Hovbroskförbening - hälta och puls?

Asa_S

Trådstartare
Blir inte riktigt klok på min häst. Hon var plötsligt väldigt halt vf i lördags, höll i sig på söndag men ej feber. Fick tid på klinik måndag och vet hittade puls strax ovanför kotan på insidan och efter en stunds klämmande reaktion vid hoptryckning av ballarna. Röntgen efter misstanke om spricka i hovben el likn.

Ingen fraktur hittades, däremot visade det sig att hästen hade hbf på hovens insida. Varken jag el vet tyckte att det stämde att hältan skulle komma därifrån, hoven bedövades men hältan var nästan lika markant. Böjprov var det inte tal om då hästen enl vet "inte kunde bli mer halt".

Vi åkte hem utan att vara så mycket klokare men med qvadrisol för att se om det blir bättre.

Vi hoppade i onsdags för första gången på 1 år, skrittade/taktade to varvid hästen var helt ren, vilade fredag och var så halt lö att jag först trodde det var fång på alla 4. Lö, sö satte ner vf med tån först, lite bättre med det må. Hältan varierar, värre efter snäv sväng spec åt vänster samt efter kliv i grop eller på flatsten, bättre på åkervall.

Ni med hbf-hästar, har erat förlopp sett ut så här? En bieffekt av hovbedövningen var dock att hästen ställde sig korrekt på vänster hov, hon är normalt inåttåad på den hoven... Inte kul.

Sv: Hovbroskförbening - hälta och puls?

Ingen som har någon kommentar? Kan tillägga att vet provade provocera lederna för att se om hästen reagerade, men fick ingen reaktion. Böj samtliga samt sidled kota/kronled, med bedövning lagd "på sidorna ovanför ballarna", vid nerverna ner till hoven.

En kompis som är läkare tycker också det är konstigt med pulsen.

Andra dagen med quadrisol är pulsen borta och hästen rör sig mycket bättre på gräsmark, men quadrisol är ju smärtlindrande, så... Hur länge efter avslutad beh kan jag räkna med att den effekten sitter i? Bör hon skos under behandling (så att hovsl kan se hur hon står korrekt) eller efter att effekten avklingat (så att man kan bedöma resultatet)? Känns som att jag vill ha på stötdämpande så fort som möjligt, men om hästen är sämre efter avsl beh vet man ju inte om det beror på beslagen eller skadan? Vad jag läst mig till är det olika vilka beslag som fungerar för resp häst, någon som har kommentar till det?

Sv: Hovbroskförbening - hälta och puls?

Hej, min häst har hbf på båda fram (måttlig/lindrig). Hennes hältor yttrar sig alltid i knäna, inte i hovarna. Hon har gått med ringsko, PG, Natural Balance samt Rollover-skon, PG fungerade bäst och vanlig ringsko var katastrof. Man får prova sig fram, och fråga runt bland veterinärer och hovslagare - många är ganska envisa med vad de anser vara bäst för hbf utan att ta hänsyn till individen (många inom ridsporten gillar t ex inte PG, men min häst har funkat super med dessa).

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 177
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10