hovbroskförbening-barfota?

T

theresesandberg

har en häst med än så länge ganska outvecklad hovbroskförbening.

nu har han dragit av sig alla skorna så hovarna gick sönder så mkt att det inte gick att slå på nya. han gör nästan alltid så. någon som vet om man kan ha en häst med hbf barfota? skulle isf använda såna där bootsgrejor när jag rider, och han ömmar inte mkt. men ökar det på hbförbeningsutvecklingen eller vad man ska säga?

Sv: hovbroskförbening-barfota?

Ingen aaaning, men vill gärna veta!
*sätter mig å väntar på svar*

Syrran har en häst med enkel outvecklad hovbroskförbening som hittades som bi-fynd på röntgen. Vet. rekommenderade att alltid ha hästen skodd förutom under vila. Jag vet dock inte riktigt anledningen till varför. Men det beror ju lite på vad du har hästen till, hur stor belastning och vilken storlek på häst det är.

Syrrans häst är en lite häst på 155 som tävlar lite hoppning och dressyr på LB-LA nivå.

min har hbf och går barfota utan att lida ett dugg av detta.
På första veterinären (vi var inne för hovböld, hbf upptäcktes i samband med detta) lät det som att allt är kört:crazy:
Men efter att ha pratat med både min ordinarie vet och klinikens hovslagare kändes det mkt bättre:) Det är inte alls ovanligt med hbf, särskilt inte på tyngre hästar.
Det är väldigt individuellt hur det påverkar hästen, vissa kan vara så dåliga att de måste tas bort medans det inte ens märks på många...

okej.. jag hoppar ju inte min, rider mest dressyr eller lullar runt i skogen... han är cirka 170 hög. han blir inte så hårt riden :P

min har hbf och går barfota utan att lida ett dugg av detta.
På första veterinären (vi var inne för hovböld, hbf upptäcktes i samband med detta) lät det som att allt är kört:crazy:
Men efter att ha pratat med både min ordinarie vet och klinikens hovslagare kändes det mkt bättre:) Det är inte alls ovanligt med hbf, särskilt inte på tyngre hästar.
Det är väldigt individuellt hur det påverkar hästen, vissa kan vara så dåliga att de måste tas bort medans det inte ens märks på många...

vad kul att höra =) ska naturligtvis prata med hovis också, men hur funkar det på vintern? är det halt för barfotahästar?

Det finns massor med bra boots som man kan brodda vintertid om det är isigt, annars klarar de sig bra på packad snö och i skogen.
Största problemet med barfotahästar vintertid är om det blir isigt i hagen, för där kan man knappast ha boots (de lär försvinna och de är dyyyra).
Antingen får man halkbekämpa i hagen eller så får man sko den isigaste perioden.

Varför skulle det förvärra hovbroskförbeningen. Min har det och är barfotahäst utan problem. Finns t o m vissa vitnesmål om att det är bättre utan skor i det läget då man får mer blodgenomströmning i hovarna utan skor. http://www.barefoottrim.com/DR. TOM/sidebone.htm

Använder boots ibland. Det kommer flera nya sorter som är mindre och tajtare som är perfekt istället för järnskor.

det där kan jag inte hålla med dig om.. isen ser inte jag som något större problem, det är långt ifrån lika halkigt barfota som med skor på fötterna.. Det jag ser som största problemet är när det blir knaggligt och jävligt i hagarna

det där kan jag inte hålla med dig om.. isen ser inte jag som något större problem, det är långt ifrån lika halkigt barfota som med skor på fötterna.. Det jag ser som största problemet är när det blir knaggligt och jävligt i hagarna

mm det sa en tjej i stallet också...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka