Hovbroskförbening inom avel.

sasucatu

Trådstartare
Har fått ovanstående diagnos på vår ena häst och därför läst runt lite överallt om denna sjukdom. Fick sagt till mig att det var väldigt vanligt hos morgan hästar och att hästar med sjukdomen fick fortsätta vara i avel. Är det sant? Vet ngn vilka raser som är mest drabbade? Har läst att tunga raser är det, tex ardenner.
Hästen vi har är en väldigt grov new forest.

Sv: Hovbroskförbening inom avel.

Morganhästar har det ofta, ja. Och man avlar på dem ändå - annars vete katten om rasen kanske skulle minska i antal betydligt, frågan är vilket osm är värst... :smirk:
Och kallbloden, frmäst ardenner (vet int ehur det är med nordsvenskarna) röntgar sina avelshingstar innan de kan godkännas.

Hovbroskförbening kan vara ärftlig eller komma efter nån form av skada/felaktig belastning eller liknande. Frågan är vilken sort din häst har? Har den lika på båda frambenen? eller bara det ena?

På båda fram. Så långt gången som den kan bli enligt vet som även menade på att han alltid haft det. Hur dom nu kan veta det?? Han är 6 år nu, det kanske tar flera år för det att utvecklas till det stadiet de är i nu...?...

Vad finns det för olika typer?

Hej ameo, Jag ser att du är moderator (som ju ger dig extra ansvar för uttalanden och åsikter) - vilket får mig att skriva denna fråga: Har du stor egen erfarenhet av Morganavel och av rasen?
Jag har sett att en Morganägare tidigare har skrivit på bukefalos om hovbroskförbening inom rasen, vilket kanske gett en felaktig bild av förekomsten av problemet hos Morgans?

Nej, hovbroskförbening är inte vanligt förekommande hos rasen. Men vi är öppna och diskuterar alla eventuella problem som kan uppstå med våra hästar, vilket kanske missuppfattas som att det är ett vanligt förekommande problem?
Morgans är otroligt sunda och friska hästar, med mycket få problem - så ja, ameo, vi avlar på dem, och det med glädje! :-)

Om du har tid kan du läsa en liten text om hovbroskförbening - där står mycket om forskning som gjorts, om orsaker - miljö och nedärvning - till att problemen kan uppstå.
http://home.swipnet.se/helsingeardenner/w_hovbr.htm

Man brukar nog inte rekommendera att avla på hästar med hovbroskförbening, men förbjudet på nåt sätt är det ju inte.
Ofta när hovbroskförbening förekommer på halvblod så är det på halvblod av modell lite tyngre.
Men tränare satte föl i sitt sto med hovbroskförbening trots att flera avrådde henne... Men å andra sidan om man har ett fint sto, som man tror har nåt att komma med i aveln (detta sto hade tävlingsmeriter tom 150 hoppning) så kan det nog vara värt att chansa...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 098
Senast: _Taggis_
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 696
Senast: Cafer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka