen av förbening.
Den är heller inte ärftlig annat än som följd av inåttå, vilket ju kan vara ärftligt men också möjligt att åtgärda till stor del.

Jag köpte aldrig den där unghästen, det var för mycket förbening på den, men tyckte det var intressant information.

Mitt råd till TS: Konsultera en påläst veterinär som är bra på plåtar, och kolla vilken typ och grad av förbening hästen har.
Eftersom den är 9år och utbildad, och förhoppningsvis också använd i motsvarande nivå så kanske det inte behöver vara så farligt. Du har ju fått ett jättebra pris och har full försäkring så det är ju "bara" tid och ditt eget hjärta du riskerar.

Fast så enkelt är det inte. Skorna täcks inte av försäkringen, även det inte finns reservationer. Min egen häst var hyfsat högt utbilad (msv) och symtomfri tills det kom över en skoning. Och vi lade ner runt 5000 kr på bara skoning innan det var dax att ge upp. Då tillkommer veterinärbehandlingar och undersökningar som täcks av försäkringen.

Att den används idag är ju ingen garanti.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 115
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
3 070
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat